Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2314 ggr
Maja
0

Era problem med snön

Har någon av er råkat ut för något hästrelaterat problem på grund av denna enorma mängd snö som har kommit under vintern? Det kan vara allt från ridhus som har rasat till vägar som har blivit förstörda.

viktoria91
0

min lilla snutt vrickade benet i hagen, j*vla snö =(( dock var det inte allvarligt, ensingång inte halt och började skritta henne i måndags=)

lisette
0

hum… att allt har fryst fast i snön? halm, skit, hö osv. asdrygt att behöva gå och kratta upp allt nu.

Maja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

- Ridhuset har blivit helförstört, taket rasade in (se bild). Ska byggas ett nytt, men det lär dröja.

- All snö rasade ner från taket på stallet och knäckte sönder två hagar (stolpar och elband gick av, hagarna ligger utanför stallet).

- Många av vägarna går inte att rida på nu på grund av alla snövallar som blockerar dem (jag vill inte klättra över en tre meter hög vall för att komma in på vägen). Sedan är vägarna inte heller skottade och det känns lite osäkert att traska omkring i meterdjup snö när jag inte vet hur det ser ut under snön.

Gronstedt
0

Ridhuset var stängt nästan en vecka pga rasrisk. Ett antal hagar borde repareras, men det går inte i snö och tjäle. Och en hel dag var vägen till stallet igensnöad så ingen kunde komma dit utan att pulsa den sista halvkilometern. Hur det blir nu när tjälen går ur kan man undra, med stolpar som lossnar, byggnader som sätter sig, tjälskott, översvämningar och lera. Men det är ändå skönt att våren kommer!

Zaphix
0

Snön var inget stort problem, ridhusen är byggda för att klara snön och hästarna är duktiga på att stanna i hagen trots att tråden är översnöad. Kan bero på deras hösilagebal de inte gärna lämnar.. :)

Jag oroar mig mer för våren, tjällosningen kommer förstöra ridvägarna under ganska lång tid, risk att trampa igenom vägarna alltså. Hagen kommer nog flyta bort och bäckarna svämma över..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Även jag är mer "orolig" för all lera som kommer i vår, fast som det smälter nu hinner det som smälter torka upp vilket är perfekt! =)

Har inte haft något problem med vare sig staket, byggnader eller vägar trots drygt 1 meter snö.

Det enda "problemet" är att en av hagarna inte är allt för höga (drygt 120) och med all snö som hästarna nu går ovanpå så borde de som tränats i hoppning inte ha några problem att ta ett enkelt skutt över… Men hingstarna står snällt med staket till bogen och filosoferar över stona på andra sidan :)

Hakuna matata!

imsuchadiva
0

Nja, förstört och förstört. Jag har nästan ingen stan o rida för min häst tar sig inte igenom snön.

Men ser inte fram emot våren med allt kladd som kommer.

Peppe
0

Enda som påverkat oss är att det ibland rasar snö från ridhustaket =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
0

Vägarna häromrking är så igensnöade så det går bara att rida lite grann fram och tillbaka på våran grusväg och den är mer eller mindre blankis, så det har inneburit att hästarna har stått. Det känns mest tråkigt med unghästen som jag inte ens fått ur hagen pga att hon går omkull för att det är halt och hon är oskodd. Känns så tråkigt att inte kunnat komma vidare med träningen + att jag märkt att vi halkat bakåt en rejäl bit nu när hon inte regelbundet tränat på att stå ensam vid bindbommen, gå ifrån hagen med kompisar, osv osv.

Paddocken är igensnöad och går inte att skotta vilket är jättejobbigt för min träning, speciellt nu när man inte kan rida ut. Det har även inneburit att vår gemensamma träning (vi är ett gäng som tränar för uppvisning) inte har kunnat bli av så uppvisningarna får skjutas fram.

Vi har haft problem med att få fram hö till hagarna pga extremt mkt snö, vi har ju hästarna på lösdrift så det är till hagarna det är viktigt att få hö.

Men det värsta är väl nästan nu när våren kommer och allt börjar tina. Dåligt dränerat har dom på gårdsplanen så risken är stor att vägen upp till stallet + gårdsplanen försvinner i vårfloden. Det börjar redan visa sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridak
0

vi har iten så stora problem. det enda är att det inte finns så många ställen där man kan rida. Paddocken är en isslask-bana men stallplanen har delvis töat fram så vi har en liten volt vi kan rida på. Ute så kan man inte rida någonstans egentligen. finns ett par grusvägar som blivit skottade någon gång så där är det itne lika mkt snö så man kan rida fram och tillbaka på dem…

ebengtssson
0

Inget allverligt mer än att mina "kära" grannar har skottat på en massa snö bå tråden så tråden är under snön och hästarna går fortfarande i hagen.. (har ingen annan ahde att släppa dem i för skogenshagen är under is =/)

Jag fattar inte vad de tänkte på hur svårt är det att lyfta upp skopan och lägga det i hagen och inte tråden…

Ridhustaket är skottat så där är det lugnt :9 och stallet har så brant tak att det inte samlas en massa snö :)

och ute kan man rida var som helst :) På vägen, i skogen,på åkrar  (lindor) :)

http://satilaryttaren.blogg.se

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

imsuchadiva
0

#11 Sista meningen så skriver du lindor i slutet, vad menar du? :P

Elshira
0

#12 Jag antar hon lindar benen så skaren inte river på benen ;)

Hakuna matata!

ebengtssson
0

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Cilla89a
0

Inget direkta ödeläggande mer än att mitt psyke har tagit det ganska hårt ;)
Funnits dagar då vi blivit tvugna att ställa in turer till ridhus och träningar för väglaget varit fördåligt.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Akerberg
0

Det finns ingenstans att rida, måste göra det på plogade vägar, och det är bara bilvägarna som är det här omkring. min häst är inte trafiksäker. Det är totalt omöjligt att ens försöka gå där det inte är plogat, pållan håller på att gå omkull efter ett enda steg!

Hagen är översnöad och oanvändbar, hästarna går på en yta 20*20 meter för att få vara ute öht…

chriisse
0

Min pålla har sträckt sig i ett bak knä för kanske 1½ månad och har därifrån fått ont i ryggen. Så hon har gått och haft ont i ryggen i ungefär 2 månader. Trots både massörbesök och veterinärbesök. Har blivit tillsagd av båda att massera ordentligt varje dag, men det kommer ta flera månader innan hon blir helt bra igen. Jag hatar snön! :(

chriisse
0

Oj, lite fel skrivet, men hon sträckte sig för typ två månader sen. :P

BeatriceHolmberg
0

Här hemma har snömängden minskat ganska mycket och skaren har försvunnit , så nu kan man börja rida i skogen igen .
Har annars fått hålla mig till en grusväg fram och tillbaka en längre tid nu - i skritt ..

Har en hel del stängsel att fixa till pga all snö , men för övrigt så har det inte vart några större problem för oss här hemma med snön . Kan bara hoppas att det smälter lite undan för undan samt lite vind på det :)

fridak
0

Idag fick hästarna en damm i hagen;) mitt i så har allt vatten samlats och mer blir det för än har inte allt smält. var lagom roligt att gå på is med ca 2 dm vatten ovanpå…