Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3688 ggr
Invisible
0

Mätning av ungponny?

Hur måste man mäta ungponnys? är det varje år, eller var annat? Vid vilka åldrar? tacksam för svar. :)

WinterPrince
0

jag har undringar om det också….

måste man mäta alls? Innan slutmätningen vill säga.

Invisible
0

Hittade info på sv. ridspf. "Årsintyg för ponny yngre än fyra år gäller endast under det år det utfärdats. Därefter skall ponnyn mätas vid 4, 6 och 8 års ålder. Av årsintyg skall framgå hur länge det är giltigt. Ponny som vid mätning tidigast vid 4 års ålder har en mankhöjd som understiger övre kategorigräns med minst 5 cm behöver ej mätas om förrän vid slutmätning."

AnnaLundin
0

#1 - om du ska tävla med ponnyn måste den ha giltigt mätintyg.

NovaRoll
0

3, 4, 6 och 8 års ålder

Tusen
0

Eftersom 3 åriga ponnys inte får tävla inom ridsporten gäller där 4, 6 och 8 års ålder. Mätning för 3 åringar krävs endast inom ponnytravet, 3-årstester och premieringar.

NovaRoll
0

#5 alltså även innom ridsporten då det avläggs ridprov vid 3 år ålder och premieringar…..

NovaRoll
0

Läs körprov

Tusen
0

Inga rid eller körprov görs med 3-åringar. Det kommer först som fyraåringar.

NovaRoll
0

Ok, där ser man. Jag trodde att det var som för ridhäst och kallblod…men alltid lär man sej något nytt. Tack för ny kunskap.

WinterPrince
0

#9 Det finns 3-årstest för ponnyer också men då är det bara löshoppning och exteriörbedömning+lösgalopp. Inget uppsuttet eller förspännt alls.

NovaRoll
0

#10 Ok, då var jag inte helt fel ute alltså !! kul, att man fortfarande lär sej…..Tack och kram

xero88
0

Kan man inte bara slutmäta vid 8 år då?  Om han ej är mätt innan och ej tävlad så kan väl det kvitta. Eller? Tycker att det borde räcka i det fallet. Jag talar om vår i år 7 åriga ponny som jag helt enkelt tänkte få slutmätt 2011.

MVH. Carro.

Elshira
0

Tävlar man inte så behöver du aldrig ett mätintyg (om det inte är av annan anledning). Men vill du börja tävla så mäter man hästen då - oavsett ålder. Har man en häst som är 15 och aldrig tävlat ja då mäter man den då. Hästen ska bara vara 8 år vid slutmätningen, och innan det så ska de mätas med 1-2 års mellanrumm en bara om man haft behov av det.

Så nej hästen behöver inte vara mätt innan, du får ett slutbetyg direkt om du mäter när den är 8 =)

Hakuna matata!

xero88
0

Jag tänkte väl det .Glad

Mvh. Carro.

Tusen
0

#9 och #10 Jag pratatde naturligtvis om ponny då tråden handlar just om ponny. Vet att ridhästar visas under ryttare trots att de endast är 3 år gamla. (Hemskt tycker jag)

Elshira
0

#15 Håller med, själv börjar jag inte rida in ponnyerna förrän de är 4 eller tidigast 3.5 år beroende på hur pass utvecklae de är.

Hakuna matata!