Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 4304 ggr
[Jennniie]
0

Hösilage med högt energivärde

Tänkte höra med er vill ha lite råd och hjälp ang mitt hösilage - Hur jag ska komplettera det något höga energivärdet och låga proteinvärdet.

Värderna på hösilaget är:

Protein:   59,2
Smältbart: 29,2
Torrsubstans: 84,6
Mj : 7,6

Kalsium: 1,5
Fosfor: 1,4
Magnesium: 0,9

Vbl på 10 år som går normalt arbete.
Äter 14kilo silage och även nåt kilo halm.

Cilla89a
0

Det finns krafft protein som har 220 g smältbart råprotein/kg foder.
Så det borde väl inte vara några större problem att komplettera med protein :) beror väl lite på om hästen är lättfödd också, då kanske det ev skulle räcka med bara grovfodret.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[Jennniie]
0

Han är inte svårfödd men faller lätt ur under pälssättning/fällning och är en lite kinkig vid fodring- äter inte höet förrän han fått nåt i krubban. Skulle dock kunna vara lite mineraler o morot bara men
krafft protein är det jag har funderat på. ;)
Frågan är hur mycket - inge bra på att räkna ut sånt Cool

pluttanna
0

Kraft protein har 330 gram smrp/kilo foder.

För att du skall få en bra foderstat så krävs det att du ger 0,065 kg per kilo hö du ger.

Lika så bör du ge något som ger 1,5 gram Ca, 0,9 P och 0,25 Mg per kilo hö du ger.

Så ger du 8 kg hö så måste du då ge: 0,5 kg kraft protein och 100 gram miner grön från kraft.

[Jennniie]
0

Tack - Har fått lite att fundera på nu iallafall.
Ska be en till bekant att kika på den och så.

pluttanna
0

Hur blött silage har du nu?

Har du väldigt blött kanske det inte blir så mycket mindre ts i förhållande till höet.

[Jennniie]
0

Det är 84.6% torrsubstans - relativt torrt ?

pluttanna
0

84,6% är i prinscip hö så ja, det är torrt.

Men nu gav du silage, 14 kg vad jag förstod och då av ett annat foder eftersom att du skriver silage.

Därav min fråga angående detta foders tshalt. 8 kg av detta kanske inte blir så mycket mindre ts om du har ett ganska blött foder nu.

Eller missförstår jag dej kanske och du kallar detta foder för silage och ger i dagsläget 14 kg av detta?

[Jennniie]
0

Hej- Jag är lite lat och skriver silage ist för hö-silage men det är samma foder som det handlar om i hela tråden.
Ska vara tydligare ;)

Jag ger 14kilo av detta - mest pga att jag vill att han har mkt att tugga på samt att det ingår 16kilo i stallhyran och han åt 13kilo innan jag kom dit. Då la jag på ett extra kilo på kvällen.
Men kanske är bättra att fylla ut med halm istället om höet ger för mkt av något så det inte blir bra om du förstår hur jag menar. :)

Fick ett förslag om att ge 12kg av detta och sen lägga till 0,5kilo krafft protein och sedan mineraler. El byta ut proteinen mot Soja ,men det har jag inte i närheten just nu så blir nog proteinen jag kör på och ser vad som händer.

pluttanna
0

Halm till detta blir bara värre då det skapar mer glapp mellan energi och protein i och emd att halmen endast innehåller energi.

12 kg av detta ger: 91 Mj, 348 SMRP, 21,6 CA, 18 P och 10,8 MG 

0,5 kg KP ger:        6 MJ, 165 SMRP, 2 CA, 1,5 P och 1 MG.

Summa:               97 MJ, 513 SMRP, 23 CA, 19,8 P och 11,8 MG

Behovet till energin: 97 MJ, 582 SMRP, 38,8 CA, 29,1 P och 14,5 MG

Det saknas alltså en hel del med det förslaget.

[Jennniie]
0

Okej - Vad är ditt förslag till en bra foderstat ?
IFall du har tid och möjlighet.

Har kraffts samt hippos sortiment att tillgå bäst.
Jag har inte speciellt mycket kunskap inom detta - har tidigare haft bra värden så man iprincip bara kan ge hö samt lite krubbskrammel.

[Jennniie]
0

Dubbelt

[Jennniie]
0

Såg nu lite högre upp i tråden- Att jag ska ge 0.065 av kp per kilo.
Om det är så att jag ej har protein kan jag ta tex groov då och ge mera ? Är det smidigare att ge groov samt lucern tillsammans eller tex lägga till korn ?

Ge gärna dina funderingar:)

pluttanna
0

Grov ä rinte bra att komplitera med då det medför att du måste ta bort strå för att ersätta med kraftfoder för att få till det bra.

Soja kan du byta ut mot Kp om du vill.

Lusern kan gå men även här kanske du måste ra ner på högivan för att ge lusern i stället.

pluttanna
0

För att lusern skall bli bra i foderstaten så måste du dra ner höet till 9 kg i stället för 12 och ge 3 kg lusern i stället. Och till det ge en hel del fosforbalans samt magnesiumtillskott.

Personligen tycker jag att det låter som väldigt mycket "för" mycket energi med 91 MJ til det arbete den gör.

Är den normal i hullet över revbenen. Överlijen och baken kan jag förstå om dom är lite dålig med tanke på att det saknas en hel del proteiner.

[Jennniie]
0

Okej tack!
Har lite att funder på nu! :)