hur lång tid att äta?
Hur lång tid tar er häst på sig att äta sitt kraft foder och hur mkt får den?
försöker fastställa om min häst äter ovanligt långsamt eller om det bara verkar så eftersom hon går med en fjording och en annan glupsk ponny..

Då måste man nästan veta hur mycket hästen får.
När mina får kraftfoder då varvar dom och äter lite kraftfoder och tuggar lite hö så det kan ta jättelång tid om dom står i var sina box/hage.
Nu har mina fritt med hö och får 16 timmar tuggtid om dagen så dom är aldrig hungriga.
det var därför jag frågade hur lång tid och hur mkt får hästarna ;)
men min får 1,5 kg lusern pellets nu och det tar ca 20-30 minuter.. då har hon inte hö framme medans hon äter lusernet.
kan tillägga att det är en d-ponny jag har och hon tuggar varje tugga noggrant

Jag tycker det låter som en frisk häst som tuggar som den ska.
#4 det var bra det, jag antar att fjordingen kanske helt enkelt inte tuggar :P jag är bombsäker på att det skulle ta honom högst 10 minuter att ta sig igenom samma mängd mat ;) nu får han ju inte så mkt eftersom att han då skulle explodera..
-----------------
problemet härhemma är att eftersom alla andra är snabba med höet så får Lerch aldrig äta i lugn och ro, hon är lägst i rang med..
men hon får extra allt när jag är däruppe nu för att lägga på sig sitt tappade hull igen..

#5 det är nog så att han är hungrig, skulle han få halm/hö enbart och under en längre tid få tugga sina 16 timmar/dygn då skulle han inte slänga i sig maten heller och han skulle gå ner i vikt efter ett par månader.
En bantande häst ska absolut inte få något så kaloritätt som kraftfoder/lusern
#6 nej det är inte fjordingen som får lusern, det är min d-ponny, hon har tappat i vikt pga att hon flyttat ihop med fjordingen..
jag såg att jag skrivit klantigt så att det såg ut som att han äter lusern.. men det gör han inte, däremot suger han i sig allt hö fort.
fjordingen hade säkerligen tuggat dygnet runt om han fått.. de får ett hö som inte är så kraftigt för att han ska få äta sig mätt och han äter enbart hö, men han hinner ändå först och kör bort Lerch och äter av hennes hö med..
bifogar en dålig bild på en grymt smutsig Lerch (går på lösdrift) detta är alltså hästen som jag utfodrar med lusern
Min häst får inte så mkt kraftfoder.. 3/4 skopa havre+korn kross (per kraftfodrings tillfälle) vet inte riktigt hur mkt det är i liter/kg men det är nog inte mer än 0,5 liter? Det tar typ 5 minuter för Kleo att mumsa i sig det. Haha han är en glupsk pålle ;D
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

#8 Kalle är också väldigt glups tyvärr. Han äter sin havre väldigt fort, och jag får blanda i lite vatten för att han inte ska sätta i halsen. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
På jobb ger vi hästarna minst en timme på sig att äta upp sin frukost (hö och kraft), det är tumreglen. Vad själva kraftfodret tar är väldigt olika beroende på häst och vilket kraftfoder samt mängd. Vissa äter upp sitt på ett par minuter, andra tar det upp mot 20 minuter för.
Vi har en som aldrig hunnit äta upp sitt kraftfoder på den timmen, han är otroligt petig och långsam, och äter hellre hö:et.

Japp och Brimad har fri tillgång på grovfoder och det skiljer mycket i hur snabbt dem äter krafftfodret, Brimad hinkar i sig krafftfodret snabbare än snabbt ;)
Dem får krafftfoder en gång om dagen (räknar inte morgon och eftermiddag som krafftfoder då dem bara får någon dl betfor var, mest för att dem ska stå stilla när jag byter täcken på morgonen och ha något att smaska på när dem kommer in på eftermiddagen/kvällen)
I varjefall får Brimad 1 kg krafft groov, 1 dl betfor (torr mängd), 1 dl miner blå och 1 dl foderjäst på kvällen vid kvällsfodrning 22.00 och det tar honom drygt 2 minuter att sleva i sig allt det.
Japp därimot äter och har alltid ätit krafftfoder jäkligt sakta, på kvällen får han 2 dl betfor (torr mängd), 1 dl miner blå och 1 dl foderjäst och det tar han drygt 15 min på sig att äta upp ;) Han tar små tuggor, tuggar läänge, slickar lite runt krubban, tar nästa tugga o.s.v ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Crow får ca halva hinken (vanlig, svart murarhink typ) med kornkross+lucern, blötlagt.
Vet inte hur snabbt han äter, på morronen är det slut. Tror att han äter lite pö-om-pö och varvar med höet. Kommer man in efter några timmar kan han mycket väl stå och mumsa hö fast att kreaftfdret inte ärt slut.
Känns bra att det fungerar så, så slipper jag oroa mig att han äter för mycket på en gång. Får bara kraftfoder en gång om dagen, men har hö alltid.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag har fått lära mig att en kraftfodergiva inte ska ta längre tid att äta upp än 20 min. Tar det längre tid och man vill ge hästen mer kraftfoder (om nu hästen behöver kraftfoder, vilket de flesta inte alls behöver) så får man fodra fler gånger under dagen.
#13 Gissar att det gäller ifall hästen äter aktivt på bara kraftfodret i 20 min ;) Min gör ju inte det.
Sen handlar det inte om hur lång tid det tar att äta, utan om mängden, ffa då mängden stärkelse och andra onaturliga (för hästen) energi och näringskällor som kan sätta mag tarmsystemet ur form om det kommer för mycket på en gång.
Kraftfoder uppblandat med lucern kan tex inte alls räknas på det viset eftersom lucern i grunden är ett grovfoder. Tex tar det lkanske 30 sekunder att äta en dl korn, men utblandat i 3kg lucernpellets går det ju långt över 20 min.
Storen får 1 kg kraft och 1 liter betfor med massa vatten.
Har tar väl 5-10 minuter på sig att äta upp det. Men att han äter upp det är nog dumt att säga, han är inte som de andra hästarna som har huvudet i krubbar hela tiden, utan Storen tar en tugga full med gegga i munnen. Sedan stittar han runt, slickar lite saltsten, slicka lite på boxväggen.. Så jag tror inte har får i sig så mycket av kraften, han dräller nog runt den mest..
Men lägger höt under krubban så att det värsta slasket ska hamna där så han äter upp det sedan i alla fall. :)
#14 Visst är det så men detta fick jag också höra på en föreläsning av Kraft i somras. Inte ens de som är storsäljare av kraftfoder tyckte att en häst skulle äta mer kraftfoder. Endast högpresterande hästar på elitnivå är behov av kraftfoder enlig dem. Alla andra klarar sig gott på hö så länge höet är bra och de får äta så mycket de vill av höet. Sämre hö kan behöva kompletteras.

