Vill någon förklara?
Hej! :)
Jag rider nu en häst som är ca 1.70.
När jag gör halvhalter märker jag inte någon skillnad. Jag har fått höra att man ska känna att hästen tar ungerfär som ett halvt steg, men jag lyckas inte.. När jag gör en halv halt tar jag lite lätt i båda tyglarna.. Gör jag rätt?
Vill någon förklara hur man gör en riktig halvhalt och när man ska göra den? Denna hästen är också väldigt stark.
Och en fråga till, hur rider man med gramaner ordentligt utan att t.ex skada hästen?
/En liten förvirrad person

Jag har lärt mig att man bromsar samtidigt som man driver… skulle också behöva lite förklaring eftersom alla verkar säga olika :/
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Jag gör halvhalt med sitsen om jag vill att hästen ska samla sig. Helst ska det ju räcka med att spänna magmusklerna och räta lite på sig, men inte så ofta man har så bra balans. Då förstärker jag med knän. Inga händer alls med andra ord.

Man gör en halt, men bara halvägs och sen låter man hästen gå på igen. En riktig halt genomförs under flera steg och med säte (man sitter tyngre) och drivit framåt så man ökar undertrampet.

Troligen struntar hästen i dina tygeltag om du inte märker någon förändring när du ber om en halvhalt.
En halvhalt gör man för att få hästen uppmärksam, och tanken är att hästen ska ta kortare steg, men vara lika engagerad och tänka framåt, nästan trampa på stället.
Har du en häst som är stark så gör halt några gånger på samma ställe och sedan efter ett tag så istället för att göra halt så gör du en halvhalt.
Medarbetare på Dressyr.ifokus