Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 902 ggr
-Anso-
0

snälla filmer

Här är 2 filmer som jag gillar..
men länkar dem inte för det är nått som jag inte lyckas med helt.. :P
Hon (silversammet) som lagt ut den sista filmen,har även andra filmer som jag tycker ni ska se..
Tyvärr är andra filmen lite lång..

http://www.youtube.com/watch?v=DvhteSssKZE

http://www.youtube.com/watch?v=LRp3ng2fRw0

satt o kollade den sista filmen när min kille undrar om jag kan göra 
så med våra hästar,så svarade jag att jag inte har kunskapen för sånt.. 
Som svar får jag: nej,dom e ju för dumma o feta för att fatta..
Då fick jag mej ett gott skratt ska ni vetaRäcka ut tungan

Rita-S
0

Första filmen

Andra filmen

länkade för dig!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

-Anso-
0

tack

Snuttan2
0

Jag gillar den första, Parelli-flmen, men jag stör mig så förjävligt på all vinkling och trång-synthet utav ryssen som jag aldrig kommer ihåg vad han heter och de som följer honom, som denna som gjort filmen. Det är Inte så svart och vitt. Alla som rider med bett drar inte hästen i munnen. Och hans egna hästar går inte fullt så bra själva heller… Hade man bytt musik på det lite hade hästokunniga nog reagerat på att han satt på sina hästar och att de inte alltid såg så väldigt lyckliga ut heller…

CBA
0

Film #1 = Underbart…det är den kontakten och tilliten man vill ha!

Film #2 = Jag mådde fysiskt illa i början! HUR kan man behandla ett djur så illa ??!!
Den andra delen med ryssen är oxå fin…jag tror det var honom det var en artikel i nya Hästfocus om.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
0

jag hatar mitt modem =(

MiaMaria
0

Har hunnit se första filmen, andra laddas nu (misstänker att jag redan sett den då jag sett hans första film, men kikar iaf)

Första filmen tycker jag är härlig, där kan man snacka om tillit!! Och vilken kontakt dom har med sina hästar. Ibland saknar jag verkligen Musse extra mkt och det är såna gånger jag ser såna här saker, han va så öppen för nya saker så det skulle inte ha varit några problem med honom. Jätten däremot, ja med mkt träning går allt…

MiaMaria
0

Film 2 - Bilder från filmen jag sett. Men de intressanta med början är att i filmen är huvudena bortsuddade på ryttarna. På hans hemsida är dom med och det står namn till och med. Jag gillar Alexand?r Nevzorov metoder men det blir tyvärr väldigt vinklat på filmer.

Nä nu ska jag forstätta med fler filmer i samma anda =)

MiaMaria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste tillägga det, blodet i munnen, vilken häst som helst kan bita sig i tungan eller kinden, vare sig dom går med bett eller inte. Kom på det här när jag såg bilden brevid i en annan film. Visst många hästar på bilderna i filmerna som visats blöder nog pga håra tag men dom kan ju lika gärna ha bitit sig, det är det jag vill komma till

SarahPeace
0

Andra filmen , hållde på att dö när ja såg den,  tänkte sluta tiiitta , men igenom att ni skrev att andra delen var bra o så  så fortsatte jag att titta me ångest, fy fasiken , , vet inte hur ja ska förklara mej va ja tycker om de , men inte åt den bra sidan iaf
Sedan andra "delen" var underbar tycker ja, , Musiken o allt passade så bra ihop .

Håller på att kolla på första nu ; ]

gejsa
0

Jag kan inte se långa filmer det tar för lång tid att ta hem. Fasiken vad det är jobbigt.

Sussi
0

Tycker ryssen är såå bra! Läste om honom i hästfocus nyligen.

#3 Vilken trångsynthet och vinkling?
Han tar avstånd från bett vilket låter väldigt vettigt eftersom de flesta inte kan använda dem rätt alltid (inklusive mig själv) Bilderna talar för sig själv även om det är ögonblicksbilder. Det är ju inte som om han kräver att vi andra ska rida utan bett.

