Hingstval
Det är så att jag leker lite med tanken på att betäcka min tjej. Fölet skulle i så fall bli min dressyrhäst.
Men vad är det jag ska tänka på för att fölet ska bli en optimal dressyrhäst? Vad är det jag ska tänka på för att kombinera det bästa mellan min tjej och hingsten?
Jag skickar med lite bilder så ni ser hur hon ser ut exitört. Lämna gärna förslag på lämpliga hingstar mellan 150-155 cm.
/Amanda
ingen utav de här bilderna är tyvärr spec nya…
Vad är det för ras på henne? Hur stor är hon? Hon är inte utställd tidigare? Stam?
Några särskilda nackdelar du känner till om henne som är viktiga att det är extra bra på hingsten?
Jag svarar gärna med mina nybörjar-kommentarer om extriör och avel :p Alltid kul :D

#5# Varför passar hon?
Nina, jag tror det är korsgalopp eller fyr-taktig skritt..? - Kan vara för att jag inte ver hur pass ser ut rirkigt :P
Satt ärlgit talat och funderade på det igår…
För trav är det då inte…
#9 Jag tolkade svar nummer åtta på ett annat sätt, där ser man hur olika det kan bli ;) Jag spinner vidare på det jag trodde först;
Varför passar just ditt sto att avlas på? Vad har hon för kvalitéer? Förstår inte varför du vill koka ihop din egen dressyrhäst, bättre att köpa en med "rätt" stam av "rätt" ras så vet du vad du får. En korsning är alltid en korsning, och de ligger alltid lite lägre i kurs.
Jag håller med dig Mildingur. Men jag tar hennes tråd som mer teoretiskt planerande för skojs skull, tror Mandysan är ganksa ung och det är ju roligt att bara fundera på även om man inte gör det…
Men håller helt klart med, jag är ytterst sällan för att någonsin ta korsningsföl.
#9 - En bild på en häst i pass:
http://www.gaitedhorses.net/Articles/Pace/icelandic.JPG
Nu vet du hur det ser ut.. ;) Hehe..
Måste fråga, hur är takten i pass?
För hästen på bilden har ju HF i marken och resten i luften… Jag trodde att pass var två-taktig, utan att egentligen veta, men det kan den isåfall inte vara, eller så går hästen på bilden orent, hur är det?
Lite OT, någon duktig på pass som kanske vet om det finns någon bra pass-hemsida med steg-för-steg bilder på hur fotförflyttningen i pass ser ut och hur det ska vara?

