Stegra - när det går fel...
Ibland går stegring helt fel. Det kan bli så tokigt. Som häromdagen…
Bad Crow att stegra, och vad hände?
Han börjar vifta med frambenet, blev ju ingen stegring av det! :P
Fast det såg rätt gulligt ut. Jag har ingen aning om varför han började med det, jaghar aldrig försökt lära in ''hälsa'' eller spansk skritt eller någonting som innefattar att lyfta frambenet sådär… Kanske han säger ''jag vill lära min spansk skritt, matte!''? xD
Bara för att, så kan han faktiskt stegra också :P Det började jag lära in från marken för några år sedan, redan innan han blev inriden. Han har aldrig försökt stegra utan att bli ombedd om det, det är snarare så att man måste övertyga honom att faktiskt gå upp. Har inte gjort så mycket med det senaste året, men så häromdagen tänkte jag helt enkelt ta tag i det igen och förhoppningsvis förfina tekniken lite.Som med all träning handlar det om att vara konsekvent och inte tillåta ett trick när man inte bett om det, och att använda signaler som inte misstolkas och inte triggar igång reaktionen genom stress. (Lär du en häst något genom att stressa den till det, så lär ju hästen göra det när den är stressad eftersom den är lärd så, lär du in det genom att visa vad du menar utan att hästen är stressad, förknippar den det inte med stress. Ganska simpelt.)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Han var väl lite lat och stegrade bara med ett framben först. :)
Hehe, kanske det..och rakt ut också :P Hade varit roligt att se honom stegra så med bägge frambenen, tänker mig en levad nu med frambenen rakt ut och stående så..xD
Min häst viftar gärna med benet när han inte förstår. Som att han blir frustrarad.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#3 Fast Crow verkade inte alls frustrerad.. öronen och nosen framåt och tittade uppmärksamt mot mig. Är han frustrerad händer det att han skrapar lite i marken, men oftast slänger han med huvudet eller lägger bak och tar fram öroen lite om vartannat..