Ponnysadel
Jag undrar om ni har några tips på ponnysadlar, dock inte dessa i syntet eller ponnyputor utan "vanliga" sadlar helt enkelt.
Letar främst dressyr men även all-round sadlar. Har för tillfället en "2000kr sadel" men som har hållit i över 10 år och är fortfarande fin samt en Hubertus-Ponny etta.
Så alla tips på märken osv ni har sett/använt (även som numera bara finns begagnade) och som inte verkar vara skräp mottages tacksamt!
Hakuna matata!
kolla efter subben rex =) världens bästa ponnysadel. trodde inte de tillvärkades längre men det gör dom tydligen. vet att många ridskolor har dom
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
såg nu att Hööks har dom =)
// Alexandra
De där är värden bästa sadel i värden har bra pasform bra kvalite och så skön .Många av våra ponnier på min ridskola har sådana både i svart och brun.De är inte bara bra och bäkväma de är snygga och slit starka.Våra ridskola har haft de på flertals hästar.och har passat de flästa.helt underbar sadel.
haha vi har en gammal rex i stallet som är på min ponny just nu. den köptes när min moster var mellan 8 och 10 år tror jag. då var den begagnad också. nu är hon 37 och den lever fortfarande =) ska dock på lagning för ett par sömmar har gått =)
men där har ni kvaliten på den sadeln. 30 år om man sköter den utan tvekan =)
// Alexandra
Jo jag sneglade lite på den då jag har 2 stübben siegfrid hemma som är 20-30 år gamla båda två och fortfarande i jätte fint skick!
Fler alternativ mottages tacksamt (jag vet ju inte vilka sadlar som passar på vilka ponnyer).
Hakuna matata!
Pessoa Junior 15 tum finns i S,M och V.
Ungarna älskar att rida i dem sadlarna.
Kvalité men de kostar skjortan. Våra första betala vi över 10,000 för idag kan man hitta dem för runt 7000- 8000.
Har inte köpt någon begagnad så jag vet inte vad de kan ligga på för priser.
Har själv idag tre stycken. storlekarna S och M.
Förutom dem, naturligtvis Stubben Rex av den älde samt Rex 94:an.
15 tum är nog i minsta laget för min rumpa (A) 16, har jag på båda just nu och då passar de hästarna och ryttarna, även de mindre ^^
Men den kanske finns i 16" med? =)
Hakuna matata!
# 8
Jo det ska finnas även 16 tummare
Men på våra Caspiska är de sadlarna lite för stora.
#9 Våra Welsh Mountains är de flesta av den grövre varianten så det passar nog bra på dem^^
Hakuna matata!
Har en Maxam ponnysadel till min lilla b-ponny, jag har en 15" men det finns större med, jättebra! :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Stubben är bra sadlar som passar hästar med lite böjd rygg. Vet inte hur vid bomvidderna är dock och vet inte hur pass lång anläöggningsyta dom har eftersom att du ville kunna ha en 16" på för din rumpa.
DOm flesta märken har ju annars så små sadlar som ner till 15,5".
Dom som är korta i modellen är bla globus, albion, clincher, sommer och M&N, jackson. Sedan beror de på om hästen är rak eller böjd, överbyggd eller hög manke och hur pass bred den är. Albions xw är ex 10 garder vidare än jacksons xxxw.
Dessa kostar ju en hel del nya men finns mycket begegnat.

Knights sadlar ska passa alla typer av hästar :)
Känner många som har sånna på B-ponnyer.
Antingen älskar man dem eller hatar man dem, för de är lite speciella att sitta i :P
Så här ser "sadel offret" ut :) Han han en väldigt markerad bog även om det inte syns på bilden (tänk er de där biffiga killarna men jätte muskler på skuldrorna), men ryggen är annars "normal" och med formen som ni kan se på bilden :)
Jag är därför lite fundersam vad han ska ha, ska man titta på en som är lite vidare i bommen helt enkelt eller kommer den då att bli "för stor" över själva ryggen? Ska givetvis ta sadelmakare till hjälp, men vill ändå ha lite tips på sadlar så att säga.
Hakuna matata!
# 13 Inget sadelmärke är gord för tat passa alla hästar då alla hästar inte ser lika ut i ryggen.
#14 hur ser ryggen ut "uppifrån"? Platt, tak eller rund?
Anars ser han något böjd ut, inte överbyggd.
Kolla efter en sadel som ger platts för stora bogar så att den inte blir för stror i bommen för att bogarn ska få platts.
Han har "normal" rygg, inte platt och inte sluttande, lagom är bäst ^^
För stor? Antar du menade för liten, eller har jag missat något? :)
Hakuna matata!

#15 De är kanske inte gjorda för att passa alla, men de passar på nästan alla hästar, för de finns ju olika storlekar och vidder med ju.
#14 Rekommenderar annars Prestige!
Världens bästa sadel enligt mig!
Din ponny påminner om min i formen, så en Prestige skulle nog passa bra.
#15 knights är väl bomlösa? Så de passar nog de flesta.
(fast håller med ändå, inte ens bomlösa passar alla, och de som gör det är så mjuka och sladdriga att de inte är bra ändå)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

stubben ar jatteobekvam, supperhard. Har fatt jattemkt skavsar av den sadeln… fixade en gelsits for att min bak skulle overleva.
#19 Är olika beroende på modell och tillverkningsår. Grannens är som att sitta på en planka medan mina är mjuka och sköna :)
Hakuna matata!

#15 Jag har aldrig sett en bomlös Knights 
Jag har bara sett vanliga allround, hopp och dressyr sadlar :P
#17 Men det är mer än storleken och bomviden som skall passa.
Ex böjd, rak, svank eller spikrak rygg. Om hästen har platt, rund eller takformad rygg. Sluttande, små eller stora bogar.
#16 I och med att sadeln offtast blir bredare även för bogarna ju bredare bomvidd man har så är det lätt att den blir för stor bara för att bogarna skall få platts.
Den blir ju inte mindre i bommen för att du skaffar en sadel som ger platts för bogarna.