Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2607 ggr
Tusen
0

Jävlas ridsportförbundet?

Återigen blir vi med russ motarbetade av ridsportförbundet. Detta genom att om man startar sin ponny i en förening som inte är ansluten till SvRF och har tävlingar med andra regler än TR så kan ryttare förlora sin licens. Uselt tycker jag. Svenska Ridtravarföreningen är ett exempel. I år tillåts ponnytravare starta i hoppning och dressyr på deras tävlingar. Överåriga för då rida sina russ och shettisar och bedöms som alla andra. Har då ryttaren licens inom SvRF så kan ryttaren förlora sin licens. Är inte detta att motarbeta de små raserna. Jag menar, dessa ryttare tävlar ju mot andra ryttare som accepterat dessa regler som Ridtravarföreningen gjort upp. De kommer ju inte att inkräkta ett dugg på den övriga ridsportens tävlingar. Då tävlar de ju efter deras reglemente. Är riktigt irriterad över detta.

Zaphix
0

Oj?

Det visste inte jag. Nu är vi inte ute och tävlar på SvRF's tävlingar, men då kan vi inte göra det och vara med på ridtravarföreingens?

Mycket underligt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Mangis
0

SvRF är lite smala, kan man väl säga. Nu är jag inte direkt fördomsfri, men enligt mina kamrater i Svenska Ridtravarföreningen som har haft kontakt med SvRF i frågan (för några år sedan) så är det gängse regel att äldre rasföreningars arrangemang "ser man mellan fingrarna på". Kanske var rädslan för att vi skulla stjäla deras tävlingsryttare stor och att de därför är svårare att ha att göra med när det gäller travare? Förhoppningsvis inser de snart att våra tävlingar inte konkurrerar med deras när de ser att våra starter ligger mest på LE-LC i dressyren och 40-80 i hoppningen.

Alex
0

Men vad trist! Väldigt tråkigt att inte SvRF är mer öppna än så…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Mangis
0

Hittills har jag dock aldrig hört talas om någon som blivit av med licensen, ska jag kanske tillägga. Men trist att de ens hotar.

Tusen
0

#4 Det är möjligt men tycker ändå att det är illa nog med ett hot hängandes över sig. Sen finns det de som säger att det dessutom har vekställts men det vet jag inget om själv.

Detta gynnar verkligen inte hästsporten.

Linnea
0

Protestlista kanske?

Skynda långsamt så går det fortare.

Mangis
0

#5 Håller med dig helt och fullt. Som jag ser det vinner de absolut ingenting på detta…

lisette
0

var har SvRF sagt? för jag antar att ni har frågat varför de valt att göra på detta viset.

Peppe
0

en teori kanske är att de vill ta avstånd från tävlingar som kanske inte är lika hårt kontrollerade med doping osv. ?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
0

#9 Är det det som är orsaken går väl det att ordna i så fall. Själv har jag ibte en aning om varför man inom SvRF motarbetar andra organisationers tävlande. Borde man inte hjälpas åt?

sus-sharon
0

SvRF är ju ganska fyrkantiga överlag, de var ju t.ex. inte helt medgörliga när det gällde att ta fram L101 (hästföreskrifterna) heller..

extremt tråkigt att de ens kommer med sådana hot - vad vinner man på det?

medarbetare på djurskydd.ifokus

Peppe
0

Det var bara en tanke

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fridak
0

Om jag fattat rätt så är det för att ridtravarförbundet har tävlingar för enbart travare. Hade tävlingarna varit öppna för andra raser så hade vi kanske kunnat ansluta oss till SvRF och iten haft problemet?

Linnea
0

En förening måste ju kunna ha tävlingar endast för en viss ras utan att deltagarna riskerar att bli utslängda från ridsportförbundet. Det här är ju urlöljigt. Vi lever väl i en demokrati eller?

Skynda långsamt så går det fortare.

Alex
0

#13 Men det ska väl ändå bara påverka att Ridtravarförbundet inte kan anslutas till SvRF, medlemmar måste väl få tävla på båda ställen ändå?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

#14 - Se på islandstävlingarna, visst är vi elaka som inte tillåter exempelvis nordsvenskar vara med i femgång? ;) Rätt så knäppt…

Tusen
0

Jag håller med #15 Att rasföreningar har tävlingar tycker jag är helt okej. Det gynnar ju rasen. Att däremot hota med indragen licens om man är med på dessa tävlingar är väl urkorkat.
Inom rasföreningarna har man ju andra indelningar på ryttarens ålder och storlek osv. Därför kan man inte följa TR på samma sätt och vara med på SvRF saktionerade tävlingar. Detär ju just dessa ålders och längd samt viss utrustningsbegränsningar som gör att man vill ha egna tävlingar för rasen. Detta hotar ju inte ridsporten på något vis. Eller….???

Mangis
0

Jag tror faktiskt att orsaken till att SvRF har detta i sitt TR snarare handlar om problem med små "grannskapsföreningar" som kanske har mindre tävlingar oftare men även med högre höjder, lite konkurrerande mot klubbtävlingar för de anslutna klubbarna. Men jag tycker inte att argumentet håller därför att licenserade ryttare tävlar oftast på högre nivå. Nu kan jag inte svara för alla licenserade ryttare - men jag själv har då aldrig avstått från en tävling på lokal nivå till fördel för en mindre tävling. Och det kan inte vara särskilt svårt att undanta från rasföreningar i TR. Jag menar vår högsta höjd är 110cm, och vi har några enstaka ekipage på den höjden inom föreningen (spridda över landet). Motsvarande inom dressyren. Förmodligen ser det likadant ut inom de flesta resföreningar - den enda egentliga konkurrerande verksamheten blir då "riks"/ras-SM eller motsvarande.