Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2187 ggr
may-britt
0

Eldfari

Eldfari er nu  halt på  venstre fra ben

jag kom ut i haven i går och  fant blod i  snöen kolla alle hästane men fant inte noe fel

så  jag tok inn mine 3 is siden det var kyla och  regn

i dag når jag kom ut i  stallen sto  Eldfari konstig i  boksen och  jag så  hans venstre ben var svulen så  jag ringte smeden och  han kom och  kolla da fant vi  et sår på  hans ben inte lett sen han har myke pels på  bena efter det tok jag tempen och den var bra så  da ringte jag veterinären.

vi  tror han har fått et spark i  benet så  nu  står han på  sin boks så  får vi  se om det blir bettre til i  morgen sen i  morgen skal vi  kolla och  ta bild på  benet.

jag ble så  lessen sen jag vill at min elskling skal ha det bra och inte ont.

Alex
0

Usch vad trist! Hoppas det är nåt litet som går över snart.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
0

ja takk  det er lite bettre i  dag jag hadde veterinären her i  går och  hon sa at  jag skulle inte la han stå  men skritta han en gang om dagen noen jag tyker er undelig sen bente er ennu  svullent men haltar type lite mindre nu

jag lar han gå  ute så  han står inte bare på  boxs hon sa skritta i  7 dager och  så  se hvordan benet er da.

jag har inte skritta i  dag sen jag tyker inte om och  sitta upp på  en halt häst så  jag har ledat han lite i  grimman och  så  får han gå  i haven

may-britt
0

så  nu  haltar han inte mere så  har skritta lite i  dag.

så  glad er vi

Maja
0

Skönt att höra!

may-britt
0

hej

ja ha etter at eldfari skada sitt ben var han i  gang igjen jag tenkte sen väret var så  bra med sol och  så  i  dag tok jag och  min kompis en tur i skogen.

alt gikk bra når vi  red ut vi  skritta opp  vegen och  inn i  skogen sen jag ville inte at han skulle springa noko sen han har stått så trengte bare en skritte tur på  vei hem ble Eldfari lite urolig jag fatta at  han prova och  komme hem snappt så  jag holt han godt halveis hem lungnar han ned seg och  alt var lungt och  mysig når vi  var nesten ut av skogen och  man kommer da over en liten bro och  så  ut på  en lang grusvei som går 20 min ridning til den stora vegen (jag hopper alltid av ved den stora vegen sen jag har unge hästar) men nett når jag svengar han ut av skogen kastar han upp  sitt hode och STIKKER jag prova och  holde fat ved högre tygle men broen er inte stor så  jag tenkte inte smart jag tappa mine stibyglar och han gikk i  en 100 fart over broen och  ned vegen jag dro nei det jalp  inte Eldfari öka farten och  det gikk jätte snappt.

så  jag dro slapp dro slapp inte lett uten stigbyglar så til slutt fikk jag stop på  han och  fikk han til och  stanna min kompis kom och  hun så  rett blek ut sen hon ble mere redd enn jag var.

jag undrar hva jag kan gjöra sen jag vill  inte at han skal få  gjöre det der så  jag har valgt och  bytta hans nos grimma sen han har en enkel nosgrimma så  han kan gapa men burde jag bytt hans bett med och  til hva?

resten av turen hem fikk jag holde på  han men da var han som vanlig igjen och  han gikk  utrolig nok i  den beste formen han noen gang har gått i som han sa se matte hvor ducktig jag er jag kan gå  i  form.

ja ha och han kan galoppera snappt med.

noen råd til meg?

han prova nok och  stikke för det også  men jag fatta inte hva han drev med så  jag snudde han bare och bakka han och  så  lungna han ned och  jag red igjen helt til han tenkte nu  skal jag hem och  nu  lurar jag matte.

may-britt
0

kom til och tenke ove at den andre rytteren kom for lang frem kan det väre så  at han fikk panikk

den andre rytteren stanna inte så  min var langt bak

may-britt
0

ingen svar nei ok jag har nu  satt honnom på Kimbelwickbett och  han går jåtte fint på  det så  får jag se om det fungerer når jag rider ut.