Frågor kring djurskydd & leasing
Kunde inte komma på något annat ställe att vända mig till i det här fallet, inte för stunden iallafall.
Nu är det så att jag har vissa funderingar kring djurskydd. Det är så att min "passhäst" kom hem från sommarbetet och var enligt mig FÖR mager. Enligt djurskyddslagen har man skyldighet att hålla koll på sin häst under betesperioden, dock kunde jag inte riktigt hitta hur ofta. Då undrar jag, har "ansvarig" gjort fel eftersom att hästen kom hem och var mager?
Svårt att förklara då jag måste förklara "runt" ämnet litegrann dock.
Och så leasingavtal, vad krävs egentligen för att ett sådant ska brytas? Får ägaren bryta ett leasingavtal när som helst?
Bifogar en bild på hästen i fråga, den togs i samband med att han skulle "sättas igång" igen efter sommarens betesperiod.
Oj, det såg inte så roligt ut.
Men angående ansvaret, så länge du står som ägare och inget kontrakt skrivits som hävdar något annat, så är det du som är ansvarig för att se till att hästen mår bra.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Djur skall ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn.
Det finns inga särskillda defenitioner, men han är nog inte tillräckligt mager för att det ska kunna anses som djurplågeri (en del fullblod är ju lika smala om än med mer muskler).
Jag tror inte åtal skulle kunna väckas pga hans vikt utan ägeren skulle i sådana fall bara få i krav att få upp honom i vikt, och om det är pga sjukdom så ska denna ses över och åtgärdas.
Hakuna matata!

man är skyldig att hålla daglig tillsyn över sina djur.
leasingavtal bör kunna likställas med fodervärdsavtal. i kontraktet bör ingå hur uppsägning osv skall fungera. hur det än är, är det dock till syvens och sist den som står som ägare som har det juridiska ansvaret.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Du kan aldrig från ta dej ägaransvar !!!
#4 Jag kunde inte hitta att det var tvunget till det. Jag hittade min (den kursiva) texten på agrias hemsida och är Djurskyddslagen. Där kunde jag inte hitta att de krävdes daglig tillsyn utan den tillsyn som anses nödvändig.
Hakuna matata!

#6 det räcker inte att bara kolla DL. DL är extremt luddigt skriven för att vara hållbar så länge som möjligt.
går man däremot till L101 (hästföreskrifterna) så står det i 6 kap. 1§ som följer: "Hästar ska ha tillsyn minst en gång dagligen. Nyfödda, sjuka eller skadade hästar och hästar som beter sig onormalt ska ses till oftare. Detsamma gäller för högdräktiga ston, särskilt vid tiden kring fölningen."
vill man läsa lag-, förordnings- och föreskriftsparagrafer så rekommenderar jag att man går till Jordbruksverket istället för att läsa på försäkringsbolagens hemsidor - de innehåller tyvärr inte alltid rätt information.
medarbetare på djurskydd.ifokus