Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 3451 ggr
jees94
0

bråkar och stegrar..

Jag rider en haflinger ca 2 dagar i veckan, när man rider i paddocken bråkar han och vill tillbaka till stallet, han börjar stegra så fort man tar lite i han och det blir bara värre och värre..
Samma sak händer när man rider ut och kommer till en korsning och han vet att när man går höger kommer man hem fast jag vill till vänster och svänger dit och då börjar han stegra och hålla på.. Vad ska jag göra för att få han och sluta?

Cilla89a
0

vara mer envis än hästen ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Birke
0

Bestämd och inte ge upp. Om du ger upp kan det mkt väl bli värre och sen en vana. :D

jen
0

är han likadan om du leder honom där?

jees94
0

#3 Nej..

jen
0

#4 passar sadeln? inte ont nånstans?

annars  behöver du nog öva lite ledarskapsövningar med honom så han blir mer lyhörd och VILL göra som du vill.

tänk även på ditt kroppsspråk. Bli inte arg o irriterad utan tänk med hela kroppen " klart att vi ska gå där. ellerhur pållen" positiv energi. så fort han slutar att konstra, så beröm och slappna av

Kiyona
0

Rygga, då visar du vad Du går för bästa sättet att visa vem som bestämmer har jag hört,

Gå runt lite i cirklar Mycket berömm när hästen gör rätt!

Har funkat perfekt för mig på unghästen Nilla med samma olater som att stegra, tvärstanna och backa rakt ner i nysådda åkrar!!! ><

Oftast vet hon dock reglerna när jag är på, så oftast är det bara av ren lathet hon gör detta i början av turen. Är det lathet är är det bestämdhet, ett ordentligt NEJ om hon inte lyssnar tredje gången brukar räcka. Annars som jag skrev ovan.

Att prata mycket, beröm för minsta lilla alltid då blir det roligare för hästen.

Och bråka i timmar gillas ju varken av häst eller ryttare ^^ så ett ryt brukar räcka när de vet följderna….

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

bell
0

Bråkar han bara med dig eller med de andra som rider oxå? Ålder?

Zadeira
0

Först och främst kolla upp om han har ont någonstanns, munnen eller ryggen framförallt. Du skrev att han inte gör så när du leder, och då är det mycket möjligt att det är smärta av att du sitter på som orsakar hans beteende. Det är mycket viktigt att ta reda på var grunden till hans beteende ligger, för om det är smärta är det bara oschysst och kommer inte lösa något att ni tränar.

Visar det sig att det inte är pga smärta så kolla även upp om det bara är dig han gör så där med. Är det enbart med dig är det troligen som han trotsar dig, och då behöver du jobba med ledarskap och att hästen kan lita på dig och tvärt om. En bra ide då är att kolla upp NH-övningar.

Ett bra tips är att göra det besvärligt för hästen när han vill gå på fel håll, ex rygga bakåt, gör volter osv. När hästen går på rätt håll så gör det lätt för honom, beröm honom, låt honom gå framåt och visa att han gör rätt. Till sist lär sig hästen att det är jobbigare att gå emot din vilja och kommer hellre välja att följa dig och ditt förslag.

Elshira
0

# Det ör mycket möjligt men i detta fall tror jag nog det beror på envishet då hästen går utmärkt åt andra hållet. Ligger sadeln så tokigt till när hästen svänger borde det med största sannolikhet åtminstone komma några reaktioner när hästen gå åt ett annat håll eller bara svänger lite på stigen~

Hakuna matata!

Gronstedt
0

Min första medryttarhäst var hopplös, man fick kämpa för varenda centimeter åt alla håll utom hemåt, men travade friskt när det gick åt rätt håll. Efter ett tag insåg jag att sadeln var på tok för låg och slog honom på manken i varje steg. Det måste ha gjort fruktansvärt ont, han högg efter mig när jag kom med sadeln. Trots detta sprang han friskt på hemåt eller när någon annan häst sprang före. Hästar är otroligt bra på att stänga av smärta när de vill eller när de är stressade och spända.

