Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2903 ggr
choko
0

Sommarbete

När brukar ni släppa ut era hästar på bete?
Jag brukar ungefär ha ute 15/5-1/10 med stödfodring i början och slutet. Har ni bete brevid ert stall?
Jag har turen att ha det.

lisette
0

det har varierat… men brukar vara i mitten/slutet på april, helt beroende på hur vädret är.

betet ligger ett par km ifrån mitt hus, all utrustning förvarar jag i ett uthus till någon som bor där borta.

Stallmima
0

Våra hästar går inte på bete, dom tävlar.

Tusen
0

Våra tävlar (i SM-klass) och betar från 1 maj till september/oktober.

Har flera betashagar att variera mellan. Vid stallet finns mindre och ju längre bort från stallet dessto större hagar.Skrattande Längtar såååååå!

Killen
0

Tror att from maj går de ute dygnet om, men först i juni släpps de i beteshagarna. Dock den hagen min stå i är så stor, och en del är avspärrad så det kommer att finnas gott med bete i den.

De går ute till sista sep i beteshagarna och ute dygnet om fram till november.

kissmekate.blogg.se

Cilla89a
0

Mina går inte heller på bete, men dem går i gräshage hela dagarna men är inne på nätterna. Och ut i gräshage kommer dem beroende på hur våren varit, men mitten av Maj, början av Juni brukar det bli och sen går dem i gräshage hela sommaren och en bit in på hösten tills det blir för blött och marken trampas upp då åker dem in i grushage.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Stenmagi
0

Jag brukar börja vänja mina hästar vid gräset i mitten av april någongång och sedan så släpps de runt den 1 maj och så går de på sommarbete så länge vädret tillåter och det finns bete i sommarhagarna. Brukar bli till början av september ungefär.

[trollduva]
0

dom släpps i mitten på maj,men rids hela sommaren,dom går på lösdrift resten av året

niare
0

börjar vänja dom i maj då får dom gå några timmar per dag i den hagen, sedan släpps dom ut slutet av maj och går ute hela tiden till början av oktober dock börjar vi stödfodra dem då, tränas och tävlas under denna period anser att det är viktigt att dom får vara ute mkt även om dom tävlas.

har hagarna 1 min från stallet.

AusaBausa
0

hästarna går ju ute dygnet runt/året runt men släpps i stora sommarhagen i maj när vädret tillåter det…sen går dem in i vinterhagen i oktober också beroende på väder..i sommarhagen finns inget hus att gå in i vilket det gör i vinterhagarna..

Brukar inte stödfodra dem, för på slutet i vinterhagen ratar dem ändå redan höet o knaprar i sig av det nya färska lilla gräs som kommit upp..

Zaphix
0

De brukar få gå ute dygnet runt i skogshagen så fort leran försvunnit, slutet på april kanske, när gräset börjat växa på de små ängarna i hagen öppnar vi upp och de får gå där och vänja sig vid bete. I juni släpps de på bete, Storen brukar vila första månaden och ridas sen. Han behöver få vara vildhäst en period. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Kimpa
0

Det brukar vara från maj någon gång, lite beroende hur det har vuxit.
Fast vi tar in våra hästar på nätterna hela sommaren.  De går i sommarhagarna till sep/okt, beroende på hur sommaren varit.

Hagarna ligger ett par 100 meter från gården.

xero88
0

Har själv lite mark och bete. Det räcker mer än väl till ponnyhästarna. Det räckte bra även tidigare när jag hade halvblod trots att det bara är 1,5 ha. Har hittills aldrig haft en mager häst snarare tvärt om (suck!!)

Men min islandskille ska åka på sommarbete med andra jämnåriga hingstar av blandade raser. Ska bli spännande.

viktoria91
0

har bete i stallet hon står, dock kmr hon nog vara själv i sommar så då kmr dhon antagigen gå med min kompis sköthäst som hon gjorde i somras i ett annat stall. brukar komma ut i slutet av juni och in i slutet av augusti, hon rids hela tiden ändå=) max en vecka helledigt får hon.