gallor ?
Hejhej! (:
jag är ingen expert på hästens sjukdomar och skador, men jag visiterade min häst igår och då märkte jag att hon var mjuk och kanske svullen (jag vet inte) ovanför kotan på alla fyra benen, kanske lite mer hf. visiterade idag också och var likadan så jag tog fram veterinärboken och kom fram till att det kanske var gallor hon har ? Jag gick ur och gick med henne och kände sedan på hennes ben, det kändes som om "knölarna" minskat rejält. sedan när jag tog in hästen igen var de tillbaka. så min fråga är, hur känns och ser gallor ut? tycker ni detta låter som gallor? vad ska jag göra? jag har funderat på att köpa BoT stallbandage och ha på över nätterna, tor ni det skulle bli bra? Tack på förhand. (:

BoT är superbra=) stallbandage låter som en bra ide, gallor minskar i regel vid rörelse, borde vara störst på morgonen. gallor ska vara mjuka. du kan alltid ringa vet o fråga, det är gratis!=)

Överlag är det inte särskilt ovanligt att hästen blir svullen eller gallig i benen när den står inne, det är pga dålig blodcirkulation, men när hästen rör på sig ökar cirkulationen och svullad eller gallor försvinner.
Gallor beror på ökad ledvätska och är dem liksidiga (dvs båda fram, eller båda bak eller alla 4) och dem försvinner helt vid rörelse i form av hagvistelse eller ridning så behöver man inte oroa sig. Därimot är hästen bara gallig på ett ben och hela tiden ska man vara försiktig, ökad ledvätska beror oftast på irritaion i en led, t,ex kotledsinflammtion som är väldigt vanligt.
Hästen kan även få gallor utav för mycket protein i foderstaten, inte helt ovanligt att hästen blir gallig i benen i början utav sommarbetet.
Att linda benen gör att värme uppstår och blodcirkulationen ökar och gallor eller svullnad minskar, så visst det kan vara en bra ide, men börjar man linda så får man fortsätta med det. BoT är lämpligt, finns dessa med snabb knäppe i form utav kardborrar så man slipper linda, men jag tycker inte dem är alls lika effektiva och ger alls lika mycket stöd som lindning med BoT paddar.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
tack för svaren!
jag har nog varken tid eller lust och det brukar inte sitta så bra när jag lindar så om det blir BoT blir det nog endå de med snabbknäppen. men det är ju så rackarns dyrt! men om det får henne att få finare/torrare ben och må bättre så är det ju helt klart värt det. tror ni att det gör en sådan skillnad så att det är värt det? hon har ju inte hälta och verkar inte må dåligt över dom.

det gör skillnad! min ponny hade ett stort överben och märke efetr operationssår på vb pga 2 griffelbesnopertaioner. man såg det väldigt lätt, fanns tom dem som trodde hon nyligen blivit sparkad. har använt dessa till och från och nu varken syns elelr känns det knappt, då får man vara riktigt nära o pilla på benet=)
rekomenderar det varmt=)
BoT är verkligen guld värt får sådant - men numera finns det BoT stallbandage dvs en padd med kardborrar på ungefär så du slipper linda ^^ Finns bland annat på H**ks :)
Hakuna matata!
nu vart det tyst..
men jag börjar undra om det kanske är överansträngning? dom är lite småvarma gallorna och hårdnar, försvinner inte efter träning. det var ganska hård träning men endå. jag låter nog henen vila några veckor nu och ser om dom försvinner. hon är mer svuller vf och hb. bara lite på de andra två. jag har bestält BoT men innan de kommer, så har jag höt att man kan ta aluminiumfolie och linda runt med lindor. nån som har erfarenhet av detta? och hur länge ska man ha det lindat så isf?
#6 Ja förvinner de inte efter att hästen rört på sig så var det nog snarare överansträngning. Men även då är BoT bra :) Det är inte direkt skadligt att de blivit överansträngda så låter du din häst vila tills du fått dina BoT så ska det nog gå bättre! :)
Hakuna matata!

det är till och med diamant värt ;)