Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1488 ggr
my-real-life
0

igångsättning av hopphäst

hejhej

har ett varmblod som har hoppat 110 cm 

men som nu inte har några muskler ..

kan inte bära sig i gallopen osv.

hur  ska jag göra för att få upp kondisen och bygga muskler?

tacksam för svar

Linnea
0

Konditionen får du lättast genom intervallträning, det får du göra 3-4 ggr i veckan till att börja med. Igångsättningen ska vara lika lång som vilan. Du kan löshoppa så smått efter ett par veckor och sen hoppa uppsuttet men inga jättehöjder till en början. Studs är bra för ryggstyrkan.

Skynda långsamt så går det fortare.

Gronstedt
0

Tömkörning ger en bra grund, cavaletti så hästen får lyfta fötterna bygger också muskler. Backar är bra för både muskler och flås.

Cilla89a
0

travare har ju överlag svårare att få ordning på galoppen så dem får en stark och bärig galopp.

jag skulle nog se till att hästen få ordentligt med protein i foderstaten, och sedan variera ridningen, klättra, intervallträning på fält, tömkörning, skritta och trava över upphöjda kavaletti, tömköra, sedan är galoppfattningar även stärkande.

antar att du har snö nu, ut och galoppera i snön, det gör susen! märker stor skillnad på mitt halvblod nu efter några veckors snöridning, han är närmare 180 hög och han har tyckt det varit pest och pina att samla sig i galoppen, han har hellre älgat på i sitt egna tempo, nu när jag var i ridhuset för första gången på 5 veckor, (och då hade han haft vintervila 2 utav veckorna), gjorde vi galopppiruetter, inte helt korrekta, men det gick att samla hur mycket som helst, helt otroligt att några veckors snöridning kan göra så mycket, medans jag kämpat som ett djur i ett år att få en samlad och bärig galopp.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

CelsiusT
0

#3 Men denna hästen had eu tydligen hoppat 110 innan vilket troligtvis betyder att den är lärd att galoppera balanserat och bära sig. En travare är svårare att lära att galoppera rätt, men har den en gång lärt sig det så är det oftast inga problem att få tillbaka det när den får tillbaka muskler m.m.

Du har tidigare fått bra med tips så jag har inte mycket mer att tillägga =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

my-real-life
0

tack för alla tips  :)

elli-kleo
0

#3 Ett varmblod behöver inte vara samma sak som en travare.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

zandrisen
0

För att bygga upp muskler, hade jag vart ute mycket i skogen så den får lyfta på fötterna och samtidigt tänka och även klättring någon gång i veckan är ju alltid bra.. Konditionen kan du ju bygga upp genom att ut och trava och galoppera på grusvägrna som börjar  komma fram nu när snön försvinner, riktigt bra underlag då medGlad Lycka till