#9# Det var det jag tyckte var så konstigt, hon skrev ju trav på bilden men hästen är nästan i med hb vf och vb hf nästan samtidigt?
#12# Du behöver faktiskt inte rätta mig, har hållt på med islandshästar ett tag förr.
Nina, Juves bild var till mig som inte riktigt vet hur pass ser ut.
Jo.. Är därför jag får det till fyrtakt = fältgalopp/eller för kort galopp utan ryggrad +kors eller att det är fyrtaktig skritt…
Trav går det iallafall inte att få det till, varken takten eller fotförflyttningen är nära att vara rätt ju…
#7 Rasen är okänd men väntar på svar från irland ang om hon har stam där. Hon är 150 cm. En sak som vetrinären tycker är viktig om vi ska betäcka henne är att hingsten har kort rygg då hon själv har väldigt lång..
Anledningen till att jag vill ta föl på henne är att hennes personlighet är så stor samt att hon själv skulle kunna gå riktigt långt om hon inte hade ridrelaterade skador så ofta.
Angånde om hon passar eller ej, jag vet faktiskt inte utan jag såg bara att mina pappa hade redigerat bilden och skrivit att det var trav:P En sak är säker, det kan inte vara galopp för hon fick inte galoppera då utan det var första dagen vi trava efter hälta…
/Amanda
Då gissar jag på att det är fyrtaktig skritt där hästen fallit isär.
Är du allvarlig i att du vill få fram en dressyrhäst ifrån henne? För tävling? För det kommer du nog få MKT svårt att få…
Eftersom du vill ha en dressyrhäst finns det i stort sett bara en ras att avla med, halvblod. Antar att du är mest intresserad utav svenska? Annars kan man ju importera, men det är besvärligare och kostar nästan alltid mera.
Nu är det ju dåligt med storhästar nära ponny-mått däremot.. ;)
Har du kollat på Hermes (Rambo-Urbino) tex? Är 1,60 och kollar man stammen bakåt så finns det flertal hästar som varit under 1,60. Han är ju inte KORT i ryggen, men absolut inte lång, utan normal.
Ditt sto har ju inte så bra dressyrbog, dåligt sadelläge på den långa ryggen och baken är mest gjord för att trycka ifrån och har antagligen inte så lätt för sig att sätta under sig ordentligt och samla sig. = Du behöver en hingst som har LÄTT för sig att samla sig och är välbygd rakt egenom. Hon har ju rätt raka "ponny-ben" med, för att få mer svikt i gången behöver du hingst med mer vinklar i benen även. Hermes har lite för raka hasor på alla bilder för din häst skulle jag tycka, men är annars mkt trevlig model på tycker jag.
Gigolo (Guiness-Hertingen)? Är själv 1.62 och har flertal i släkten som inte är så mkt över 1,60. Tyvärr så är han överbygd, vilket inte är så bra för ditt sto och han har lite små fel. Han kanske även har lite lång rygg och är lite äldre i modellen i övrigt, med fler lång-ryggade hästar nära i släkten?
Master (Ceylon-Iran)? Är 1.63 och de flesta hästar i hans stam är runt 1,63-1,65! Jag gillar Master-hästar ;) Var desutom två hästar efter honom med i senaste WM:et ;)
Och nu blev mina fingrar kalla så jag orkar inte bläddra runt mera :p
#14 - Jag rättade inte dig.. ;) Jag visade ju bara "Snuttan" hur pass såg ut eftersom hon inte riktigt visste det.. :P
#15 - Här har du en bra "bild" som visar passrörelsen.. :)
http://www.fitjar.com/images/paceanim.gif
länkar åt Juve www.fitjar.com/images/paceanim.gif " rel="noopener noreferrer" target="_blank">*fniss*
Haha.. Tackar!! ;)
#16 Vad för ridrelaterade skador?
Jag tycker inte att man ska avla på en häst för temperamentet. Trevliga hästar finns det gott om.
#21#
Broskbildningar i bogbladen (hade det när hon kom till mig)
Muskelproblem
Varit halt
#17# Tack så mkt för hingsttipsen! Tyvärr var det inghen som jag kände till men jag ska nog googla lite.;) Tror du inte att en arabhingst vore ngt? Eller jo förresten vi har en dam i stallet med Guiness som morfar (?) jätte trevlig häst fast hon är lite "hoppig" av sig (när hon tröttnar börjar hon studsa mm)
Master låter vettig men han kanske är för stor? För enligt förra ägaren får hon VÄLDIGT stora föl…
/Amanda
#22 fast det är väldigt olika…vet ston som fått flera föl med samma hingst och det har blivit stor variation i höjd.
#23# Fast dom har betäckt henne två ggr och bägge blev fölen väldigt stora. Så därför vill jag inte ha en för stor hingst….
Vill du ha en dressyr häst skulle jag ifrån början inte ta ett föl efter ditt sto för att vara ärlig…
Och absolut inte med en arab. Om du vill ha någon chans att få en dressyrhäst och du har en häst som inte är bygd särskilt bra för dressyr är ju grundkravet att ta en som är Bra bygd för dressyr… Tar du en som också är rätt taskigt bygd för dressyr så kommer du ju få en häst som inte är bra bygt för dressyr… = dåligt steg, dålig ridbarhet, svårt för allting… Är inte så väldigt lyckat…
Jag tror att de flesta halvblodshingstar är större och kommer ge större avkomma med ditt sto än vad du hade tänkt dig. Vad du kan göra är att ändra lite på dina krav och antinge försöka avla en ponny genom att korsa henne med typ en c-ponny istället eller att ta en mindre halvblodshingst och hålla tummarna…
En av de negativa sidorna med korsningsavel… ;)
