stubb

min ponnys håller också på att växa ut, svårt att klippa det när halstäcket trycker ner det=/ btw är min irländsk connemarakorsning=)
var är hjälmen?!;)

skojade bara med dig=) har väl hänt att man själv "råkat" rida hästen genom hagen till stallet i full galopp med 5 andra hästar springandes runt utan hjälm, inget mamma vet om ;P
Fast jag är egentligen för att använda hjälm alltid :P Utom vid speciella tillfällen där det faktiskt stör..en medeltida bild funkar inte med hjälm :P (nu var väl just den inte medeltida så, men..)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

är det ridkapson du har? är intresserad av få tag på ett sånt^^
Ett hemmagjort hack med ditsydda ringar. Gjort på islandsbett så hackamore effekten är lite märklig, går inte in så länge han håller huvudet i lod. Finns inget metall i nosen på denna, bara läder :)
Men jag har kapsoner och liknande också. Fast rider mest i tränsbett. Företaget jag fick dem av har gått i konkus :)

tie-down såg spännande ut=) hur funkar det?
Ganska dåligt :P Det är egentligen en hjälptygel inom westernridning och fungerar som en fast martingal. Fast jag bytte ut remmen som ska sitta fast i bröstan mot två tyglar. Fungerar som en bosal eller repgrimma, men den är lite stor och mjuk så det blir inga direkt tydliga signaler. Vid stopp, om hästen inte lyssnar direkt, hamnar allt trycket på halsen..

haha! då håller jag mig till grimma och tyglar ibland=P

hur kan man göra ett eget hackamore? :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#12 Man sågar av mundelen på ett stångbett, sätter en rem där bettet satt och en där kinnkedjan ska sitta. :)

Okej :)
hehe finns inget enklare sätt? ^^
Rest in peace Valkyrie!
Se hur ett hackamore ser ut. Det är en pinne, längst ner sitter tygeln, högst upp sitter tränsets sidostycken.
Sen sitter en nosrem och en kinnrem.
Får du ihop det har du ett hackamore, oavsertt hur enkelt eller svårt det är. Men det lättaste är nog att ta färdiga ''pinar'' (tex sidorna på ett stångbett) och sätta remmarna i det.

aha okej :) kan man inte ha vanliga ringar?
Rest in peace Valkyrie!
Då blir det ett sidepull och inte ett hackamore.

#18 Så är det forrtfarande ett sidepull och inte ett hackamore. Sidepull har liknande inverkan som ett tränsbett medan hackamore har inverkan som ett stångbett. Enklare sätt att göra ett sidepull är att använda en remontnosgrimma. Men nu kapar vi tråden.

20# sorry ;) okej =) så hackamore är inte bra?
Rest in peace Valkyrie!

#19 rakar man inte svansen på föl också för att få kraftigare tagel sen?

tycker det ser ut som en kosvans när dem är rakade så, inget illa menat!=) blir taglet tjockare?
#21 Hack är bra om du vill ha ett bettlöst stångbett. Vad som är bra eller inte beror på vilken inverkan du har mest nytta av för det du vill be hästen om.
#24 Nejdå, jag tar inte illa vid. Tyckte själv att det var jätte fult till en början.
Det är bara som föl och som 1-åringar( gäller bara ston vid 1 år) som svansen rakas helt.
Stona rakar man svansroten ca 20cm på i fortsättningen för att få fram rumpan bättre. ( bifogar lånad bild från Svenska avelsförbundet för PRE)
Att vissa säger det är för att taglet ska bli tjockar tror jag personligen inte på. Det blir ju inte fler hårsäckar och alla som klipper rycker manen på sina hästar har jag aldrig hört säga att deras manar blivit tjockare.