Och jag vet, det var fruktansvärt illa gjort av mig att inte upptäcka problemet tidigare. Jag skäms fortfarande, men jag visste inte så mycket då. Tyvärr visste ägaren inte mycket mer och brydde sig inte speciellt när jag till sist fattade och sade till.

EllanA
0

Ge inte upp. Har du kollat om han har ont nånstans? Annars tror jag att NH kan vara väldigt bra för att han ska veta att du bestämmer, men inte han.

Killen
0

Så gjorde min lilla polle också, gör ibland.

Det gör han för att slippa att jobba, jag brukar ignorera det och fortsätta med övningen när han är klar, så han fattar att han inte kommer undan med det. Han har i princip slutat med det, kommer inte ens ihåg senaste gången.

Vad du än gör, hoppa inte av för då segrar han.

kissmekate.blogg.se

Kiyona
0

Exakt! tålamod, tålamod och åter tålamod. såvida det inte är så att hästen har ont.

prövat barbacka? samma problem?

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Liiniz
0

En häst som jag red lite förr hade börjat bråka med sin nya medryttare efter ett tag när jag hade slutat rida, han brukade stegra och vända halvvägs till ridhuset. Ägaren ringde mig och bad mig rida honom för att jag kanske skulle kunna fundera ut vad problemet var. Borde kanske berätta att han är en gammal galoppör och en envis sådan men trevlig bara man ger honom en chans =P Jag och den andra medryttaren är helt olika i ridsättet, då hon rider dressyr och jag galopp =P Lite OT och egentligen e det ingen jättestor skillnad, större skillnaden är nog att man rider olika typer av hästar som mest =P Menar inte att hon är sämre ryttare för det =)

Nu ska jag komma till saken, han gjorde som jag blivit förvarnad för, stegrade och vände för att gå hem. Han svängde till vänster så jag drog i vänster tygel så att han blev lite "lurad" , dvs kvittar om han svänger han kommer ändå komma mot samma kurs igen =P Då backar han med mig i en ilande fart men jag bara sitter där tills han stannar (brukar även göra harcklingen, att man gör en överdriven mörk harckling istället för att skricka vilket kan göra hästen mer upphetsad). Så fort han tog ett steg framåt så berömde jag honom, så fort han förstod att det enda jag ville var att han skulle gå framåt lugnt och sansat så gjorde han det utan problem.

Ursäkta det långa inlägget =P hoppas att ngt av det jag skrev kan vara till lite hjälp. Glöm aldrig att är du lugn och bestämd blir hästen lugn och mer medgörlig, vad du än gör så hetsa inte upp dig för mkt (eller försök iaf då det kan vara svårt ibland att förbli lugn xD) =)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

[Teddy]
0

Att hästen skulle "vinna" om man sitter av håller jag INTE med om! Det är ju inte det hästen i första hand är ute efter.

Ett halvblod jag hade var otroligt envis på vissa ställen. Et tag gick det att rygga förbi, men när hon kom på att hon blivit lurad börjad hon resa sig istället.
Varje gång hon började bli spänd och dum (kändes mycket väl) gjorde jag halt, satt av, ledde en bit, satt upp och allt var frid och fröjd igen.

Birke
0

#15 Kanske inte, men hästen kan komma på hur den ska få dig att sitta av.

HannaT
0

Min häst var likadan och jag säger som de andra: ge inte upp! Jag löste problemet med att gå på långa promenader med min häst till en början, då bråkade han inte utan gick allt som oftast snällt bredvid. Efter någon månad började jag sitta upp, men bara på hemvägen. När hästen började bråka ryggade jag tills han självmant vände och började gå och rätt håll. Idag är det inga som helst problem att rida ut med honom!

Lycka till!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

[Teddy]
0

#16 Men jag tror i alla fall inte att det är prio 1 för hästen att få ryttaren ur sadeln. Om jag genom att gå av och leda hästen 25 m istället för att bråka och snurra så anser jag att JAG vunnit.