De Master-avkommor jag har stött på är ju inte avlade för att få fram någon särskild storlek, utan enbart för prestation och vara bra dressyrhästar, men de har varit rätt stora. Skulle gissa på att allihoppa varit närmare 1,70 än 1,60.
Det låter som att ingen här inne tycker att jag gör rätt i att avla på mitt sto.
Men jag tycker att det blir vad man gör det till. Jag menar, jag själv kommer aldrig kunna ta mig till Grand Prix och det har jag inte som mål heller. Utan jag vill ha en häst för lite lägre tävlingar typ lokal nivå. men jag vill ju ha en häst med hög ridbarhet endå som är lättlärd framför allt.
Så egentligen har jag ju inte skyhöga krav utan bara det är en vettig häst som passar mitt sto och som jag (med hjälp givetvis) ska kunna rida in själv.
Eftersom jag fortfarande inte har fått svar från Irland ang stam så kan jag inte direkt säga själv hur stora hennes föräldrar har varit;)
Tyvärr så har jag vuxit i från ponnyer utan ajg vill ha en liten stor häst.
De flesta är inte för korsningsavel, ja… Finns ju bra med anledning ;)
De flesta är inte för "hemma-avel" heller. Ska man avla ska man ju satsa på att göra ett föl med så bra framtid som möjligt, så att fölet får lite värde… Finns flertal bra anledningar till det.
Varför inte köpa en unghäst eller föl? Köper du en unghäst som nästan är färdigvuxen kan du ju få en häst som du garanterat vet blir bra och som blir i rätt storlek!
Vill du gärna vara med om att ta ett föl, varför inte ta ett avlessto på foder ett år?
Att ta ett föl och föda upp till att den blir unghäst kostar ju ändå bra med pengar, säkert lika mkt som du skulle kunna köpa dig en unghäst för.
Juve - Tänk på att det du visar är flygande pass.. Inte riktigt samma som när en häst av annan ras passar..;)
Kan tyvärr inte säga något när det gäller hingstar, men lycka till hur du än gör. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vad är skillnaden mellan flygande pass och pass?
#28 - Äääääh.. Pass för mig är isispass ju.. ;) Haha.. Ja, ja.. ;)
#29 - Hmm.. Jag är mest insatt i flygande pass, så jag vågar inte uttala mig om det skulle vara fel.. :P Rider inte i pass så ofta, har bara gjort det ett fåtal gånger, då på isisar.. :P Någon annan kan nog förklara på ett bra sätt, hoppas jag!! :D
#29 Eftersom jag är sämst på att förklara så gör jag det lätt för mig och länkar till två videor. En med pass och en med flygande pass.
Den flygande passen är inte helt tvåtaktig egentligen, utan lätt fyrtaktig. Men det är så ytterst liten skillnad då det går så snabbt, och man kan inte se det med blotta ögat. Men här är en bild som skvallrar om det.. Flygande pass
Sen så har flygande pass även ett tydligt svävmoment (Juve - jag skulle i alla fall likna "vanlig" pass med grisepass), vilket syns här.
För lite extra information så är flygande pass islandshästens snabbaste gångart, dvs den går snabbare än galopp. Världsrekordet på 250 m pass ligger på 19,46 sek.
Hoppas det har blivit lite klarare i alla fall. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
jag tycker att du ska lyssna på din veterinär, verkar vet vad hon/han pratar om. jag tycker att du gott och väl kan använda en arab, det finns araber som är godkända i halvblods aveln. araber har kortare ryggar och ett bra steg. halvblods aveln använder araber för att få hästar som är ädlare, uthålligare och tåliga. kom ihåg att följa din känsla vad som är rätt och fel.
#27# Till och börja med, ska jag ta föl så ska det vara på Foxen, ingen annan. Det är för hennes skull jag vill ta föl på henne samt att jag vill ha ett minne av henne den dagen det blir hennes tur att besöka Trappalanda…
#26 om du inte har så höga krav kan du ju använda vilken hingst som helst! ALLA hsätar kan ju tränas i dressyr, men alla kommer ju inte upp i Grand Prix… Allt från shettis, fjording, welsh, halvblod, fullblod, ja ALLA raser om man inte har tänkt gå så högt… MEN om hon nu haft stora föl, broskbildningar i bogbladen, muskelproblem och varit halt så vet jag inte om det är så snällt mot HENNE att betäcka henne!
ditt sto vet jag inte om jag skulle våga att avla på pga den långa ryggen och pga av den okända stammen bl.a
Men OM jag skulle välja en hingst till ett sto med okänd stam så skulle jag välja arab. araben är en bra rasförädlare.
#34 Stora föl = jag får ta en mindre hingst
Broskbildningarna kommer jag förhoppningsvis ha hunnit jobba bort tills det är dags, då hästar får broskbildningar när dom rids felaktigt och har en för trång sadel. Det var det som hände hos förra ägarna. Nu så har jag en utprovad sadel och rider henne på ett korrekt sätt.
Muskelproblemen är oxå ngt som har hängt med från förra ägarna, tyvärr var jag inte tillräckligt snabb för att fatta att det var problem med musklerna. Men när jag väl förstått att det kunde vara musklerna så tog vi ut massör som fixade till det på några månader.
Hältan berodde på att hovslagaren skodde henne dåligt så att hon fick stora hål i hovarna. Nu har jag dock en annan.
Som du ser så är inget utav det här ngt som skulle kunna vara ärftligt. (undantaget är stora föl, men man får bara tänka till lite extra vid hingstvalet)
/Amanda

