fatter inte
hva menes med energisk i tölten ? menes det mere fart ? eller hva?

Energisk utan att det ska gå fortare; dvs vara kvickare i benen, mer energi bakifrån, som visar sig med större undertramp med bakbenen, bättre vinklade haser m.m.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
ja ok takk er inte svensk så fatta inte hva hon mente
jag har gjort alt sideföringer bak vendinger trav (som har blitt mycke bra) galopp tarv och trav skritt kort och snabb skritt bakke trening upp ned ned i tölt upp i galopp eller skritt ridet i 8, ridet serpentiner, volter, lärt han och gi etter for högre och venstre sjenkel gudene vet hva jag inte har gjort med denne hästen men ENNU GÅR HAN I LITE PASS TÖLT BLIR GAL ELLER HAR BLITT GALLLLLL
han er myk och fin men når jag töltar viss jag lar han gå på lange tygler töltar han bettre så fort jag plukkar opp mine tygler så er det ennu lite pass i hans tölt på lange tygler töltar han med med hode ned och inte spent men plukkar jag dem upp så spenner han seg
kansje jag skulle gi upp har trena han nesten 1 år nu han er bettre men jag finner inte ut hva jag skal gjöra med tölten.
jag satta han på nytt bett da gikk han jåtte fint i trav i form och galoppen med och skritt men spenner seg mere i tölt vet inte skal jag sette han tilbake på 3 delt bett eller bare fortsette och trena han ? men har ingen flere påfunn med han nu for tölten annet enn tölte mere i nedover bakke noen som har råd til meg snella?
Jag är ingen islandsmänniska, men min tanke är (utan att känna till dig och dina hästar överhuvudtaget) att du kanske försöker för mycket? träna på andra saker ett tag, säg att du tar 3 månader och sysslar med helt andra saker allt utom tölt. Vad händer då?
jag försökte ett tag dag ut och dag in tömköra min häst, men det gick inte. han slet sig, snurra in sig i tömmarna, var istadig och det fungerade inte över huvud taget. Så jag struntade i det. gjorde annat istället och sedan efter ett år utan att ha brytt oss om tömkröningen så provade vi igen, och det gick som en klocka!
det kanske är samma sak här? nu vet jag inte hurgammal denna häst är, men h*n kanske inte är mogen nog för att klara av uppgiften? Uppvisar han tölt utan ryttare? är den renare och inte pass-aktig? finemang! då kommer det förhoppningsvis så smånginom under ryttare också :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
hej
jag reiste och red for min trenar i dag sen hon tycke jag skulle komma upp och har hatt utallige skritt runder med flytte fronten och bak del så tok vi det samme i tölt och först flytte bogen och så flytta rompan och sannelig etter noen runder i tölt gikk gommen i super ren tölt even i form.
så jag får flytta bogen så rumpan både i skritt och tölt nu et tag så jag får han ut av pass gangen och over i ren tölt.
fint och ha en trenar for hånd når man blir trött på ting send e inte fungerer.
min valck som er isabella farget och 5 år står nu i vidre trening hos min trenar for 1 monte sen skal jag upp på kurs der och ride han och så kan han komma hemm
så tomt i haven når jag går ut med hö selv om det er 4 der nu så merks det at han er borte.