Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 8388 ggr
Gronstedt
1

Staket för utbrytare

Där min häst står finns ett problem: Två av stona är utbrytardrottningar. De hoppar ur hagen eller går igenom staketet. Jag kan leva med att alltid behöva ta in två andra hästar först innan jag kan ta min (annars kommer de efter i alla fall), och sedan ta in den fjärde för att hon inte ska bli ensam kvar, men jag är måttligt förtjust i att ha min häst springande lös runt stall och ridhus när staketet är rivet - vilket det kan vara tre gånger om dagen. I synnerhet nu, när ett järnvägsbygge har påbörjats bara några tiotal meter från hagen. Och hur länge dröjer det innan min tjej lär sig att antingen hoppa eller gå igenom?

Vad kan få de här två att hålla sig plats? Det är ström på tråden (batteriaggregat) men de går igenom ändå. Två meter högt med högspänning på tråden? Eller vad?

lisette
0

hur mycket ström är det på tråden?

kanske dags att slå upp trästaket?

Gronstedt
0

Vet inte - jag hoppar högt om jag tar i tråden Tungan ute.

Men hoppar de inte över trästaket minst lika lätt?

ThunderClap
0

Trästaket går ju inte att springa igenom, så då mister de den funktionen. Sedan kan man ju göra det så högt så att de inte hoppar.

Elshira
0

För utbrytarkungar är det plankstaket (gärna 3 plankrader men 2 om man har har ett elband emellan de två plankorna), relativt högt (säg 50 cm över deras mankhöjd i.af). Och sätt eltråd underst mellan nedersta plankan och på plankorna (bättre där en emellan så de inte gnager, men givetvis kan man sätta mellan nedersta och mittenplankan så de inte får för sig något…

Så har vi på "hemvägen" i hagarna (där det annars brukar kunna hända ltie saker), men man skulle ju likväl kunna sätta runt en hel hage.

Hakuna matata!

Gronstedt
0

Hur högt måste det vara för att de inte ska hoppa?  Hon som hoppar ut så fort hon vill är en hopphäst på cirka 175 cm, som hoppar 140 cm med ryttare utan att blinka. Ibland hoppar hon ut ur sin hage och in i en annan. Man kan inte ta in en enda häst på den sidan av stallet där hon går - inte från andra hagar heller, alltså - utan att hon skuttar ut. Och skulle hon fastna i tråden så drar hon den bara med sig, hon har ingen respekt alls för den.

Gronstedt
0

#4 - tack, såg inte ditt inlägg innan jag skrev.

Caspianowner
0

Det finns att köpa spänningsmätare som man sätter på staketet som talar om hur många Joul du har på staketet.

För många hästar går det bra med joule på 3.5 men för andra individer krävs det högre joule.

Har idag mina utbrytarkungar inne på staket där Joule ligger på 6,5 upp mot 7,5. Det är några ston som jag slet med.

För att få det högre Joule så krävs det ett större aggrigat. och ett antal jordspettar till det.

Zadeira
0

#3, trästaket går visst att springa genom. Vi hade en häst på jobb som tog sig genom ett trästaket med två rader samt elband mellan plankorna. Hon gick rakt genom och bröt av både pinnar och eltråd. Skadade sig på köpet, men hon skulle verkligen genom till den andra hagen tyckte hon.

En lösning är ju att bygga ett högt staket som de inte kan hoppa över, samt att ha både elband och träplankor, i flera rader. Sätt eltråden en liten bit innanför trästaketet. Sen skulle jag också höja elstyrkan.

Elshira
0

#8 Visst kan de springa genom trästaket, men det brukar inte vara riktigt lika lockande (har haft hästar som både tar sig under över och igenom staket, men trästaketen har de inte tagit sig igenom mer än av olyckshändelse).

Hakuna matata!

Caspianowner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg det ut när en av våra små damer tog sig ett språng över staketet. Hon skulle bara iväg till sina kompisar som gick i en hage på ovansidan. men här var det också ett staket som var tillfälligt uppsatt med ett batterigaggrigat påkopplat där joulen inte var mer än 2,5.

