Mätning av ungponny?
Hur måste man mäta ungponnys? är det varje år, eller var annat? Vid vilka åldrar? tacksam för svar. :)
jag har undringar om det också….
måste man mäta alls? Innan slutmätningen vill säga.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Hittade info på sv. ridspf. "Årsintyg för ponny yngre än fyra år gäller endast under det år det utfärdats. Därefter skall ponnyn mätas vid 4, 6 och 8 års ålder. Av årsintyg skall framgå hur länge det är giltigt. Ponny som vid mätning tidigast vid 4 års ålder har en mankhöjd som understiger övre kategorigräns med minst 5 cm behöver ej mätas om förrän vid slutmätning."
#1 - om du ska tävla med ponnyn måste den ha giltigt mätintyg.
3, 4, 6 och 8 års ålder
Eftersom 3 åriga ponnys inte får tävla inom ridsporten gäller där 4, 6 och 8 års ålder. Mätning för 3 åringar krävs endast inom ponnytravet, 3-årstester och premieringar.
#5 alltså även innom ridsporten då det avläggs ridprov vid 3 år ålder och premieringar…..
Läs körprov
Inga rid eller körprov görs med 3-åringar. Det kommer först som fyraåringar.
Ok, där ser man. Jag trodde att det var som för ridhäst och kallblod…men alltid lär man sej något nytt. Tack för ny kunskap.
#9 Det finns 3-årstest för ponnyer också men då är det bara löshoppning och exteriörbedömning+lösgalopp. Inget uppsuttet eller förspännt alls.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#10 Ok, då var jag inte helt fel ute alltså !! kul, att man fortfarande lär sej…..Tack och kram
Kan man inte bara slutmäta vid 8 år då? Om han ej är mätt innan och ej tävlad så kan väl det kvitta. Eller? Tycker att det borde räcka i det fallet. Jag talar om vår i år 7 åriga ponny som jag helt enkelt tänkte få slutmätt 2011.
MVH. Carro.
Tävlar man inte så behöver du aldrig ett mätintyg (om det inte är av annan anledning). Men vill du börja tävla så mäter man hästen då - oavsett ålder. Har man en häst som är 15 och aldrig tävlat ja då mäter man den då. Hästen ska bara vara 8 år vid slutmätningen, och innan det så ska de mätas med 1-2 års mellanrumm en bara om man haft behov av det.
Så nej hästen behöver inte vara mätt innan, du får ett slutbetyg direkt om du mäter när den är 8 =)
Hakuna matata!
Jag tänkte väl det .
Mvh. Carro.
#9 och #10 Jag pratatde naturligtvis om ponny då tråden handlar just om ponny. Vet att ridhästar visas under ryttare trots att de endast är 3 år gamla. (Hemskt tycker jag)
#15 Håller med, själv börjar jag inte rida in ponnyerna förrän de är 4 eller tidigast 3.5 år beroende på hur pass utvecklae de är.
Hakuna matata!