#17 Bra idé!

Zabbio
0

#18 håller med.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Killen
0

Iaf de hästar jag har ridit, om någon har suttit av när de har försökt skräma (kan vara genom att sticka eller stegra beroende på häst) så har hästen ansett att de har vunnit och börjat dominera på andra sätt vid hantering också.

kissmekate.blogg.se

Liiniz
0

Vill inte dumförklara er som säger att sitta av kan vara en bra ide, men jag skulle ALDRIG någonsin göra det och skulle jag nu bli avslängd så skulle jag hoppa upp igen (med förutsättning att jag inte är allt för skadad =P). Jag skulle aldrig råda någon att hoppa av hästen så fort den börjar bli bråkig. En stor anledning till att en häst bråkar är att den tycker att det är jobbigt och genom att hoppa gör exakt som hästen vill. Jag vill ha samarbetsvilliga hästar som lyssnar på mig, inte en häst som bossar över mig, det är ju förtusan livsfarligt!!! En häst ska kunna gå framåt med dig på ryggen.

#17 det du säger kan vara till en hjälp, att man kan gå till en början och sen så småningom efter några gånger börja rida samma runda.

Men enligt mig borde man aldrig avsluta det man har påbörjat! Ska man rida så ska man rida, ska man leda så ska man leda! Men ni gör som ni vill, jag är helt enkelt den person som vill kunna rida en häst och känna mig säker och inte till slut behöva slänga mig av hästen så fort den gör något. Har bara hoppat av en gång pga av att hästen slängde sig in i en mur med mig, avslutade dagen direkt men fortsatte med "rehabiliteringen" dagen efter!

Good Luck everybody!

Mvh LinaGlad

Vickye
0

Håller med Liiniz! bestäm er för upgiften fullfölj den! antingen eller. konsekens!

HannaT
0

#22 Fast ibland måste man kompromissa och vara smartare än hästen, och inte bara göra saker för att "det ska vara så".

[Teddy]
0

#22 Men om jag bestämmer mig för att lösa problemet, utan bråk, bara genom att kliva av hästen och leda den x antal meter, så är ju det min strategi, utarbetad för att passa min häst. Och mig!

Liiniz
0

#23 visst kompromissa kan man göra, men det är en viss skillnad mellan det och ge upp helt och låta hästen bestämma totalt! Har suttit på för många hästar som har fått sin vilja fram varenda gång av ryttaren och det är INTE trevligt kan jag säga! Iaf inte till en början. Ert ansvar som ryttare att hjälpa hästen övervinna sina problem, hur ni gör det väljer ni sj, men ge upp (och nu menar jag att hästen tycker att du ger upp) borde vara det sista ni gör!

Mvh LinaGlad

Ratchaburi
0

Självklart är det ditt val men personligen tror jag att du bara kommer få mer problem.

Du beskrev tidigt i tråden att hästen inte bråkade när du leder vilket tyder på att ditt ledarskap är mer accepterat av hästen när du är på marken än när du sitter på.

Med andra ord behöver ni trena ledarskap när du sitter på.

Jag är ganska säker på att om du hoppar av och börjar leda den när han håller på som han gör så kommer du snart få leda mer än du rider..

HannaT
0

#25 Jag menar inte att man ske ge upp, utan bara att man i vissa situationer får göra annat än vad man från början tänkt.

Jag sitter inte heller av och leder när min häst vägrar gå. Däremot gjorde jag i början så att jag ledde hästen "bort från stallet" och satt upp och red på hemvägen, vilket jag tycker är smart därför att jag utnyttjade hästens framåtbjudning då = vi slapp bråka och hästen byggde självförtroende även när jag satt på ryggen. Något måste jag ha gjort rätt för pållen är mycket säker ute nu. Glad

Liiniz
0

#26 Håller helt och hållet med! Bra sagt och så så sant!!!

