Hålvägg
Min häst har som sprickor i sin hov. Hovslagaren säger att det är hålvägg och att det blir bättre om jag har jodopax på. Är det sant?
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Ja det dödar alla bakterier, så om du gör ordentligt rent och sköljer av med lite jodopax (1-2 ggr dag) så kommer det troligen sluta färvärras och sedan gör tiden sitt :)
Hakuna matata!
När vi haft det på någon shettis rekomenderade hovis någotliknande tjärdrev efter att man gjort ordentligt rent.
Den häst som vi körde fick även skor på fram ( där hon hade hålväggen) så gick det att verka bort vid nästa hovslagar besök.
#2 Okej, men vi har precis tagit bort skorna för att han kom för högt uppe, det var tydligen inte bra för strålen. Jag är inte så bra på hovar så jag litar på dom mer erfarna ;-)
Så jag ska ta på jodopax morgon och kväll?
#3 Ja du kan kratsa rent (gröp dock inte ur för mycket om det är mjukt utan bara grus osv) och skölj med jodopax. Gör det innan de går ut får då får ju hästen stå med fixade hovar i den rena snön vilket är bra. Sedan tar du en gång till när hästen kommer in och får ställa sig i den rena boxen.
Och gör sedan det du kan för att det ska bli så lite kiss/bajs som möjligt i boxen som de kan trampa in i hovarna, mocka till hästen en sista gång innan du nattar eller liknande (om du kan såklart) och om hästen brukar trampa i kiss mycket så har gärna lite extra ströj. Allt för att hålla det så rent och torrt som möjligt med andra ord =)
Hakuna matata!
Hålvägg kan man säga är när det blir en liten spricka i sulhornet precis vid lamellranden. Det packas gärna in smuts i denna och det kan succesivt bli en ficka som kan vandra uppåt längs hovväggens insida. Detta kan ge en inflammation som gör hästen akut halt precis som en hovböld. Men en bra hovslagare kan ganska lätt verka upp hålväggen så trycket lättar. För det brukar bildas vätska mellan själva hovkapseln och hovväggen. När detta är gjort så baddar man med jodopax under några dagar men sedan ska det få vara i fred. Hästen brukar vara ohalt efter ett par dagar oftast. Man kan dra en liknelse med när vi människor lyckas få in t,ex en liten sticka under nageln. Mellan nageln och huden inunder. Det gör rejält ont vill jag lova. Men kan man bara klippa ner kanten på nageln så pass att man kan lätta på trycket som blir så känns det betydligt bättre. Ev.kan man ju lägga på lite Alsol. Detta brukar också vara bra efter ett par dagar.
Min islandskille Bangsi har haft hålväggar vid två tillfällen. Dels när jag fick hem honom i oktober och sen på självaste nyårsafton. Men min snälle hovis kom och fixade till det ach han var ohalt redan dagen efter. Skönt.
MVH. Carro.
#5 Beskriver väldigt bra. Det finns många olika orsaker till hålvägg. OFta blir hovmaterialet just där mjukt och fuktigt, då är det viktigt att man skär bort den biten så det inte sprider sig så lätt. När man gräver ur en hålvägg så minskar det risken att det ska fastna grus m.m. vilket annars lätt gör att hålväggen sprider sig uppåt. Hålvägg kan bero på en liten skada som gör att en sten får plats och tränger upp väggen, men det kan lika gärna (om inte oftare) bero på hovkvaliteten vilket styrs av hästens foder bla, även blodcirkulation har stor betydelse (vilket ökar då dom går barfota och trycker på strålen). Det kan även bero på infektioner av olika slag, tex svampar så som ringorm m.m. Har man en enstaka hålvägg är det oftast inte ngt värre utan man verkar lite så går den bort efter nästa verkning. Men har man ofta återkommando problem så ska man undersöka orsaken.
Tjära (vanlig trätjära som man köper i färghandel tex) är jättebra, det hindrar bakterier. Likaså jodopax, men tjäran sitter kvar längre.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ska man ha på tjära så se till att hoven är helt torr och ren när man sätter på det bara efter som det är en sorts försegling. Inget kommer in - inget kommer ut.
Hakuna matata!
#7 Ja man kan med fördel tvätta hålväggen med jodopax eller virconS innan =)
Tack för alla svar. Vi tog bort skorna för att han hade dålig blodcirkulation, strålen satt för högt upp och nuddade inte marken alls. Så nu är han även ömfotad eftersom han alltid gått med skor. Han har två "sprickor" på vänster bak och en liten på höger bak. Framhovarna är friska. När jag släpper ut hästarna på morgonen så kratsar jag, tvättar av och tar på jodopax. Han går i hagen fram till klockan 6 ungefär. Då har jag mockat och lagt lite nytt spån. Så tar jag på mer jodopax när han ska in. Sen när han får sin kvällsmat så brukar jag ta upp om han har kissat eller bajsat under tiden sen han kom in.
Det är ju jättebra att hålla rent och torrt. Men se till att hovis har bra koll på hans hovar. Tänk också på att det snart kommer att bli väldigt blött och geggigt nu när snön smälter. Så om han har lite sköra hovar så kan de lätt bli lite extra mjuka och "porösa" av all fukten. Se bara till att hålla så rent som det går och sen tror jag nog att jag skulle använt trätjära. Det brukar faktiskt vara bra tycker jag.
