Hur mycket foder?
Vad kostar foder per månad för era hästar? Och hur mycket äter dom? Skriv också storlek på dom :)

Vi lägger ungefär 650kr/månad på foder till Blacky, maxad D som går rätt rejält och är relativt normalfödd
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hm, både Japp och Brimad har i princip fri tillgång på grovfoder och det går åt 2 rundbalar per månad=c:a 600 kr
I krafftfoderväg vanligtvis varje månad går det åt;
1 säck krafft groov 125 som Brimad äter=c:a 180 kr
1 spann krafft miner blå som både Brimad och Japp äter=c:a 350 kr
1/4 säck betfor som både Japp och Brimad äter=c:a 50 kr
Så summa summarum går det åt c:a 1200 kr i foderväg varje månad.
Sedan skiljer det sig lite beroende vad det är för årstid, t,ex, nu vårtid äter även Japp och Brimad foderjäst och det går åt 1 spann per månad=c:a 200 kr
Och Japp har ätit lucern strå hela vintern eftersom det varit en sådan fruktansvärt rå vinter så jag ville ge honom extra protein och han äter fortfarande lite lucern strå, går åt c:a 1 säck i månaden=c:a 230 kr
Så denna månaden är vi uppe i c:a 1650 kr i foderkostander.
Periodvis under året äter även Japp och Brimad loppfrö, främst vårkant och höst, men jag har glömt vad dem kostar.
Japp är 27 år, maxad D-ponny och pensionär på heltid.
Brimad är 8 årig halvblodsvalack, c:a 175-180 cm hög och tränas/tävlas dressyr på LA nivå.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

jag har ingen aning.. det ingår i stallhyran ;)
men hon får 12-14 kg hösilage om dagen.. plus 5 dl havre, 5 dl korn och 5 dl betfor om dagen..
Hon är 168, och rids 4-5 dagar i veckan :)
Jag har dålig koll på vad fodret kostar i månaden då foder ingår i stallhyran. xP
Jag har ett varmblod på 14 år som är 160 cm i mkh.
Han rids 1 timme om dagen 6 dagar i veckan.
Han äter ca 8 kg hö och en skopa havre+korn kross om dagen.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Har två varmblod (165 och 153 cm). Det går ca 2 rundbalar i månden (375:-/st) och ca 1 säck müsli (~150:-), b-vitamin räcker i ca 3 månader (~300:-). Detta är ju då två hästar så man får dela det på 2, så det blir väl ca 500:-/häst och månad.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jaha, okej då vet jag :) Jag vill ha en häst så jag håller på att kolla ungefär hur mycket pengar och mat det går åt till en häst per månad ;D
Tror ponnyn som är c-ponny kostar runt 400-500kr i foderkostander per månad.
Hon äter 6kg ensilage om dagen plus 4-5dl musli.
Rids bara ca 3 dagar i veckan.
okej :)

Jag har ett halvblod på 15 år, och betalar ca 600 kr/månad för ensilage åt honom. Sedan äter han ungefär en liten säck havre i månaden = 80 kr.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Ungefär 300kr (225kr för hö, 3kg/dag, 2.50kr/kg) + små mängder betfor och havre, ungefär 25 kr i månaden. Krafft Groov och mineraler ~ 50kr i månaden.
Liten, lättfödd B-ponny i lätt arbete..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Min "häst" är en c-ponny. Han får 6-7kg hösilage om dagen. Det ingår i stallhyran så vet ej kosnad.
Sen får han ca 1L fibergi och 3-5 dl havre, havren ingår också i stallhyran, fibergin kostar 189 kr men räker läänge, minst 2 månader, om inte längre.
kissmekate.blogg.se
Räknat på en häst kostar vårt grovfoder drygt 1000 kr/månad och övrigt foder tillkommer med ca 270 kr/månad.
okeej ;D
C-ponny, mkt musklad, 400 kg, 10 år.
8 kg ensilage, 6 dl svarthavre, 4 dl müsli, 1 dl mineraler, 3 dl mash +
magnesium, MSM, salt, tiamin, B-vitamin, E-vitamin/selen (1 dag/vecka), glucosamin.
okej! :D kul att det är så många som svarar ^^

hö ingår i stallhyran så dte vet jag inte.
hon får nyponpulver så det är ca 350 i månaden.
sen en havresäck ca 80 kr och krafft sport för kanske 80kr. mineraler varar länge så kanske 50 kr i månaden.
så lite över 500, har en ponny=)
oki doki ;D