Lusern är inte kraftfoder det är proteinrikt hö, lusern är ju ett klöver
jag borde nog ha skrivit ngt annat än kraftfoder ifrågan, typ, "extra foder" alltså allt som man ger utöver hö/hösilage .. eftersom min häst äter ju inte kraft foder just nu.. bara lusern..
#16: Synd att det är mindre lätt att få tag på hösilage med så bra värden att de inte behöver kraftfoder, vore praktiskt isf.

#19 så bra hösilage har jag haft de åren jag har haft häst. ;)
#20: Måste vara skönt. :)
#16 Men det var inte det jag syftade på utan att man inte kan mäta hur mycket hästen ska ha efter hur lång tid det tar att äta fodret, eftersom det ine har någon relevans. En häst som äter snabbt, tex min kompis häst, kan hinna slukas många kilo kraftfoder på 20 minuter, aldeldes för många för att ge i en giva. Min häst som inte äter snabbt utan varvar tuggandet med hö, kan ta en timme på sig att äta ett halvt kilo.
Och tiden det tar för fodret att nå buken har ingen betydelse på det sättet, annat än ju längre tid mellan större givor dess bättre. Men om det tar 5 minuter eller en timme att äta fodret spelar ju ingen roll.
----
Självklart ska man inte ge mer kraftfoder än nödvändigt. Men nu använder vi hästarna och gör saker som de i naturen inte skulle lagt energi på, vi har avlat på olika egenskaper som gör att de behöver mer eller mindre energi, och vi kan inte tillodose deras matbehov med den mat de skulle ätit i det vilda. Hur många ger tex sin häst bark, rötter, olika örter, lera från flodbäddar, femtielva olika grässorter, löv m.m. regelbundet och färskt så att hästen kan välja och vraka? De äter inte bara odlat hö i det vilda. Så för att komplettera för avel, energiförlus och brist på variation, så behövs det ibland kraftfoder och/eller tillskott. Crow har fri tillgång på hö med höga värden men om jag inte vill att han ska se ut som på bilden behöver han korn (lucernet är mest för att ge extra protein eftersom jag såg att han började falla ur lite över ryggen. Utan kornet håller han inte hull, oavsett lucern eller andra kraftfoder).
Även om jag skulle skaffa ett ännu kraftigare hö, fast jag är inte säker på att det hade hjälpt, så skulle det ställa till det ännu mer för de andra två hästarna. Som klarar sig gott och väl på hö.
(Även om shabraket och vinkeln är annorlundas tycker jag att man kan se att han är i vettigt hull på nedre bilden och mkt smal på övre - innan jag testat korn. Hade då provat lucern, betfor, olika krafft och pellets..)
Jag ger just nu bara några (små) nävar för att det ska vara gott nog att äta upp b-vitamin och biotinet. Dom vilar just nu för jag har inte riktgit möjlighet att ta ut dom pga vädret =( Men snart kommer jag nog igång igen och då får dom lite mer, ca ½liter müsli + 1dl b-vitamin pellets + 2 msk biotin pellets och det tar ca 5-10 min att äta upp (dom går på lösdrift och jag ställer bara ut var sin spann i hagen så äter dom medan jag fyller på hö).
Medarbetare på westernridning.ifokus
#22 Visst är det skillnad från häst till häst. Vi ger också kraftfoder till en del av våra ponnysar
just för att de har svårt att hålla hullet på enbart hö eller gräs. (De tävlar dock i ponnytrav och tränas rätt hårt vilket kan vara en del av förklaringen). Och allt hö är heller inte bra. Och precis som du säger ibland får man kompromissa då de går tillsammans med lättfödda. Så är det bara.
#19 Så bra hösilage har vi alltid haft. Det är inte alls ovanligt att få tag i. Tycker du ska titta dig runt efter en ny leverantör i så fall. Ett bra grovfoder lönar sig i längden.