Lider med alla hästar som spänns åt så att de inte kan öppna munnen med en människa som drar o drar.

Alex
0

Väldigt sega att ladda..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sussi
0

#12 Gör som jag öppna den, tryk på paus så den får ladda ifred och fortsätt läsa andra trådar här till den är färdig laddad. :)

Alex
0

Jag gjorde det. :) Och nu har jag sett dem, väldigt härliga videor måste jag säga. Och hästarna såg dessutom väldigt positiva och levnadsglada ut, vilket man tyvärr inte alltid ser när det gäller sånt.. Men de här tyckte jag om skarpt. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Snuttan2
0

Tecken på att filmen är vinklad: man sätter gräslig mörk musik och visar bilder på de värsta bettridningen man kan hitta, medans man väljer ut de bästa bilder man kan hitta ifrån hans sida och spelar glad och trevlig musik. Den är gjord utav person med åsikter och tydligt har en vinklad åsikt om man exempelvis läser texterna. och det går on and on and on.. Behöver jag fortsätta? ;)

Trångsynthet anser jag det är att man enbart tittar på den allra värsta mest hårdhänta ridningen på bett och sporrar, något som i stort sett alla anser är fel och visar exempelvis bilder på sådant som (jag är inte helt hundra, men tror iallafall det) inte ens skulle vara/är tillåtet i Sverige (som steeplechasing som det fanns bilder ifrån). Trångsynthet är att bara se till det värsta ifrån en värld och det bästa i en annan, att inte ha en öppnare syn och se att man kan missnyttja båda och vränga dem felaktigt.

Jag skulle säga att de flesta varken kan använda bett särskilt korrekt eller rida särskilt korrekt, betyder inte att jag går runt och gör propaganda för att folk ska sluta rida sina hästar för att de lider utav det!

Jag är ingen stor förespråkare för mkt utrustning för att ta sig runt med hästen (skarpare bett, hjälptyglar, spön och sporrar osv), eftersom det är mkt lätt att använda felaktigt och missannvända, så som flertal syns göra på bilderna som han så gärna visar. Men vad han Inte visar är när det fungerar bra, alla som kan använda utrustningen korrekt.. Vad har han emot dem då? För att motivera att inte rida med bett med att "det inte är naturligt" känns rätt fånigt då det inte är naturligt att stalla in hästar eller rida dem övht heller…

Det är inte han personligen som driver de mesta utav skiten som jag tar avstång ifrån, utan eftersläpet som tar efter, men som vanligt antagligen inte får hela budskapet utav vad han lär ut ens… Är som en ny AR våg med mode-ridning enligt mig…

MiaMaria
0

Snuttan - steeplechase är tillåtet i Sverige om de va så du menade

shirley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såna lekar de har i första filmen e sånt vi leker me. fick nåt tips där på ny övning…. kuligt!
å andra filmen, bilderna i början mkt mer vanligt än vad vissa tror. resten av filmen va trevlig!

Snuttan2
0

MiaMaria, om du råkar veta  mer nu eller någon annan :p

Hur förhåller sig då Sverige /vetrinärer/politiker till alla skador som är inom just den sporten? Eller har vi någon egen lösning som gör att det är mindre skador i Sverige än i andra länder i våra löp då?

MiaMaria
0

Dax att va spydig nu? Räcka ut tungan Flört

Hur sverige/veterinärer/politker förhåller sig till det hela vet jag inte. I Sverigen rids det 2-3 steeplechaser/hinderlöp varje år, bland annat då Grand National på Strömsholm. Här används vanligtvis mindre/lägre häckar än på andra ställen och det rids över 4200m (i England är det vanligtvis drygt 7000m). Självklart händer det vurpor ändå, men det är ju iaf bättre förutsättningar för att det inte ska hända. Tidigare va det ju även steeplechase i fälttävlan men det togs bort då det blev för mkt för hästarna att först gå en sån och sen terrängen som oxå är bra många kilometer