#24 såg ju bättre ut när bara lite var rakat=)
#26 Fast det är skillnad på att klippa och rycka. Crown man är tjockare nu än när jg först stubbade. Men det beror nog snarare på att den inte hunnit slitas och klyvas nu än att det växt ut kraftigare. :)

#26 det håller jag faktiskt med om, min hade stripg äcklig man inte jag stibbade henne nu är den väldigt tjock och fin.=)
#28 jo, i och för sig.
Men då de rakas redan som föl och stona fortsätter att rakas hela tiden har jag inget att utgå från. Vet ju inte om det hade varit tunnare annars…
Hingstarna rakas som föl och sedan ska det växa ut.
Det var personligt tänkande från min sida.

tror att både zabbio och kimpa har rätt. då det är svårare att skava av lång man s upplevs en kort som tjockare=)

#0 jag tycker din häst klär sig bra i stubb :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#32 tack, utom när den blir lite lång;) grövre hästar tycker jag passar bäst i det^^
Fråga; hur många av er som har stubb friserar den för att nacken ska få en finare form? :P
Jag har ett Welsh Mountain sto som har typ affro krull, med andra ord gigantiskt fluffig och helt omöjligt att få snyggt då hon är ridponny av den flottare typen (ser ut som ett fullblod i miniatyr, inte alls som en welsh).
Hade hon haft ridponnyman hade den varit jätte fluffig även om man röck den så jag kör rakaparaten och tar bort allt - dvs ingen direkt stubb utan all man. Det gör att hon får en otroligt snygg form på halsen :)
Sedan kan hon ibland få lite exem och då är det ju lika bra att den är kort så det blir enklare att smörja in.
Hakuna matata!
#35 det är just det man gör på stona… Man ska frisera dem i en mjuk båge, ochman lägger den olika beroende hur stoets hals ser ut, just för att framhäva en snygg hals.

#35 i början tänkte jag inte på det alls, men nu klipper jag den lite som en båge uppåt för at det är snyggare^^
Alla har olika åskiter, men jag HATAR stubb >.< Den enda hästen som verkligen passar i det är fjording, men annars hatar jag det.
Tycker egentligen alla hästar ska ha naturlig man- dvs ej klippa, rycka osv.

#39 alla får tycka som dem vill, precis som att jag tycker att oskötta halvlånga manar är hemska, passar bara riktig ordetliga kallblod ex nordsvensk, ardenner och små ponnyer typ shettis och russ=)
Jag tycker de antingen ska ha lång "sago man", har de inte de så trimmar jag dem antingen lite halvlång (som man trimmar Welshar), trimmar en ridhästman, dock inte med en skarp kant eller som i mitt fall jag tidigare skrev där ponnyn bara hade halvlång och jätte fluffig man.
Men jag kan väll tillägga att jag inte är den som är stort fan av stubb heller, jag tycker ytterst få individer faktiskt passar i stubb. Men med ett tränat öga så kan man avgöra vad som ger det bästa till hästen.
Titta bara på oss människor, inte sjutton passar alla i att ha långt hår utan någon som helst frissyr, det är därför endel har lite halvlångt osv. Och om man tittar på tjejer är det väldigt få som passar i kortklippt hår, om man utgår ifrån att de ändå ska se "tjejiga ut", men vissa är riktigt snygga i det även om det inte är många!
Jag går på individen och utseendet, och i vissa fall praktiska skäl, men det finns ingen "frissyr" alla hästar passar i.
Hakuna matata!
#40 Vill bara påpeka (för sakens skull) att Gotlandsruss är varmblod.
Håller med dig annars.

#42 menade inte att dem var kallblod utan att jag tycker mindre ponnyer passar i lång man som ex russ då=) vet att dem är varmblod^^

#44 härlig pannlugg! min har nån konstig halvafro pannlugg sak som står åt alla håll
jo, den är härlig:)
haha, måste ju inte vara perfekt hela tiden 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

#45 henens pannlugg är alltid sån XD ser för roligt ut=) påminner om får ull, ibland kan hon vara som en fårskalle så det passar väl henne ;)
aha xP
haha, verkar göra det 
Medarbetare på Djurfoto

#49 supercharmig! ser ut som en busunge^^
tycker inte heller om när det hänger så som på #49.
Hästen har det just nu men ska jag få syrran att klippa pollen!
Medarbetare på Djurfoto

