Padd till bomlös..
Nu har jag beställt skitoinlägg för att kunna tillverka en padd till min bomlösa sadel.
Hade tänkt ta ett vanligt schabrak och göra fickor i på undersidan för att lägga i inläggen där.
Men sitter nu och funderar på vilket matrial som är bäst att ha på undersidan av schabraket. Kan det bli bra att klä in hela undersidan, utom i kanalen mellan inläggen, i fårskinn eller renskinn?
Något annat matrial som kan bli bra att ha under? Vill ha något som är mjukt, men gärna stabilt ändå så schabraket stabiliseras.
Nån som har något tips i övrigt till tillverkningen?
Du kan nog klä in ryggradstunneln också med i fårskinn. Det lägger ju inte tryck. Tänker om det blir enklare, mindre risk för ska eller obehag om padd eller sadel skulle hamna fel någon gång.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#1: Det är iofs sant, tänkte inte på det där med att sadeln kan glida lite. :)
Är mest rädd att det ska bli för låg kanal med fårskinn. Varför jag gör en egen padd är för att jag vill bygga upp kring manken lite extra, och då vill jag ju helst inte ha fårskinn där också.. Men man kanske kan göra som ett U in där?
Fårskinnet lägger som sagt inget tryck om panelerna/inläggen är vettiga. Att ullen rör skinnet hindrar ju inte hästen från att bygga muskler, men ligger det tungt tryck kan det hindra.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Okej, tack för hjälpen, jag är mindre bra på sånt där. :)