Eldfari
Eldfari er nu halt på venstre fra ben
jag kom ut i haven i går och fant blod i snöen kolla alle hästane men fant inte noe fel
så jag tok inn mine 3 is siden det var kyla och regn
i dag når jag kom ut i stallen sto Eldfari konstig i boksen och jag så hans venstre ben var svulen så jag ringte smeden och han kom och kolla da fant vi et sår på hans ben inte lett sen han har myke pels på bena efter det tok jag tempen och den var bra så da ringte jag veterinären.
vi tror han har fått et spark i benet så nu står han på sin boks så får vi se om det blir bettre til i morgen sen i morgen skal vi kolla och ta bild på benet.
jag ble så lessen sen jag vill at min elskling skal ha det bra och inte ont.
Usch vad trist! Hoppas det är nåt litet som går över snart.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
ja takk det er lite bettre i dag jag hadde veterinären her i går och hon sa at jag skulle inte la han stå men skritta han en gang om dagen noen jag tyker er undelig sen bente er ennu svullent men haltar type lite mindre nu
jag lar han gå ute så han står inte bare på boxs hon sa skritta i 7 dager och så se hvordan benet er da.
jag har inte skritta i dag sen jag tyker inte om och sitta upp på en halt häst så jag har ledat han lite i grimman och så får han gå i haven
så nu haltar han inte mere så har skritta lite i dag.
så glad er vi
Skönt att höra!
hej
ja ha etter at eldfari skada sitt ben var han i gang igjen jag tenkte sen väret var så bra med sol och så i dag tok jag och min kompis en tur i skogen.
alt gikk bra når vi red ut vi skritta opp vegen och inn i skogen sen jag ville inte at han skulle springa noko sen han har stått så trengte bare en skritte tur på vei hem ble Eldfari lite urolig jag fatta at han prova och komme hem snappt så jag holt han godt halveis hem lungnar han ned seg och alt var lungt och mysig når vi var nesten ut av skogen och man kommer da over en liten bro och så ut på en lang grusvei som går 20 min ridning til den stora vegen (jag hopper alltid av ved den stora vegen sen jag har unge hästar) men nett når jag svengar han ut av skogen kastar han upp sitt hode och STIKKER jag prova och holde fat ved högre tygle men broen er inte stor så jag tenkte inte smart jag tappa mine stibyglar och han gikk i en 100 fart over broen och ned vegen jag dro nei det jalp inte Eldfari öka farten och det gikk jätte snappt.
så jag dro slapp dro slapp inte lett uten stigbyglar så til slutt fikk jag stop på han och fikk han til och stanna min kompis kom och hun så rett blek ut sen hon ble mere redd enn jag var.
jag undrar hva jag kan gjöra sen jag vill inte at han skal få gjöre det der så jag har valgt och bytta hans nos grimma sen han har en enkel nosgrimma så han kan gapa men burde jag bytt hans bett med och til hva?
resten av turen hem fikk jag holde på han men da var han som vanlig igjen och han gikk utrolig nok i den beste formen han noen gang har gått i som han sa se matte hvor ducktig jag er jag kan gå i form.
ja ha och han kan galoppera snappt med.
noen råd til meg?
han prova nok och stikke för det også men jag fatta inte hva han drev med så jag snudde han bare och bakka han och så lungna han ned och jag red igjen helt til han tenkte nu skal jag hem och nu lurar jag matte.
kom til och tenke ove at den andre rytteren kom for lang frem kan det väre så at han fikk panikk
den andre rytteren stanna inte så min var langt bak
ingen svar nei ok jag har nu satt honnom på Kimbelwickbett och han går jåtte fint på det så får jag se om det fungerer når jag rider ut.