#36 tänk om det var så enkelt du har ju ingen aning om vad som finns bak i henne, det kan finnas jätte stort, hennes mamma kan ju också vara betäckt med något lite för att det skulle bli ett litet föl. Jag skulle inte ta ett föl på henne om jag var du, jag skulle göra som CBA leta reda på ett sto som är lite extra och låta den får ett föl som du kan följa från början. Sen skulle jag göra som alla andra gör nar man behöver skicka iväg sin vän, ta en lock från manen och lite foton och förvara i en minnes ask. Att bara ta ett föl för att ha som minne är lite omoget egoistiskt faktiskt. Ett mycket dåligt argument för att ta ett föl.
#36 även om det inte är ärtligt så kan det ha blivit belastningsskador pga felaktig hållning och belastning då hon varit i dåligt skick. Om hon sedan blir dräktig så blir det mycket belanstning igen. Är benen röntgade så du kontrollerat att hon inte har pålagringar?
Om du vill få ett litet föl så välj Welsh mountain! 
http://www.burhult.com/trofe.htm http://www.burhult.com/nougat.htm

Connemaror ligger väl annars bra till i dressyrklasserna för ponny? Frågan är bara var du registrerar pållen själv. Jag har full förståelse för att du vill ta ett föl på din häst, med grundinställningen att du inte räknar med att komma så högt i klasserna. Själv har jag gjort precis detsamma. Valde då Spender S till mitt travsto, avlar för att få en hopphäst på medioker nivå till mig själv. Då måste jag också vara beredd på att ta hand om den hästen 20-30 år sedan, för den kommer att vara osäljbar.

