Equiterapeutbesök- tips
Idag har en equiterapeut varit här och kollat igenom mina pojkar. Hitte hade en låsning i höger bak, uppe vid korset och en diagonal låsning in bogen vänster fram. Han hittade även en liten grej i sista kotan, mellan öronen typ. Hitte fick en massa akupunkturnålar på rumpan och bogen och sen körde han med laser mellan öronen. Sen böjde vi halsen med en morot i sidan på honom (sadelgjordsläget) något som han sa att majoriteten av hästägarna borde göra mycket mer för att stretcha halsmusklerna och förebygga låsningar. Varannan- vartredje dag tyckte han. Tänkte bara tipsa om det, om ni inte gör det redan.
Varje gång jag sitter upp får min Pålla " kyssa stigbygeln " på båda sidor. När vi har ridit halva passet gör vi det igen och när vi kommit till stallet o sadlat av tar vi till morotenpå båda sidor, mellan frambenen och högt upp i luften så hon får sträcka ut halsen

Jag låter alltid Brimad stretcha nacken/halsen på det viset efter varje ridpass, började med det först i vintras, har aldrig tänkt på det innan, man jag märker stor skillnad, är mycket mer lösgjord i sidorna och lättare att ställa och böja, innan har han varit svår att få ordentligt genomställd och böjd i ridningen :)
Så det är en otorligt skillnad sedan jag började stertcha nacken och halsen.
Jag låter han även sträcka halsen längre bak, till bärbensknölen ungefär.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

så stretchar min pålle sig själv, utan morot eller annan muta alltså. men vi gör det även med muta ibland och då får han sträcka sig längre bak.
mellan frambenen kräver muta, iaf för att komma rätt långt inunder.
så gör jag efter varje rid/körpass. och jag strechar även alla 4 ben och ryggen.. jag har oxå märkt stor skyllnad under ridningen.. och sen slipper hon förhoppningsvis träningsvärk dagen efter;)
haha "kyssa stigbygeln" har jag inte hört förut:D så du låter inte pållen kussa fötterna när du suttit upp då:)
Gillar värkligen häst ägare som värkligen tänker på sina hästar Equaterapeft är inte billigt:P men så värt det!
Stretcha är ju så bra och massage det bästa med det tycker jag är att man får två resultat en gladare och mjukare häst och ett bättre relation med sin häst.änu viktigare tycker jag är att få hästen att pålånga tyglar värkligen sträcka ut sig efter varge ridpass.
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
Jag måste faktiskt säga att det här med stretching låter lätt och bra och ska göra så mycket nytta - men det gör det bara om det görs rätt.
Att få hästen att böja sig ner efter morot eller "kyssa stigbygeln" är bra som uppvärmning.
Men för att stretchingen ska ha sådan verkan efteråt som vi vill (dvs tänjer ut musklerna och gör dem smidigare) så måste musklerna stretchas i avslappnat läge i minst 10-15 sekunder (det tar normalt sett ca 10 sekunder för musklerna att börja slappna av först). Det är därför man vill hålla det i statiskt läge i 20-30 sekunder, annars kommer arbetet alltså vara i onödan.
Så det enda som fungerar i stretchande syfte (dvs inte för uppvärmning) är när vi människor drar i benen osv eller att vi kan få hästanra att hålla kvar possitionen under en längre tid som jag nämnde ovan. En förutsättning är ju då givetvis också att hästen slapnar av i de muskler som ska stretchas vilket inte alltid är så lätt.
Hakuna matata!
#6 Equiterapeuten som var till mig tipsade om att man skulle lägga lite havre eller vad man nu brukar ge sin häst i en liten burk eller kåsa och hålla i sadelgjordsläget. då måste hästen stanna kvar i det läget med halsen ett tag för att hinna plocka i sig havren och på så sätt gör stretchingen nytta.
#7 Det låter bättre! =) Men många tränar med morötter eller godis och jag ser tips på det över allt. Lite synd när det tar tid men inte gör något.
Men att ge kraftfodret på det viset vore inte tokigt!^^
Hakuna matata!
Men hur löser vi med lättfödda hästar som inte skal ha särskilt mycket kraftfoder det?
*ser för sig ständigt tjockare och smågalen fjordhäst*
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#9 kanske kan riva morötter eller äppelbitar och lägga i burken, knöla sönder lite knäckebröd eller något. Huvudsaken är ju att dom får något att plocka med så det tar lite tid. Det behöver ju inte nödnändigtvis vara kraftfoder. Man kanske tom kan klippa sönder hö smått om hästen gå med på att "jobba" för det.
Ingen dum ide att riva moroten, det skal jag komma i håg :)
Altså skal ryktlådan innehålla: Ryktprylar, thermometer, rivjärn… *fniss* Dom kommer kika konstigt på mig i stallet!
(Fast på andra sidan gör dom ju redan det ;) )
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#11 haha, ja men vet aldrig var man kommer att behöva ;o)
Jag började med att hon bara skulle nudda stigbygeln. Sen fick hon stå i det läget 5 sekunder. Sen utökar man tiden succesivt till 30 sekunder. Hon får inget att äta utan står fint ändå med mycket beröm, typ BRAAAAA, klia lite på halsen o liknande