Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 5503 ggr
yadhayezibas
0

Min lilla häst har gått ner i vikt

Jag har nyligen köpt en häst. Hon gick på lösdrift där hon bodde förut. Jag vet inte hur mkt mat hon fick då, jag vet bara att det var hösilage hon fick.

Hon är en stor d - ponny. Jag ger henne 8 kg hösilage, 6 dl krafft grund och ca 2 dl betfor varje dag. Ändå tycker jag att hon tappat i vikt. Nån som har nåt bra råd på vad jag ska göra? Kan de bli så att de går ner pga flytten?

Jag har gjort träckprov på henne och hon har ingen mask.

Tacksam för alla tips och ideer.

WinterPrince
0

En D-ponny skulle jag ge minst 12-15kg hösilage (beroende på ts-halt).

Elshira
0

Våra små B-ponnyer som är relativt lättfödda får 6 kg hö om dagen (10 kilo hö till våra D.ponnyer) så 8 hösilage (är ju blötare än hö) är garanterat alldeles för lite.

Om hon nu gått ner i vikt (eller hur som helst behöver gå upp i vikt) så låt henne stå på fri tillgång på hösilaget, så äter hon så mycker hon orkar, när du ser hon börjar få tillbaka sin vikt kan du börja trappa ner till lite mindre. Vad den normala mängden hösilage annars är till D-ponny får någon annan svara bättre på men jag men jag skulle tippa på att det #1 skrev är ganska så lagom.

Hakuna matata!

Zadeira
0

Det är väldigt individuellt hur mycket häsilage de behöver för att hålla vikten och näringen, en del av våra d-ponnier på jobb får bara 6-7 kg hösilage om dagen och de klarar sig perfekt på det (jag tycker dock det är i underkant). Medan vi har två stycken som behöver minst 10 kg om dagen för att hålla vikten.

Jag säger som föregående inlägg, ge henne fri tillgång nu till hon fått upp vikten igen, sedan kan du minska lite i taget till en mängd där du ser att hon håller vikten som hon ska.

Cilla89a
0

risken finns att hästen tappar i vikt när den flyttar till nytt ställe, vissa hästar tar det ganska mycket på både fysiskt och psykiskt att flytta till nytt ställe med nya rutiner, nya hästar & människor.

det du kan göra är att ge lite extra protein.

kan även vara så att det kalla klimatet tär på hästen. jag har själv fått tillsätta lite extra grovfoder och protein nu i vinter till mina hästar.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[Angel88]
0

Min Granda är 152cm hög, hon  får 8kg hösilage om dagen nu, och det är för att det är väldigt hög protein halt i det. annars skulle hon fått minst 10-12kg, mer går inte för hon äter inte upp det. Hon går även på 8 dl torrbetfor (blandas givetvis ut med vatten), 6 dl kornkross, 2-3 dl svarthavre, 1 dl äppelcidervinäger, 2 msk biotin, ett litet mått mineral+vitamin och 2 skopor munkpeppar (pga extrem högbrunst)

Har din häst problem med hullet testa lusern pelets eller lusernhack. och öka grovfodergivan

yadhayezibas
0

Ok vad många bra svar men oxå väldigt varierande. Glad

I stallet står oxå en maxad c ponny som rids och hon får 6 kg hösilage per dag och hon är nästan tjock. Det ska vara väldigt bra näring i hösilaget.  Den stora fullblods valacken i stallet äter 11 kg hösilage om dagen.

Min lilla häst har ju gått på lösdrift hela livet, hon fyller 4 i juni. Så visst har det varit en omställning för henne att plötsligt få stå i box och bli hanterad.  Men hon har tagit allt med ro tycker jag. Väldigt positiv, nyfiken o mysig. 

Mer protein, hur ger jag henne det bäst? Är 10 år sen jag hade häst senast och ALLT har verkligen ändrat sig. Glad

Gronstedt
0

De är så olika, de små liven! Min häst är ett svart hål, andra i stallet måste få halm i stället för hösilage till vissa mål för att inte svälla över alla bräddar. Men jag fick tips att de kan tappa vikt om de dricker för lite, och de kan dricka för lite om de inte får i sig tillräckligt med salt. Om de inte slickar på saltstenen så får man tillsätta fodersalt i maten.

Angående protein så rekommenderar många lucern, själv ger jag Krafft Groov 125 och lite Krafft Protein.

[Angel88]
0

#7 anledningen till att många ger lusern är för att det är ett strå foder presis som vanligt grovfoder.

Gronstedt
0

#8: Jag vet det.

WinterPrince
0

Vill bara tilllägga att min numera 2åring som står på lösdrift äter ca 17kg hösilage/dag. Han förväntas bli D-ponny/liten häst.

yadhayezibas
0

Men vad jag förstått så ska de inte behöva äta så mkt hösilage om näringsvärdet är bra. Ju sämre värde dessto större giva.

bell
0

#11 Ja det stämmer ju visserligen. Fast det brukar vara att föredra att ge rikligt med grovfoder istället för att öka på kraftfodret.  Jag hade börjat med att öka på hösilaget. Hon växer ju fortfarande.