Connemaror ligger hyffsat till inom både dressyr och hoppning. Tyvärr är de rätt omoderna och slåss numera ofta utav moderna sport-ponnyer som har bättre byggnad och ser man på tävlingsresultaten och ska avla med hingst efter vilka raser som leder på ponnysidan så blir det en ridponny, vilket i stort sett bara är korsningar mellan fullblod, halvblod och welshar många gånger ju…
Mandsyans häst skulle jag absolut inte föreslå att ta med en connemara…
Rider ju en connemara och vi har ett par till i stallet, hennes boxkompis som nyligen flyttade iofs betäckte ägaren med en PRE för att få en liten stor-häst för dressyr… Jag är dock mkt tveksam till den korsningen ärligt talat.. Min erfarenhet utav connemaror säger att connemaror ofta är rätt tuffa i huvudena jmf med tex nf:sar och med en PRE..?? PRE är efter vad jag har läst (har bara hanterat tre st så jag räknar inte att jag har så stor erfarenhet där, men de stämmer in på det…) MKT tuffa i huvudena och är en helt annan typ av ridhäst än halvbloden, är mer som kallblodstravarna eller nordsvenskar = fullblodshuvuden med stora och starka kroppar och massor med nerver… Får man en avkomma som är korsning connemara-pre borde man ju då få en väldigt tuff häst som är ofantligt känslig, har mkt temprament och mkt massa och kraft i sig… Är nog väldigt lätt att det slår fel där….
Nyfiken på hur din Spender-avkomma med travarsto blir!
#40# Syrran har en connemara och visst han är tuff i skallen men långt i från alla är sådana! Skötte ett tag en connemara/russ korsning och hon var världens ängel:) Sen vet jag en annan connemaravalack som är näst intill psykist störd. Men det är för att dom klemar bort han och låter han springa över dem! Så det blir helt enkelt vad man gör det till.
#39# Tack så mkt för stödet! Och det finns faktiskt en hel del duktiga connemaror! Tex Poetic Justice är ju en helt otrolig hopphäst. Sen vet jag många connemaror här runt omkring som har kvalat till SM, främst i dressyr. Och jag är absolut beredd att ta hand om fölet i minst 30 år och om det skulle hända mig ngt så vet jag att min mamma och min syster aldrig skulle kunna sälja varken Foxen eller fölet. Just nu är hon reggad som svensk ridponny.
#38# Hon är inte röntgad under tiden jag har haft henne. Och nej jag vill inte ha någon liten ponny utan jag vill ha en häst jag kan rida på.
#37# Jaså, nu är jag egoistisk och omogen? Förr så stötta du mig minsann men inte nu. Undra varför…..

#40 Det är jag med! Hoppas på ett sto, mest för att valacker är så mesiga. *ler* Bara tre månader kvar nu!

Mandysan, du ville väll ändå ha en dressyrhäst, inte hopp? Och att det finns fåtal inom en ras som prestrerat något betyder inte att många gör det eller att de har lätt för att göra det… Finns en fjording som startat svår dressyr, betyder knappast att den rasen passar för det, man får ju se till hur måna fjordingar i övrigt det finns då… Att det finns ett par connemaror som är med varje år på sm-nivå i sverige är inte så underligt, nästan alla större ponnyraser har ju någon representat i stort sett…
Visst kan man forma sina djur väldigt mkt, men antinge är de mjuka eller tuffa i huvudet ifrån början. Ett djur med tufft huvud är svårare att ha att göra med och visst kan man knäcka dem så att de istället blir klena och ger efter för allt, men det är inte särskilt trevlig hästhållning. En tuff häst i huvudet är Inte detsamma som att de har psykiska problem. Du måste ju kunna se över vad människor försökt göra med dem och kunna se och känna på individen!

#41 det var innan jag sett vinklarna på bakbenen och hört hela sjukdomsförloppet och fått reda på att hästen inte går rent/passar. Att du sen vill ha ett föl för att konservera din häst, det krävs lite mer för att avla fram bra hästar. Välj en frisk och sund mamma med bra steg, då kan du får ett bra föl.

