hvor mycke form
hvor mycke form skal islandshästen gå i ved tölt noen som har et bilde eller så hvor langt ned skal de?
det har jo noe med at de inte skal gå på fronten tung i fronten ved tölt så jag undrar
Bry dig inte om vart hästen har huvudet. Koncentrera dig på baken, bakbenen och steget. Hästen ska ha tyngden på bakbenen, bära sig själv och ryttaren på ett bra och korrekt sätt. Vart hästen sen har huvudet är ganska oväsentligt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
hä skal den inte ned i form ? sen viss man trenar hästen i tölt uten at den går ned i form kan den jobba sin muskel på halsen så den ser ut som den har en dubbel hals er dette rett?
eldfari går ned i form och upp ned och upp men kommer han for lang ned i form går han över i trav
men hva er rett dyp form eller hva?
så här http://www.youtube.com/watch?v=Nrdo7-FhBe0&feature=related
kan han gå så her http://www.youtube.com/watch?v=_-Q9fPcPLS4&NR=1
sen jag föler at han nu endleig når han legger ned seg i fom går for mycke i form så han faller på bogen
har lärt at når de har lett for och kanste hode upp skal man ha lave hender men de fleste har hendene upp
Det finns ingen direkt korrekt form för tölten. Om hästen bär sig rätt och jobbar som den ska med bakdel och rygg så ska den inte spänna sig i halsen/nacken (och därmed få underhals). En underhals kan lika gärna komma när hästen har huvudet lägre, bara den rids fel, spänner sig och använder musklerna på undersidan av halsen. Så glöm placeringen av hästens huvud. Rid hästen bakifrån och fram, koncentrera dig på att hästen bär sig med bakdelen och är avslappnad i hals och nacke så kommer huvudet placera sig på ett "bra" ställe ändå.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

tyckte hästen såg halt ut i film 1 i inlägg nr 2.
ok takk: )) da fatter jag coh da er det lettere och trena honnom sen jag er for hengt upp i hans hode han går bettere tölt når jag slipper lite på tyglen
halt nei det er vell bare måten den hästen bärer seg på vet inte viss man ser på filmene så ser man de fleste har veldig strame tygler så med andre ord sier de frem med bena och stopp med tyglene eller er jeg fell????

fråga inte mig om islandhästar, har ridit det en gång på turridning och tyckte inte dte var speciellt. min connemarakorsning är skönare att rida;)
jeg vill min skal så her :)))) http://www.youtube.com/watch?v=fNELjAoGgdE&NR=1
får vell jobba i 10 år med deg
må få tatt noen nye film så du kan kolla :))
#9 Nja, att de säger stopp med tyglarna är att ta i, det är väl främst att se till så hästen inte ökar tempot eller faller in i någon annan gångart, så energin från drivningen fångas upp och används till samling och aktion istället för att springa snabbare. För du måste driva för att samla hästen och för att det ska bli samling av det hela måste drivningen "fångas upp" innan det blir fartökning istället. Sen hur det görs varierar ju en del mellan både olika hästar och ryttare.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
ja det har du rett i :)))
men nu går han i for låg form jag får bare inte bry meg om hans hode så lenge han inte har det rett upp.
skal se om jag får til noe kort på han denne helgen når han legger inn formen
Undvik att underhalsen spänns så har du en bra form på huvudet/hals iaf.
Sen är det ju esten av kroppen med.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
takk :))) for hjelpen ja jag får jobba på det blir bettre har en del kurs och trening forover
dere er gode och ha