börjes täcke
tänkte ta och beställa ett nytt täcke till bragobus och funderade på det där mini regntäcket de har på börjes.
vet ni om det är något att ha?

jag beställde ett serise rosa regntäcke i str 95,men det var för stort så nu får ett i storlek 85i feb. i förrgår när jag kom till stellet(hade spöregnat hela dagen) så stod min shettis i hagen och skakade som hon frös, så hon fick komma in tidigt. hoppas täcket kommer så snabbt som möjligt. det jag har hört om mini täckena är bara possitivt.

Jag har inte haft något av de nya täckena, men deras äldre modeller var rent ut sagt skräp. Gick sönder (till strimlor!) första veckan. Jag använder hellre Hööks regntäcken till småhästar, de har hittills inte gått sönder - på 5-6 år!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

när jag fick paulinas regntäcke tyckte jag att meterialet såg starkt och bra ut , men som sagt har aldrig köpt regntäcke från börje innan, det återstår att se om det är ett bra täcke
.
jag har pratat med folk här i omägn, och undrat va dom tycker om Börjes täcken. har änn inte hört nåt negativt om dom
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
jag har 3st täcken från Börjes som jag är nöjd med.
jag har bara hört gott om börjes täcken..
#1: Det är väl kruxet om ett regntäcke är ofodrat = regnar det mycket blir hästen lätt nerkyld då täcket hindrar pälsen från att "burra upp sig" och skydda hästen… - rätta mig gärna om jag har fel =)
jag har hört att impregneringen är dålig och efetr 1 tvätt håller det knappt mot regn
#6 Du har helt rätt, det får inte vara för kallt ute om de ska ha ofodrade täcken i regn.

Jag köpte ett fodrat shettis utetäcke för två årsen, ligger hemma oanvändt (blev av med shettisen) så jag vet inte hur bra det är men det var ruskigt billigt, 95kr på mässan, va jag nu skulle med det till :S

jag har ett börjestäcke till roger, men han är ju ingen minihäst(han är en liten stor häst). men det täcket verkar bra än så länge. ett av bogspännena har dock gått sönder men det var lätt fixat, snabbspännet åkte bort men det går att spänna "vanligt".

6# du har helt rätt, men om det skulle bli minusgrader kan man kanske ha hennes fleece täcke under regntäcket

Tycker att börjes täcken är bättre än hööks iaf. Dom torkar sämre än börjes bl a. Luktar illa efter ett tag.

Jag har regntäcke ifrån Börjes till min shettis eftersom hon går på lösdrift. Hennes täcke har hållt torrt och inte läckt. Jag har haft ett till mitt russ med och det är tvättat 3ggr och det läcker inte heller! Däremot så är det stort i storlekarna så ta en storlek mindre!

har haft både regn och vintertäcket från börjes. Jag tyckte de var bra och satt bra på hästen också. Hade heller inte problem med att de läckte

hmm då är frågan om man ska köpa ett regntäcket eller vintertäcket?
han har ju päls så det räcker, men det är just regnet/snön som jag vill han ska slippa…
#10 vilken storlek är det?

jag skulle köpt vintertäcet. gillar inte när regntäckena e ofodrade. gillar inte heller lager på lager….

Jag har Börjes till Reddie. Suveräna och håller torrt även vid spöregn.
Lisette, det du hade i somras til lbrago var börjes regn……
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

ja men det passade ju inte honom, han blev för stor.. ;)
hur tjockt är vintertäcket? ngn som vet?
när Wambezi fick ont i ryggen så köpte jag börjes fleecefodrade regntäcke "typhon" DET är det bästa av mina börjestäcken…
Vintertäcket har jag för mig har 300 gram fyllning? inte säker, lisette. Men jag skulle nog kört på ofodrat +fleece på vintern eller tunnfodrat med fleece om det går att få tag på :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

beställde det vanlgia regntäcket. han har ju päls av en anlednign.. :D

95cm tror jag att det är.

nu har jag fått rätt regntäcke till min shettis. hon hade på sig regntäcket igår när det spöregnade halva dagen, när hon kom in tog jag av täcket och täcket var fuktigt på undersidan, men shettisen var inte det minsta blöt.

#25# Verkar ju konstigt om täcket var fuktigt på undersidan. det blir ju inte mina börjestäcken fast dom t o m är 1 år gamla. Är dom nya så är ju impregneringen bättre.

26#jag fick täcket för 1vecka sedan och hästen har haft täcket 2gånger

roger har lyckats få några smårevor i sitt täcke nu, el rättare sagt de andra i hagen har lyckats med det;) dessutom så har han rivit loss ena snabbspännet på ngt vis, vet ej hur men det går ju att spänna på vanligt vis iaf.
det jag tycker är lite jobbigt med börjestäcket är att det torkar så långsamt, men de tär väl i jämförelse med det andra som han fick med sig. det torkade jättefort, blev torrt på en natt i sadelkammaren med tio andra dyngsura täcken men med en kupévärmare igång.

Har köpt ett nytt regntäcke i höstas, då det förra jag hade (av samma märke) bara höll i 5 år då även året runt ;) Detta håller fortfarande samma kvalite som det förra, ligger bara droppar på täcket som näst intill rinner av när man hänger upp det. Köpte Macpro rain, som kostade 558kr.

Jag har bara positivt att komma med om Börjes täcken. Super nöjd är både jag och hästarna.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

28# mitt börjetäcke torkade under en natt i stallet.
ja, mitt fleecefodrade regntäcke torkar också över en natt :)

mitt har bara ett tunt polyesterfoder men det tar mer än en natt att torka. iofs så är det ju minst tio täcken till i vår lilla sadelkammare då som är minst lika blöta, men det han fick med hinner torka men det är inget börjestäcke.