Bockhov
Jag skulle vilja se bilder på hästar som har bockhov. Vet inte så mycket om det. Är det vanligare på vissa raser än andra?
Bockhov kan bero del på det ärftliga att hovbenet inte är i rätt vinkel, men detta är något man måste röntka för att se.
Våran avelshingt fick t.ex gå inte avel för att ha var bockhov (vad man trodde), men hade i själva verket blivit så kraftigt felverkad hos tidigare ägare då de tyckte att han hoppade bättre så. Trakten och tån var båda nästan lika höga när vi fick tillbaka honom (vi köpte honom som föl och sålde honom när han var 7 och köpte sedan tillbaka honom efter ca 10 år). Idag har han tyvärr lite hög trakt, men med skor så rätas det ut (men han lider inte av det så han går barfota).
Men efter att dels ha bilder på honom som ungponny där han inte har bockhov (dvs det var inte medfött) och efter röntken kunde vi bevisa att han alltså inte var bockhov. Utan då var det alltså senorna som som blivit fel.
Vi har även haft en fölunge som föddes med bockhov, åter där igen inte fel ställning i hovbenet utan det var djupa böjsenan som hade varit för kort och hon fick gå med en speciell sko (se bild) samtidigt som den fick medel som mjukade upp senor och vi fick stretcha. Idag är hästen helt återställd.
Så det kan vara svårt att säga vad som verkligen är bokhov eller inte om man inte vet bakgrunden, men om en häst föds bockhov (då oftast på båda fram, båda bak eller alla fyra men även bara en) så är de oftast bockhov innifrån dvs från betet och är då permanent, vilket också är ärftligt. Men som sagt man måste ta reda på anledningen för att veta hur man ska behandla.
Och om de är vanligare bland vissa raser vet jag faktiskt inte, men det är inte något som är allt för vanligt (efter som det är ärftligt så djur med bockhov får inte verka i aveln). Har själv aldrig sett någon med riktig bockhov förutom mina egna, endast sådana som sett ut att vara felverkade.
Hakuna matata!