Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 840 ggr
Lyrik
0

Tunnat ur

Min gubbe (Lyrik) har tunnat ur den senaste veckan. Syns nu när han är nyklippt. Klippte honom den 10:e, då hade han tunnat ur liite, vid flankerna (virveln). Igår var det ännu mera…Gråter

Har pratat med mina 2 kompisar (Eva och Anna) som känner Lyrik nästan lika bra som jag. De tyckte:

1. Lusern. Börja med bara lite, max 4 dl pellets/dag i några veckor, annars öka på lite till.

2. Analys av höet. Höet har antagligen dåligt näringsvärde, hösilaget finns det analys på. Han får 12 kg hö om dagen, + dutt av hösilaget*3. Om inte det funkar med lusernen skickar jag nog analys, när lönen har kommit.

Hur gör man då? Var beställer man analys? Höet är ej i balar, utan antingen löst eller i små "knippen", varje knippe väger ca 4 kg.

3. Byta ut fibergi låg till något annat kraftfoder. Antingen fibergi Bas eller korn eller något annat. Får bli när Låg är slut, har ca 2 säckar hemma. Havre? Ingår i stallhyran, men deras havre ser inget bra ut, småkornig och lite grå (egen skörd). Köpa havre från Hansson? Han får nu efter motion, 5-10 dl havre, beroende på hur "hårt" vi har ridit/tömkört.

4. Olja?

Så nu ska jag övertala pappa om att åka till Hansson och köpa lusern och kli. Lika bra att köpa hem 2 säckar av varje när man ändå är i farten.Fundersam Vetekliet är bara på små säckar (15 kg) så det räcker inte länge, knappt en månad.

Ska hänga in ett nät med hösilage i, ca 2 kg. Så han får 12 kg hö, 2 kg hösilage max, inte mer. Annars börjar nog magen att jävlas med honom =(

gejsa
0

Tycker inte att du ska ge så mycket som 2 kg hösilage. En dutt om dagen högst. Och då är det inte ens ett halvt kg. Tål han lusern strå så gör i ordning en hink och häng upp åt honom. Korn är ju mest bara bra för tunna hästar. Din är ju inte tunn utan det fattas bara smrp. Då är det bra med något som har bra värden att ge. Tålde han inte Groov 125?

Lyrik
0

Ok. Men det är väl bättre att han bara får det och inte en massa duttar av stallägarna? Jag tar bort på middag när jag är där, om det ligger en för stor "dutt" inne, så att det bara är en näve högst. Ska säga åt dem att han bara får äta lite hösilage, men pappan tycker att det är bra att han äter det, alla hästar tål hösilage och deras är ju torrt enligt honom. Erika sa att TS:en låg på 45-50%, det är väl inte torrt? Nästan ensilage?

Tål ej lusern strå, äter inte det heller. Tål ej Krafft Lusern, varken strå, hack eller pellets. Bara Edel lusern pellets i små mängder.

Korn har han fått förrut på tiden då han var svårfödd och magrade ur varje vår. Dämpar honom liite.

Tål ej pellets, förrutom då Edel Lusern och Miner Blå pellets, så Groov funkar inte.

emsems
0

mirran var jättesmal när hon kom. hon fick då 15 kilo hö om dagen + 2 kilo lusern pellets + ca2 liter havre.. hon har blivit rätt rund rätt fort!

Lyrik
0

#3 Han är i lagom hull nu, förrutom i flankerna. Min ena kompis har samma problem med en av sina hästar (har 4 st, 1 ute på foder). Ska oxå ta analys.

#1 Ska jag skicka analys? Kan göra det OM det behövs, men först när lönen kommer om en vecka.

Ska handla lusern i em på Hansson.

gejsa
0

Spelar väl eg ingen roll om du tar analys på höet. Eftersom Lyrik inte tål så mycket foder som gör att han kan gå upp mer. Ge honom mer av det han tål.

Lyrik
0

#5 Ok. Då får det bli Edel Lusern, samma mängd betfor, kli och fibergi låg? Tänker byta ut fibergin mot något annat när den tar slut.

Har inte ätit pellets på läänge nu, förrutom Edel lusernen. Kanske ska prova igen? Grooven är väl lämligast för honom.

gejsa
0

Hittade nu värdena. Det kallas avel, föl, häst, champ och häst i topp. vilket ger du?

Lyrik
0

#7 Inget av dem. Utan lusernen. Tror det heter Edel, står så på säcken, men det står även så på havre och kornsäckar. Tror de häller upp det i "sina" säckar.

Kan kolla på säckarna när jag (eller snarare pappa) handlat där i em. Får skicka pappa dit, så han kan köra ut dem till stallet när han hämtar mig i em. Svår att ta säckarna på bussen.

Provar nog med lusern först. Så inte han eller magen börjar strejka.Flört

gejsa
0

Gör så du. Det är bäst att inte byta foder nu när han är bra i magen. OM han är lite tunn där kanske inte är så farligt eftersom han mår bra för övrigt.

Lyrik
0

Ok. Han är rund och fin över rygg och mage, man kan känna revbenen. Så han är i lagom hull nu, förrutom i flankerna.

Men om han går ner mer fast han får lite lusern (4 dl/dag) ?

Har beställt hem analyspåse iaf, bra att ha om jag ska skicka höet på analys. Men jag väntar nog ett tag för att se om det behövs.

PimTheGreat
0

ni skriver att han inte tåler så mkt foder. ÄR det magen då som strejkar eller hur märker ni det?

CBA
0

Mask….tänder är två saker som ploppar upp i min skalle…är sånt kollat ?

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

#11# Ja, båda hästarna får diarré. Nu har min blivit bättre efter receptbelagt bandmaskavmaskningspreparatet. Oj, vilket långt ord det blev. hihi

PimTheGreat
0

#13 hihi…ok

DojoKelder
0

har du testat Green-Power?? har fungerat utmärkt för oss..

Lyrik
0

Tål ej pellets, soja, hösilage. Får diarré då.

Tänder kollade i september, OK

Maskad i november.

Lyrik
0

#16 Glömde.

Tål ej: hösilage, pellets, soja, vitlök

Tål: hö, havre,korn, fibergi, vetekli, betfor, Hanssons Lusern (pellets!), krafft miner blå pellets.

Tänderna kollade i september, var OK då.

Avmaskad i november med Noromectin.

jeanette
0

Ja, det brukar visa sig nu vid den här tiden om hästarna fått underskott, och då av protein. Det är hur vanligt som helst att hästfolk märker sina hästar faller ur efter nyår.

Först ska du analysera ditt hö…detta är ju faktiskt grunden för din fortsatta foderstat.

Här kan du analysera:

http://www.analycen.se

http://www.hjortenslab.se

http://www.agrilab.se

gejsa
0

#18# Du är sent ute. Hon har redan skickat in hö för analys. *ler*

Lyrik
0

#19 Japp. I fredags postade jag det. =)