Men är det säkert att det är hålväggar han har så det inte är hornsprickor? Har han varit halt eller så?
Sen är det ju aldrig fel att ge biotin om han nu har problem med hovarna. Och det kommer väl förhoppningsvis en sommar med torrare väder framöver som gör att marken torkar upp och då blir det säkert bättre.
Mvh. Carro.
Hovslagaren trodde att det var det, men var inte riktigt säker. Jag kan ta kort på hans hov så får du se hur det ser ut. Vad jag vet har han inte haft några problem med hovarna förut. Haft spatt men det satt ju i benen. Samma dag som vi upptäckte det tog vi bort skorna, så dom två första dagarna haltade han lätt. Men det var nog bara för att han aldrig har gått barfota förut.
Ska prova med trätjära också.
SKICKA GÄRNA EN BILD OM DU VILL.
MVH. CARRO
Har precis blivit av med hålväggar.
Mitt råd är att pilla bort smuts och tvätta med jodopax. Blanda sedan VirconS med lite vatten så att det blir en gröt och ha på.
Min hovslagare och hovslagaren på kliniken vi var på avrådde mig till att använda tjära på hovarna för att det stängde "in" bakterien som trivs i syrefattig miljö. Dom båda sa till mig att syre är bra och det är därför dom öppnar upp hoven. Och sen att hon ska gå barfota.
Man ska ju inte sätta tjära på en hålvägg i det akuta skedet. Den ska verkas upp och tvättas ren med jod och ev. Vircon under de närmaste dagarna efter. Däremot kan man använda tjära förebyggande för att skydda en hov som är känslig mot fukt och lätt får problem med strålröta och även Bärrandsröta. Det viktiga är att hålla hovarna så rena som möjligt och se till att ordna så att de inte är blött hela tiden utan att det även finns möjlighet att gå på torrare underlag under endel av dygnet om det går. Vissa hästar har mycket lättare för att drabbas av hålväggar och röta än andra och då är det ju bra om man kan förebygga det så mycket som möjligt. Trots att jag haft egna hästar i snart 22 år så har jag nästan aldrig haft problem med hästarnas hovar. Jag tror nog bara att jag haft en häst som råkat ut för strålröta i en hov och det blev aldrig något problem. Vi använde tjära och tjärdrev och det funkade prima. Om jag någon gång märkt tendens till att de varit lite sunkiga i hovarna så brukar jag kladda på tjära och det fixar till sig snabbt. Men nu har jag ju ganska hyggliga hagar som trots allt inte brukar bli helt hopplösa. Sen står de ju inne om nätterna också ( inte på sommaren klart) på spån så då torkar de ju upp lite. Sen har jag nog haft en himla som inte råkat ut för några hålväggar eller hovbölder förrän nu i höstas när jag köpte Bangsi. Men det ska nog bli bra med det också skulle jag tro.
Det bästa är om man får tag på trätjära som har stått ett tag och blivit lite seg. För då blir det kvar lite lättare i hovarna när man stryker på det.
MVH: Carro.
Men det där ser ju riktigt bra ut.. Det är ju på tvärsen så det växer ju lätt ut.. Det där skule jag bara tvätta och hålla rent (virconS eller jodopax), gärna med sprayflaska så man riktigt får ut allt ur alla skrymslen, och sedan på med trätjära.
Vet du orsaken till denna spricka? Ser ju ut som en skada, men om det är pga fukt eller sjukdom så kanske man måste göra andra åtgärder också. Det är ju inte direkt lite.
Har det uppkommit nu i vinter, och har han haft skor med brodd?
Eftersom det sitter på insidan av hoven.
Vet en del hästar som kan stå och vila med hoven mot den andra och sedan trampar/halkar av den andra hoven när den ska till att stödja/gå igen.
Bara en tanke…
Vet inte om det är en regelrätt hålvägg det där. De brukar ju börja "underifrån" som regel. Genom att det blir en liten spricka i sulhornet vid lamellranden. Men det ser ju inte ut att vara någon fara med detta. Har du en duktig hovslagare så har han koll på det och kan verka rent efterhand som hornet växer ner. Det ser nästan mer ut som om det varit en horisontell hovspricka som från början kan ha uppkommit genom en skada redan vid kronranden där hornet sas växer ner. Har inte hästen några uppen bara besvär av detta så behöver du inte fundra så mycket på det. Det kommer iså fall att växa bort med tiden. 
Mvh. Carro.
#19 Jag håller med om det med namnet. Jag vill inte heller kalla det för hålvägg när det inte börjar underifrån, men jag har hört fler och fler som börjat kalla det för hålvägg även när det ser ut så som på bilderna. Blev förvånad första gången jag hörde det. Jag vet inte vad som är "korrekt" eller inte. Hade varit kul att veta, nån som vet?
Gejsa fick en liten sånn förra vintern, hornklyfta kallade min hovis det. Den var lite rakare då, och kom nog av att hon lyckats trampa sig på kronranden trodde han. Hålvägg kan det väl bli av hornklyfta kan jag lätt se för mig
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.