Elitskon.
Någon som använder eller vet mer om elitskon http://www.elitskon.se/ ?
Verkar ju väldigt bra när man läser om dom, men är skorma så bra som de verkar?
Stämmer det de säger?
Vill ha mer info. :)
Jag har aldrig prövat dem och har aldrig sett dem i verkligheten. Jag vet inte om de fungerar med detta är mina tankar runt dem:
Av mina "metallkunskaper" (pluggar industri) så verkar det väldigt konstigt om dom skulle kunna vara så mjuka att de rör sig efter hoven varje steg så pass mycket att det faktiskt gör en betydande skillnad. Hoven kan ju röra sig till viss del i vanliga skor med om man har sömmen något längre fram.
Hur mycket de glider beror ju på utformningen (vilket ser väldigt mysko ut men en tvär kant…) men annarst är just förmågan att forma sig efter hoven jag tvekar på.
Så i mina ögon tycker jag aluminiumskor som är rundade borde vara det bästa då det är både mjukt och ger minst friktion.
Men som sagt detta är bara rent teoretiskt!
Men sedan undrar jag över bevismaterial… De har ju animerade filmer på hur det ska fungera (men det är ju bara datagjort…). Om de nu har dokumenterat att de fungerar så borde de ha filmat med höghastighetskamera bakifrån eller underifrån med plexiglas. Har de inte gjort det kan de ju inte heller veta…?
Nu låter jag säkert överdrivet kritisk, men det måste man ju vara i dagens samhälle annars med för att inte gå på 90% av alla trick och lögner.
Hakuna matata!
#1: Jag tycker det verkar lita för bra för att vara sant faktiskt. Visst, skorna är väl säkert bra, men kanske inte så bra som de påstår..
Håller med om det där med riktigt bevismatrial, inte bara teoretiskt..
Och kritisk måste man ju vara, speciellt när det handlar om hovarna.
Ska höra med hovis om han hört något om skorna nästa gång han kommer.
Aldrig hört talas om dem faktiskt… Men jag undrar vad de är gjorda i för material? För jag kan inte hitta det någonstans på hemsidan, men jag kanske bara är lite blind. 
Sen funderar jag ju även på hur det är vid asfaltsridning eller liknande hårt och stumt underlag. Till trav (vilket det mesta verkar handla om på sidan) kan jag mycket väl tänka mig att det fungerar med en mjuk, sviktande sko. Men rider man på asfalt vill man ju ha en sko som skyddar, och det känns ju tveksamt om den där gör lika bra…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#3: Det är ju sant, hur bra den skyddar.
Men den verkar intressant, skulle vilja hitta mer info.
På asfalt vill man väll ha ett så mjukt (men fortfarande hållbart) material som möjligt?
Men med den lilla ytan som ligger an mot marken så skulle den ju nötas ner otroligt snabbt om man red mycket på hårt underlag.
Rider själv inte på asfalt men väl packade grusvägar och då får jag byta ut skorna varannan gång pga att det blir slitna (har då vanliga järnskor).
Hakuna matata!

Jag prövade Racer-skorna när de kom för x antal år sedan. Bakskorna blev utslitna på tio dagar, såpass att de gick tvärs av.
Då var visserligen travhästen stor och tung och gick en del på hårda grusvägar, men det kändes lite överdrivet. Det sägs dock att de har blivit bättre och mer hållbara sedan dess, men jag provade aldrig igen.
#5 Nja, det skulle jag inte vilja påstå. Visst, sviktande vill man ju ha, men då krävs det att det är tjockt för att det ska ha något funktion. Och för mjukt är absolut inte bra, testa själv att gå en längre sträcka på asfalt i tofflor, inte jättebehagligt… 
Så nej, mjukt ska det absolut inte vara om det ska vara skyddande och tryckfördelande. Sviktande får det ju dock gärna vara, men det måste fortfarande vara stabilt, alltså relativt hårt och väldigt tjockt för att det ska få rätt funktion.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Varför inte pröva produkten själv? men kom ihåg att det är framtaget för racing……
#8: Vill inte använda saker på hästen bara för att testa. Onödigt att riskera nåt.
Racerskon är tänkt att användas av travare i lopp. De får ett bättre fäste med tårna och ett glidmoment i trakten. Detta medför att travaren tar längre steg.
Är ganska säker på att skon INTE är gjord för ridhästar. De vill väl knappast ha samma effekt. Dessutom bukar man byta skor på travare rätt ofta så därför behöver de heller inte hålla lika länge som en ridsko.
#10: Okej, tänkte nästan det. :)
#10 Varför skulle man inte vilja ha en sko som glider bättre och som gör att hoven kan röra sig…?
Hakuna matata!
#12 Inte vet jag. Inom travet vill man få ett fäste bakåt (påskjutet) och ett glidmoment framåt. Det ger ju ett längre steg och hästen kommer fortare framåt. Jag är inte helt säker på att det är samma mål man har inom ridsporten. Visserligen vill man väll ha övertramp men detta har inget med övertramp att göra. Sen slit ju skon mer än vanliga ridskor.
#13 Det jag menar är att de positiva egenskaper som skon ska ha vill man ju även ha inom vanliga ridsporten, både grepp och glid samt en bättre rörelseförmåga för själva hoven.
Att de har bättre grepp kan jag defenitivt förstå, men hur de skulle kunna ge bättre glidmoment med något som ser ut som en greppsko förstår jag inte, och inte heller hur de skulle kunna expandera tillsammans med hoven varje steg.
Hakuna matata!
Greppet had du i tån då hoven skjuter på. Glidet har du i trakten då hoven sätts långt fram. Då glider hoven på gruset precis innan hoven sätt ned. Fast det var kanske inte det du menade?
#15 Men då hästen går på ett så pass mjukt underlag som travbanor och skons anläggningsyta är så smal känns det som att trakten går ner i underlaget väldigt snabbt och då kommer ju även tån ner i underlaget. Det känns som att tanken är rätt men inte håller hela vägen fram om du förstår vad jag menar :)
Men det mest intressanta för mig som är hur den påstås ska kunna svikta efter hoven.
Hakuna matata!
#16 Nja, inte vet jag om travbanor är så mjuka. Ofta vill man ha en ganska hård bana då hästarna springer fortare då. En travbana är ju mycket hårdare än en ridbana eller ridhusgolv.
#17 Jo givetvis ska de ju inte vara så mjuka, men de är defenitivt mjukare än grusvägarna jag rider på annars, och om det kommer 400 kg i full fart och dessa 400 kg ska delas upp på 2 hovar i taget så tror jag det är tillräckligt med tyngd för att få ner den smala anläggningsytan ner i banan.
Hakuna matata!
#18 kom ihåg att man jagar hundradels sekunder på travbanan
Medarbetare på westernridning.ifokus