Spöets inverkan i longering?
Får man använda spöet på hästen vi longering. T.ex smälla till eller peta osv?
Jag har hört att man inte alls ska nudda hästen med spöet. Stämmer det?
Du får väl göra precis som du vill när du longerar, men det är ju bra att kunna lösa de problem som uppstår utan att smälla till hästen på rumpan.
Enda lagen som reglerar hur du longerar är väl djurskyddslagen, så så länge du inte regelrätt misshandlar hästen så är det väl okej.

finns ju bättre sätt än att sl hästen om den inte vill gå fram, smacka ellr gå mot bakdelen, kasta ut longerlinan mot bakdelen=)

jag använder spö både för att peta ut hästen och framåtdrivande, jag förstärker rösten och jag pratar mycket med hästen när jag longerar
Många gör felet att de slår på hästens bak eller går mot bakdelen när hästen inte vill gå framåt. Men det är faktiskt bäst att driva en häst vid bogen!
Jag har spöet som en förlängning av min arm, behöver sällan använda det att peta fysiskt på hästen men tycker det är en bra förtydligande hjälp om hästen gärna faller innåt.
Visst får man använda spöet på hästen vid longering, det finns ingen lag. Däremot tycker jag oftast inte att det löser problemet.
Jag brukar inte longera speciellt ofta, men gör det ibland för att se hur hästen rör sig. Lyssnar han inte på smackningar brukar jag försöka hålla uppe min egen energi, springa på stället och tjoa lite brukar göra susen för framåtdrivningen. :)
Undrar hur det skulle så ut om man skulle bli tvungen att köra t.ex dressyr utan spö (A)
Spået är ju inte tänk att användas för våld utan som en förlängd arm vilket jag mer än gärna använder den till i.af ^^
Hakuna matata!
#6 Menar du på träning? På tävling är det väl inte tillåtet? Eller har jag fattat fel?
Medarbetare på westernridning.ifokus

#7 köra man ska inte köra utan spö
#8 Jasså köra med häst och vagn.. Jag trodde hon menade köra dressyr så som typ, träna dressyr =) haha..
I körning med vagn så är ju piskan dina skänklar så där är de ju ett måste ^^
Hakuna matata!
Klart man ska/kan använda spöet, intwe att slå men peta. Tex flytta ut hästen, då kan man ju peka först och peta om det behövs, eller om man longerar lite avancerat och vill göra en öppna tex så är det en bra hjälp att peta med spöet vid skänkelläget.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Men om man tänker sig denna situationen:
Det är första gången en häst ska longeras i sitt liv. HÄsten står still och förstår inte vad den ska göra. Då smäller människan till hästen med spöet för han ska gå fram. Det är väl fel?
#12 Ja självklart, den ska ju aldrig lära sig att det är något läskigt. Däremot kan man putta på lite med den hängande ändan samtidigt som man smackar :) Sedan är det bara att öav och berömma tills det sitter =)
Hakuna matata!
#12 Fel och fel.. Det är ju jädra onödigt. Men det finns ju faktiskt trots allt många som tränar så, sen om det är en genomtänkt träningsmetod eller okunnighet är nog olika, finns nog båda sorter.
#12 Jag skulle inte gjort så iaf utan använt kroppsspråket och drivit med. Det förstår i princip alla hästar.
Sen kan jag myckety väl tänka mig att smälla till en häst (med hand eller spö i trängda situationer), men då ska jag vara säker på att hästen inte lyder pga att den protesterar eller testar. Dvs jag ska vara säker på att den förstår vad den ska göra, vågar göra det den är ombedd om och kan göra det utan att få ont eller få andra problem. Dessutom måste smällen vara logisk för hästen och visa den vad som gäller. Tex om hästen går in i mig så säger en smäll väldigt tydligt ''gå bort'' men en häst som inte står still i stallgången blir ju inte klokare av en smäll. Med andra ord är det väldigt sällan en smäll är befogad.
Har svårt att se någon situation i longering där det är befogat, såvida hästen inte anfaller linföraren. Men en lätt klapp på baken (som inte gör ont på deras känsliga hud) kan hjälpa en osäker häst att förstå om mitt kroppspråk också är rätt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
De få gånger jag longerat har jag haft spö, haft det som en förlägning av min egna arm.
Man ska bilda en trekant, hästen, longerlinan och spöt vad jag lärt mig. Det håller hästen på plats och man kan enkelt Vifta med spöt om det skulle behövas.
Men jag tycker rösten är så himla mycket viktigare!