[Tovab]
0

Vissa d-ponnysar äter 5-6kg hö om dagen (på ridskolan då) stor hästarna äter inte heller särskilt mkt :) Men dom är väldigt lättfödda tycker jag, skrållan (min åsna) äter bara 3-4kg hö om dagen. Annars blir hon rund som en boll x)

[Angel88]
0

#13 du får tänka på att hö är trorrare än hösilage, man brukar säga minst 1kg hö pär 100kg häst, och minst 1,5kg hösilage pär 100kg häst detta är minimum. Hästen måste ha denna mängd för att få ihop till ca 36 000 tuggningar med käken för att slita ner tänderna rätt, då dom växer hela tiden.

så om en häst väger 500kg ska den minst ha 5kg hö och minst 7,5kg hösilage, så jag håller min häst något över minimum eftersom det är högt protein halt i hösilaget vi har. 

om din åsna blir rund, byt då häldre till et lite sämre foder så att den får tugga och äta mer. dom är gjorda för att äta minst 16timmar om dyngnet.

[Tovab]
0

#14 jo, jag vet ;) Hon har annat att tugga på, sen äter hon vääldigt långsamt :P 1kg hö äter hon upp på kanske 1 timme. Jag vet att det är för lite men nu under vintern går hon på lösdrift. Sen så ska hon byta stall om nån vecka, och då blir det hösilage tror ja.. Så då kommer hon få äta mer mat ;)

Animal-3
0

#13 sen kan man inte riktigt jämföra hästar och åsnor då åsnor klarar sig på otroligt fattigt foder och deras hull inte mäts över mage utan på nacken.

[Tovab]
0

#16 Och hon är pigg som satan på bara 3-4kg hö och blir för tjock om hon äter mer. Nu ser hon ut som en tunna med 4 ben eftersom hon går på lösdrift :P

Animal-3
0

#17 som sagt hur hon ser ut i kroppen har inte mkt med saken att göra då man känner åsnors hull på nacken. Var mkt försiktig om hon blir för tjock då åsnor är otrligt känsliga för övervikt och blir sjuka lättare än hästar.Hur går det med åsna på lösdrift i detta väder? då de har så lätt för lunginflamationer.

may-britt
0

jag ville gitt den fri  tilganng til häsilage så  kunne den ete så  mycke den ville ha.

pluttanna
0

Alltså det är ju inte mängder med foder du ger.

Är det ett blött hösilage så kan man gämföra det med 5 kg hö vilket är i minsta laget till en d-ponny för att tillfredställa strå och tuggbehovet.

6 dl kraft grund väger ju inte mycket det heller. 0,5 kg kanske?

HAr man inte analyse på grovofderet så anser jag att man fodrar med lusern i första han dsom kraftfoder. I ditt fall skulle jag hellre ge grov än grund samt öka hösilaget ganska mycket.

Åtminstonne till "normal" giva.

yadhayezibas
0

Jag har ökat hösilaget till 13 kg. Hon har inte tappat mer utan snarare gått upp. Jätteskönt!!

[Tovab]
0

#18 nä, det går bra :)

Hon står ute dygnet runt. Har nästan aldrig täccke på henne då hon tycker att det skaver och att hon helt enkelt vill vara utan.

Hon är inte förskyld elr nånting sånt :)

Elshira
0

#21 Vad bra! =)

Hakuna matata!

[Tovab]
0

#21 vad bra :)

jeanette
0

Nej så är det inte. Ju sämre näringsvärde man har i sitt grovfoder dessto mer måste man begränsa. Har man dåligt näringsvärde i sitt grovfoder och bara öser på, då får man oftast proteinrist till slut. Det är nässtan alltid proteinet som är dåligt i ett grovfoder, nässtan aldrig energin. Har man dåligt värde, då begränsar man samt fyller ut med koncentrat.

pluttanna
0

Det beror endock på vad man menar med "dåligt" näringsvärde. Och det vet vi inte i detta fall.

yadhayezibas
0

Vi har precis gjort en analys på vårat hösilage.

TS 51.9
Rå protein 154g per kg TS
Smb protein häst 59g per kg vara
Energi 5.6 mj per kg vara

Hur ser det ut?? Glad

pluttanna
0

Ts halten är blött men där den igentligen bör ligga på ett hösilage.

8 kg av detta foder motsvarar 4.5-5 kg hö…. så det var inga mängder du gav och det är troligtvis anledningen till att hon gick ner i vikt.

Mj är bra tycker jag till hästslaget du skall fodra. Du kan då ger mycket grovfoder. Men som sakt för lite till den mängd du gav innan du ökade.

Kvoten däremot är skyhög. Inget som är farligt om det kommer från grovfoder och du har en frisk häst.

Så summan: Du behöver inte ge något kraftfoder alls så länge hästen orkar äta tillräckligt med grovfoder för att hålla hullet.

Ingen mineralanalys?

yadhayezibas
0

Det där var allt som stod på analysen. Kvoten skriver du vilket är det? Cool

pluttanna
0

Kvoten är förhållandet mellan energi och protein. Du skall dela proteinet med energin och få summan 6 för att det skall vara bra. Under 5 bör man inte ha men måste tillskottsfodra med proteinfoder. Unghästar och avelston behöver ha 7 och över.

yadhayezibas
0

Ok. Jag fick fram 10.53 Glad Gjorde jag rätt då? Delade protein häst med energin.

Tack så jättemkt för din hjälp oxå! Glad You made my day! Glad

pluttanna
0

Japp du gorde rätt!:)

Vill du lägga på mer energi för att hästen inte äter tillräckligt mycket foder så välj betfor med massor av olja i. Det sänker kvoten då det endast är energi du då tillför.