begära i lön som hästskötare?
Ska på arbetsintervju till helgen på ett stort handels stall. Vad jag har förstått blir min uppgift (om jag får jobbet) Att sköta det dagliga med hästarna. In,ut,foder,omsköttsel,täckesbyte osv. Jag ska även rida hästarna som ska ridas och träna dem på olika sätt, tömkörning longering,löshoppning. Tror att jag även kommer att visa hästarna för potentiella köpare. Jag blir en allt i allo på gården. Vad kan man begära i lön då? Hade tänkt få in min unghäst på gården i sommar då där e fantastiska ridmöjligheter och då kan man dra av det men man måste ju lägga fram ett förslag i grunden….
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Hur många hästar är det ungefär du ska sköta? Låter som mkt att göra ensam beroende på hur stort stallet är…
Är det svart ellet vitt?
Sedan beror det nog på, hur gamal är du, har du erfarenheter ifrån tidigare jobb eller liknande?
Hästskötarjobb är sällan särskilt välbetalda är mina erfarenheter, allt beror på vem ens arbetsgivare är om man får betalt alls
Vilket verkar vara vanligt förekommande på fler platser ifrån kompisars erfarenheter även.
de har platts till 26 hästar och oftast är det fullt, finns en till som gör allt ovan nämda och ägaren av stallet som sköter körningen av hästarna, finns skrittmaskin med tak som hjälp. är 28 och har jobbat med liknande innan dock "sidan om" och inte på papper. Ridhus, paddock och hoppbana på gräs finns så motionen av hästarna går smidigt finns även sköttsel platts i direktanslutning till stallet så man kan klara många hästar på en dag. De flesta ska ju dock mest hållas i den kondition de är i….
Jobbet är vitt
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Det finns avtalsenliga löner för hästskötare. Kolla med facket. Det gjorde min dotter då hon fick jobb i travstall. Kommer inte ihåg minimilönen men det finns samt OB-tilägg på helger och sena kvällar.

Jag tycker det är svårt, för ska man be om en lön som man faktiskt förtjänar och kan tjäna utomlands på samma jobb så är det ju inte vad som betalas i sverige där attityden är mer emot att man ska vara glad åt att mocka och bara få vara nära hästar
, men beror ju väldigt på arbetsgivaren.
Hittade tråd på buke med ett par tydliga riktlinjer.
Min enda vita anställning som hästskötare har jag varit ofantligt dåligt betald på, och hade jag jobbat heltid hade jag nog fått enligt de rekommendationer som är i den tråden och då var det mkt ob-timmar utan ob.
De kompisar jag ahr som jobbat framförallt i tyska stall, mer än heltid och med ob iofs har tjänat omkring 25.000, då med mkt eget ansvar och högt tempo, alla varit under 23. En tidigare arbetskamrat jobbade för närmare 30.000 i månaden i tyskland och för 16.000 här!
Om jag var du skulle jag nog fråga efter omkring 19.000 och vara beredd att sjunka. Hur lågt beror ju på mkt, på din beskrivning så låter det ju inte så hårt, men det brukar visa sig vara hårdare än vad som först utlovas. Tex hur är arbetstiderna, förväntas det att man jobbar över, är det inräknat ob, semestrar osv. Hästjobb kan ha mkt underliga vilkor… Är det ett gamaldags tungskött stall jämfört med ett nyare gör även stor skillnad till för den som ska arbeta i det.
Jag gör ungefär samma sak som du ska göra. Har ca 20 hästar. Jobbar ca 10 h om dagen men skulle kunna få ner timmarna något. Bor på gården så kan gå in en stund här och där. Ledig varannan helg. Dock är det inte alla som tränas just nu (showaraber) Har ut ca 12000. Är själv med alla hästar nu men har hjälp från arbetsgivaren och kommer få hjälp från en tjej 3st förmiddagar i veckan. Mycket tungjobbat stall men trivs bra och klarar mig bra på det.
#5 Men vad har du för lön? Man kan ju inte prata om vad man får ut, det beror ju på så mkt och är individuellt, bara som en sådan sak var man bor. Vad har du för lön före skatt?
Medarbetare på westernridning.ifokus

När jag jobbade som hästskötare fick jag betalt för 40h/vecka, fastän man jobbade uppemot 60-80 räknat med tävlingarna. Utselningsavgifter var ju på 300:-. Jippie!
Så en tävling, säg på solvalla, tog oss ca 12 timmar. För det fick vi 300 per häst vi selade ut. Räckte till mat medans vi var där typ.
Jag skulle kunna tänka mig att jobba som hästskötare igen, om man får betalt för det man gör. Men det får man inte.
Jag fick också ut runt 12. Vet inte vad före skatt…

#6 säg en skatt på 33%. då tjänar hon 15960:- innan.
Är du medlem i kommunal? De är ju hästskötarnas fackförbund, och enligt deras kollektivavtal för hästskötare år 2009 skulle man få 17 655 kr (exklusive OB-tillägg, och före skatt).
Så du borde ju kunna begära allt mellan 15-17000 innan skatt utan problem. Men det bästa är ju om du hör med Kommunal, ifall du är medlem där.
Sen beror det din yrkesvana också, ju längre du jobbat med det desto mer får du.
#6 Kan jag ej svara på det då jag har boende och häst här så endel är kontant och en del för att täcka dom kostnaderna. Ett bättre ord är väl då värde 12.000..