Hudproblem "vita vårtor"?
Hej!
Jag har haft min häst i snart 2 år..
Hon är ett varmblodssto på snart 11 år, Pigg och fräch.
Nu är det så att hon har ett hudproblem, jag tycker det ser ut som vita små vårtor.
Vårtorna är olika stora och alla ser olika ut dom är bukliga skulle man kunna säga;P
Hon har haft dessa så länge jag vet, hon hade dom hos förra ägaren oxå.
Men hon får nägra extra på sommaren, men dom försvinner inte helt på vintern heller..
Hon verkar inte störa sig på dom, hon står inte och kliar sig massor.
Jag brukar smörja in dom med Helosan, då brukar det linda lite och dom blir mjukare och blir lite mindre.. vissa försvinner men hon har alltid några.
Dom sitter i ansiktet 1 på rumpan 1 framför sadelgjorden och många på insidan av båda låren(jätte många på en sida, och några färre på andra sidan)
Förra ägaren tog ett hudprov, som ej visade sig vara något speciellt, den veterinären sa att det var solexem, men det ser ju inte ut som exem?! jag blir helt fundersam över dessa vårtor och undrar vad det är.
Jag hade en vet ute som kollade hennes tänder och samtidigt kollade på dessa "vårtor" hon sa att hon aldrig hade sett sånna, men att det såg ut som om min hästs hud är överkänslig och lixom "spricker lite" fast jag tycker det låter märkligt att en vårta ska bildas bara för att huden spricker.. Men hon sa att vi kan ta ett hudprov på henne, men hon nämnde även att det inte är säkert att det visar något.. Men nu efter ett halvår så funderar jag på det, alltså att ta ett hudprov och se om det är något man kan göra..
Men jag tänke höra med er först om ni har stött på något sådant, eller kanske har sett sånna förut?
Jag slänger in några bilder, ganska svårt att se dom på korten men dom kanske är till någon hjälp iaf:)
Sen tänkte jag även på om ev ett hårannalys kanske skulle kunna visa vad det kan vara för hudproblem?, dom annalyserna brukar ju vara väldigt breda ?,
Vissa pricka kan ibland skifta i lite rött/rosa men oftast är dom vita.. om man pillar bort en så är det grått under, och dom är mjuka..
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få..
ingen som har sett det förut?
Det du kan göra är att ta blodprov, håranalys och träckprov och se att allt är som det ska och att hon inte har någon brist.
Visar det inget, prickarna inte irriterar hästen och inte visar något särskillt på prov så tycker jag du ine ska oroa dig så mycket mer, då är det ju inget som är "skadligt" för hästen.
Jag vet inte hur du har din häst om den går på lösdrift eller liknande. Men är de inte beroende av sin päls utan hon åker in vid dåligt väder osv så skulle jag pröva tvätta av hästen någon gång i veckan med en milt och mukgörade tvål eller liknande.
Sedan skulle jag pröva att köpa en hudsalva som finns i pumpflaska på apoteket som är delvis svampdödande och extra mjukgörande (kommer inte ihåg namn men kan fixa det annars, finns inte så många att välja på i.af). Har själv använt den till skorv och liknande som veterinären inte kunnat förstå vad det var.
Det med att tvätta och smörja boter väll antagligen inte utan skulle väll mer få dem att synligt "försvinna". Beror de på någon brist går det ju att åtgärda, men ibland kan både människor och djur få saker utan direkt anledning och utan medecinsk betydan och då är det ju inte så mycket att göra något åt.
Hakuna matata!
Tack för svaret:)
Nej jag antar att det inte är någon fara eftersom hon har haft det så gott som hela sitt liv,men jag funderar på att ändå ta en hårannalys och börja där för att se om det visar något:)
Nu står hon i box om nätterna förut gick hon på lösdrift..
ja det där svampdödande salvan ska jag nog pröva, kanske skulle vara något för min häst:)
Jo precis det är nog bara något som hon har bara för att krongla till det för mig;P
Men som sagt så verkar hon inte störa sig på att hon har dom.. Men jag ska pröva det där svampdödande salvan iaf och se om det blir bättre av det:)

#8 *visslar* finns väldigt många pumpflaskor med hudsalvor i på apoteket… ;)
#9 För övrigt så kan du tvätta lite med utspädd jodopax (står på flaskan hur mucket det ska vara) på de värst drabbade ställena och ev dutta lite me den tuss i ansiktet. Det är både bakterie och svampdödande, men hudcremen och jodopaxen tar lite olika + att salvan då sitter på lite längre och kan verka en längre tid och mjukar upp.
Det är ju ett relativt enkelt alternativ att börja med medan du väntar på analys i.af =)
Hakuna matata!