#52 brylecrème XD ser en sliskig raggare med en amerikansk bil framför mig med en kam i fickan när jag hör det =)

#52 haha är det verkligen samma häst?
#53 Ja det är det enda som får det att ligga ner
Baby oil gör ingen nytta i affro och hårspray behövs så mycket att det är helt stelt xD
¤54 Och ja det är samma häst
För visso är det första fotot mot hösten när hon börjat sätta lite päls, men annars den samma ^^ Där kan man verkligen säga att hon är den lilla fula ankungen som blev en vacker svan!
Nog får man väll säga att hon passar bättre utan fluff!
Hakuna matata!
Klippte stubb på min mest för jag ville se hur han såg ut med det. I början gillade jag det inte, men tycker nu han passar ganska bra i det.
Så nu vet jag inte om jag ska klippa stubb igen eller låta den växa ut till en kortare man igen.
Just nu har han ett mellanting mellan stubb och kort man, då manen är ganska lång, men vägrar ligga ner och jag vet inte om jag ska klippa den igen
#56 Jag tycker du ska spara ut den igen men det är ju givetvis smaksak =)
Jag tycker att om de ska ha stubb så ska den stå upp ordentligt (tänk fjording) och inte falla åt alla håll och kanter :)
Hakuna matata!

#56 fördelen med längre man är att det skyddar mot flugorna=) vilket är skitsamma då min ändå går med flugtäcke och så nerdränkt med flugmedel att man känner lukten på 3o meters håll fast man grillar^^

Är lite sugen på att klippa stubb på min kille, men jag vet inte riktigt om jag vågar :S Tycker han är skitful i ryckt man, tror ni han skulle passa stubb?

60#Jag tror han skulle passa i det =)
Rest in peace Valkyrie!

#61 hmmm okeej…. :) ska man våga….?
#62. Det klart du vågar. Sen tar det inte såå lång tid att växa ut igen. Den blir ju inte stubbad på livstid
.

Ametist tubbar jag ibland och jag trivs bättre med min ridning när hästen är stubbad.

#63 hehe nej det är klart :D

#60 Tycker nog han är finare med vanlig man, inte stubb (:
Men bestäm själv (;

#60 han passar i den manen, skulle inte stubbat om det varit min, men du bestämmer ju själv^^
Jag tycker du ska spara ut manen lång igen =)
Hakuna matata!

# 68 vem menar du?=P
Tänkte på Batistini :)
Hakuna matata!

min häst har lite eksem. så i slutet av sommartid, klipper jag av all hängig man, och då får hon typ halvstubb. Men de gör jag bara för att det ser sååååååå fult ut annars :P

Jag tycker att i princip att bara fjordingar passar i stubb.
Skulle personligen aldrig klippa stubb, om det inte vore så att min häst skulle ha exem och kliat av manen på vissa ställen.
kissmekate.blogg.se
kan tillägga till #44 att den hästen har eksem
Medarbetare på Djurfoto

#66, #67 hmm okej, manen finns fortfarande kvar, jag ska vänta tills sommarpälsen kommer och se hur han pasaar i ryckt man då :P Sedan får jag se…

jag tycker att vissa ponnyvalacker passar i stubb, storlek C-D ponny =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Har en fjording så jag har inte mycket val. Nu över vintern har jag slarvat så hon har halvlång man och jag tycker faktiskt inte det ser så tokigt ut. Men det blir så mycket kommentarer och glirlingar så nu är det snart dags att ta fram saxen igen. Blir väl mycket kort stubb ett tag i början så det slutar hänga
nr 1 pen häst du har
#76 Fjordingar som är så vackra i lång, tvåfärgad man :3 Vill du hellre ha den lång så skit i gliringarna, men vill du stubba är det förståss inte fel. Lät mest som att du var tvungebn fast du inte ville..
Jag tycker fjordingar är fina i lite längre man. Antingen hellång eller så att den är lika lång som nacken i fram för att sedan i en mjuk linje bli kort fram mot manken, lite "frisserad" bara med andra ord :)
Hakuna matata!