För att detta inte ska hända med henne kräver hon en joule på 6,5 - 7,5 då gör hon aldrig uppvisande till att ens tänka tanken. Hon är mästare på att läsa av joulens styrka.

Ska kanske tilläggas att hon hade en hagkompis inne i hage när hon tog sig iden att den kompisen passa henne inte, utan hon ville till sin bästis som gick på ovansidan.  

Hon fick hoppa över två hagar till för att komma sig till henne. Hon kom sig dit, sen var hon nöjd med dagen.

För övrigt en otroligt snäll häst.

Glömde säga att där hon tar språnget över så saknas det en bit  av band. Bandet räckte inte riktigt enda fram

lisette
0

på tal om joule så har jag läst att det kommer att komma en lag om att det inte får vara högre än 5 (har jag för mig) joule i ett staket..

Elshira
0

Jag vet inte hur starkt 5 joule är då jag bara haft ett elagregat i alla år och man får en ordentlig stöt av det i.af… Aj aj om man råkar ta på det ordentligt.

Men förstår inte riktigt varför varför man inte ska få ha starkare ström för om man bara kommer åt en eller ett par stötar så är det ju inte skadligt. Skadligt blir det ju när man fastnat och det i flera minuter ligger och ger ström - men har hästen fastnat så skiljer det nog inte allt för mycket innan det ger permanenta skador/dödsfall. Jag utgår då från att strömstyrkan inte skadlig vid ett fåtal stäötar (vilket inga aggregat är hoppas jag).

Hakuna matata!

Caspianowner
0

# 13

Jag är van vid joule på runt 6,5 upp till 12 joule De högre har vi till fåren. De är de som är svårast att hålla på rätt sida av staketen och de som kräver mycket mer än hästar på Joule.  

Jag kan knyta ihop trådarna på 12 joule pådraget. Jo jag släpper av mellan vridningarna,och svär några verser igenom, men ihop trådarna det får jag. Min gubbe knöt ihop två grövre trådar med 15 joule pådraget. Han svor sina ramser, men ihop tåtarna det fick han. och nördjuren var på plats.

Har gjort det en hel del då de har gått av, fåren drar iväg med det som ingenting.  Men för andra som inte är van vid att hållas med strömstaket alls så känns det som de skulle dö om de fick 0,5 joule i sig. Det handlar mer om vad man är van vid.

Min systers grabb på närmare 6 år tog i staketet på 6,5 joule. Han hoppa högt och sa ingenting. Vi satt intill och fika och vi samtliga undra när han skulle skrika. Inget skrik kom ut han var bara tyst. SEn efter någon minuter eller så. Går han fram till sin mamma och säger följande med tårarna nerför kinden Mamma det där var inte skönt. Usch mamma det var otäckt snyft.

Idag säger han till lillasystern att inte ta på detta och pekar på staketet det är otäckt. Han säger inte det gör ont.

Gronstedt
0

#13: Det är väl inte strömmen som är skadlig om djuret fastnar, utan stressen?

Elshira
0

#15 Det är klart strömmen är skadlig. Den påverkar hjärtat och alla andra organ varje gång den går igenom kroppen. Några stötar är ingen fara men fastnar man i 10-15 min och kontirnuerligt får stötar så kan det i värsta fall få hjärtats rytm att rubbas.

Men är det ett så starkt staket att hästen inte kan dra sig loss från det så behöver de antagligen avlivas pga det skador de fått även om de inte blev skadade av strömen. Så för mig är det hugget som stucket… :P

Hakuna matata!

Gronstedt
0

#16: Ok. Men det är ju inte säkert att strömmen passerar genom hjärtat, den går kortaste vägen ned i marken. Är det farligt ändå?

jackiejohn
0

batteridrivet aggrigat är väl inte att föredra? Brukar inte dom ge ifrån sig väldigt dålig ström?

Mitt sto går igenom de som ingenting men vi har elagrigat och då  reser sig nackhåren bara hon närmar sig :o

För det är mycket kraftigare, vi har dock kor ocg får därav har de automatikst blivit att vi har starkström…