Sy i läder
Hur syr man träns och grimmor i läder? Finns det ngn bra bok/instruktionsfilm/instruktionssida?
ingen aning… googla.. Vad är det du vill lära dig? Är det för att kunna tillverka en grimma själv? Du måste ju endå köpa läder och tillbehör, så tips är att gå till en sadelmakare och fråga om denne kan tänka sig att låta dig göra en grimma med hjälp. Det är inte helt enkelt att bara slänga ihop.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det är en konst att få det snyggt. Slänga ihop ett träns och en grimma kan nog de flesta men utan en van hand och lite hjälp blir stygnen både ojämna och sneda.
Vill du ha träns/grimmor uppsydda till dina ponnyer kan du antingen köpa ett vanligt träns och låta en sadelmakare eller liknande justera dem. Sedan finns det dem som syr upp för helt ok priser mellan 500-1000 kr. Men då får man ju det precis som man vill ha också =)
Ska du bara sy ett par saker ändå så måste du ju dels köpa verktyg och dels läder (vilket inte är allt för billigt…) så där länar det sig också bara i längden.
Vill du lära dig att sy för att kunna göra flera saker ordentligt tycker jag du ska gå några kurser på kanske en helg eller två där du får lära dig grunderna och där kan man oftast köpa verktyg med. Och till det är det bara att söka på internet (hittade en hel del när jag tittade förr), annars vet jag flera på shetland iFokus som antingen syr själva eller som vet någon annan som gör det!
Hakuna matata!
kika gärna in på hemsidan
www.stuteri-finnsta.se Aktuellt!! : Läderkurs

Tack for svaren! Bor tyvarr i Goteborg, ska se om jag kanske hittar ngn annan kurs ngn gang.
tjäder-läder har böcker om hur man syr i skinn om du inte hittar en kurs i din närhet. vet tyvärr inte priset då det inte står i deras katalog. men kolla deras hemsida.
kolla med sadelmakare.tk
Medarbetare på westernridning.ifokus