Precis… Varför avla på en häst med så mkt fel? Fölet kommer ju inte vara som modern ändå, utan är en egen individ…
#44# För det första vilka vinklar på bakbenen? Sen ang sjukdomsförloppet är det ju sådant som har hänt hela riden och kommit fram ett efter ett… Okej, min häst går inte rent på 1 bild. Men IRL går hon banne mig rent. Så det så.
Mandysan - Jag skulle gärna vilja se lite "nyare" bilder på Foxen!! :) Om du ska rida nu någon dag skulle du väl kunna ta lite bilder? :)
#47# Där kommer problemet, jag har aldrig ngn fotograf förutom när jag hoppar:/ men jag ska se om jag kan hitta ngn nyare bild "in action"…
tyvärr har jag ingen annan bild:(
#48 - Jaha, okej.. Men du skulle inte kunna löslongera henne lite nu i veckan då? ;) Skulle vara kul att se lite fler bilder!! :)
#51# Iom att det är ett regelbrott att släppa hästarna lösa i ridhusen
så kan jag inte göra det på vardagarna…Men ska se om jag kan be en kompis fota lite när jag rider imorrn…
Hahahaha.. Okej.. ;) Lycka till!! ;)

Regelbrott? Varför?
#54# Det är för att vi är så många som utnyttjar anläggningen och såpass lite tid det inte är lektioner. Så ska man löshoppa, löslongera eller etc så måste man boka ridhuset. Visst, det minsta kostar bara 100:-/timme men det är för dammigt för att hålla på en stund när man har en såpass stor häst som jag. Och det mellersta som inte dammar kostar 300:-/timme och det är för mkt tyckler jag;) så därför löslongerar jag när ingen är där…;)
#54# Det är för att vi är så många som utnyttjar anläggningen och såpass lite tid det inte är lektioner. Så ska man löshoppa, löslongera eller etc så måste man boka ridhuset. Visst, det minsta kostar bara 100:-/timme men det är för dammigt för att hålla på en stund när man har en såpass stor häst som jag. Och det mellersta som inte dammar kostar 300:-/timme och det är för mkt tyckler jag;) så därför löslongerar jag när ingen är där…;)

Ahaaa Okej =)
Kan ngn säga mig vad som är fel på hennes bakben som varken jag, vetrinär eller massör kan se men Lorita ser?

Trodde jag hade skrivit förrut om det…
Hon har helt enkelt inga bra vinklar, hon är dåligt bygd.
Och hon är vädligt dålig bak för dressyrhäst/ridhäst.
Kan gå in på mer detaljer…
#59# Du har skrivit att hon har ponnyben, alltså för raka ben… Det vore kul om du kunde gå in på det mer, alltid kul att lära sig!

hmm.. undrar vad jag menar exakt med ponnyben nu men men….
Vet inte om det är exakt det Lorita ser, men det är vad jag ser iallafall och inte tycker om…
Om man bara beskriver det lite löst så beskrev jag det här om dagen för min syster som så att baken dels slutar väldigt mkt och att baken liksom är "frånkopplad" ifrån frammen… På riktiga draghästar oftast…
Om du kollar bäcknet-flanken och övre spetsen utav höftbenet så är linjen väldigt rak. Enkel men ingen regel som fungerar alltid är att den inte ska vara så rak, utan att den linjen ska slutta snett framåt.
Sedan kan man titta på z:at som blir ifrån höft-benspettsen-sittbenen-bäcknet-hasen. Där vill du ha lika vinklar och lika långa streck emellan punkterna, vilket hon är rätt långt ifrån… Varför man ha de vinklarna är för att det helt enkelt är de hästarna som kan dels mkt lättare, mkt bättre, mkt längre, ja allt, samla sig, bära sig och skjuta på med kraft. De vinklarna ser man även på bra draghästar som skjuter på, så de gäller nog inte bara för ridning skulle jag gissa, men vet ärligt talat inte.
Om du även kollar på helheten i henne så ser hon ut att vara lite ihopplockad med delar ifrån olika hästar, hon ger inget bra helhetsintryck där framdel och bakdel passar varandra eller sitter ihop särskilt bra…