Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2178 ggr
[vamir]
0

Ryckning av manen

Kan man rycka en medellång man, eller måste den vara kort? Hur rycker man manen på bästa sätt utan en speciell ryckningskam ?

Emelie89
0

Om man inte har en ryckkam/kniv så brukar jag bara ta lite hår å linda runt fingret och sen rycker jag :) då rycks det av där man vill att det ska ryckas av och det blir snyggt resultat! :) alltid så jag rycker manen iaf, det gör inte ont för hästen heller eftersom man lindar runt fingret…och det går bra att rycka medellång man på det sättet :) annars om man känner att manen är lite för lång så kan man klippa den med sax först å sen rycka av topparna för att inte få det där fula klippta resultatet. :)

[vamir]
0

#1 Haha, jag och saxar går inte ihop, haha. Skulle bara klippa lite längst ut på topparna på min pålle, men uscha så fult och hackigt det blev, hehe.
Tack för tipset! :)

Emelie89
0

#2 Därför man rycker efteråt Flört men testa den metoden den funkar verkligen bra! :)

lisette
0

fast när man klipper så tycker jag att manen blir så otroligt tjock, eller den ser tjockare ut.. ;)

Elshira
0

Har de väldigt tjock man kommer det se lustigt ut om man inte rycker, men har de en tunn man ändå kan man använda en urtunningssax för att få mjuka ändar, det brukar jag göra min mina Welsh Mountains som behöver trimmas.

Och givetvis kan du ha halvlång man med =) Gå in på www.swf.nu och titta under Welshponnyn > Hinsgstar i avel (och sen in under någon av följande sidor för att titta på hingstarna) för att få lite idéer om hur du kan trimma manen på olika sätt efter som vi bland Welshponnyerna har mellan kort och medellång :)

Hakuna matata!

Linnea
0

Jag tycker det ser lustigt ut med kort man på ex ponnyer med väldigt tjock man för då spretar det bara åt alla håll. Själv varken rycker eller klipper jag manen på min ponny. Jag borstar bara så den håller sig lång (förutom i somras då han kliade av den men den är på väg ut igen).

Skynda långsamt så går det fortare.

Emelie89
0

Jag rycker aldrig heller ponny, rycker bara ridtravarens man för han får sån ful, tunn och stripig man när den blir lång Tungan ute

Elshira
0

#6 Är den tjock rycker man ju för att tunna ut den :)

Hakuna matata!

Linnea
0

#8 På många russ får man ta bort halva manen isf.. =)

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

#9 Men alla ponnyer är väll inte russ? ;) Och ja visst, men då får man väll lägga ner lite möda om man vill hälla den tunn.

Hakuna matata!