Mvh LinaGlad

Liiniz
0

#27 Men jag har skrivit innan att jag tycker att din grej kan vara ett bra förslag så mitt snack om att man inte ska ge upp var ej riktat till dig =) men skillnaden mellan vad du gör och den som hoppar av mitt i ridningen gör är att du fullföljer och avancerar medan den andre avbryter! Det är bra att du kom på något som funkade för dig och din häst och det är alltid kul att höra när det går bättre för folk och deras hästar!

Mvh LinaGlad

yadhayezibas
0

Jag tror att lite ledarskapsövningar skulle göra susen. Glad Finns jättebra sidor på nätet där du kan läsa hur du gör. Lycka till!!!

[Teddy]
0

#26 Min häst är sedan länge borta, jag hade henne i 14 år. Hennes motvilja mot att gå förbi vissa saker blev INTE värre med åren, utan höll sig konstant. Eftersom jag hade att välja på att sitta på en häst som snurrade runt, stegrade sig, kastade sig - och en häst som följde mig som ett lamm när jag ledde henne var valet inte svårt.
Hennes "fobier" var kopplade till samma ställen, och det spelade ingen roll vem som red/ledde henne.
Jag vet att många här har gett goda råd, och jag vill bara berätta hur JAG löste det, med MIN häst.

TovaHult
0

Min häst fick plötsligt för sig för några år sen att hon skulle krumbukta och bråka varje gång vi red förbi en hage med hästar i, det ledde ju till att hästarna i hagen blev halvtokiga de också och då blev naturligtvis hon ännu tokigare, jag åkte i backen (ajajajaj vad länge jag hade ont i svanskotan efter det! Kunde inte rida på flera veckor!)

Var jag vill komma är att när jag suttit av innan hagen, lett henne förbi, suttit upp efter hagen ett par gånger så hade hennes olat blåst bort. Nu går det hur bra som helst att rida förbi och hon traskar lugnt på utan att bry sig om de andra.

Det handlar många gånger om att bryta mönster, hästen vinner ju inte om h*n går dit jag vill oavsett om jag sitter på eller går bredvid. Vet man var hästen brukar krångla så sitter man av innan h*n börjar och leder tills man kommer förbi det stället. Som någon skrev, man måste vara smartare än hästen :)

[Teddy]
0

#32 TACK! Det är precis så jag resonerat!!

Liiniz
0

Ni må säga att hästen är smartare bara för att man inte hoppar av när/innan den bråkar, men ni säger också att NI anser att ni har vunnit, men vad tycker hästen?? Har ni tänkt på det?? Vilket gör hästen mer stabil i sig sj och med en person på ryggen, Att undvika problemen där de uppstår eller på ett lugnt men bestämt sätt hjälpa hästen att bryta sig loss ur den onda vanan??

När jag rider hästar som har sina fasoner (vilket jag oftast gör vilket gör mig iaf nåt så erfaren av hästar som "bråkar" xD ) Är huvudsaken för mig att min häst får tillit för mig. En häst som har "överskottsenergi" är i stort sett bråkigare och tittigare men jag tror att många gånger så är hästen rädd för ngt, det klämmer ngnstans, den har sett något läskigt vid det stället innan, det kan finnas miljoner orsaker men jag tror att man ger sin häst en stört chans till stabilitet och lugn genom hjälpa dem genom problemen där de finns. De flesta hästar går snällt när man leder och det e inte så konstigt då du står bredvid, vill du inte kunna rida din häst avslappnat utan att behöva oroa dig över att du måste hoppa av om 5 meter?? Genom att kämpa för din häst, inte bråka med den eller göra det lättare för DIG SJÄLV så kommer ni båda vinna i slutet! Skulle det inte vara skönt att kunna få se ett resultat av den ansträngning som du och din häst har gjort tillsammans??

Ni må tycka att jag är dum/dummare än hästen för att jag inte hoppar av hästar då de ska börja bråka, men jag hoppas att ni kanske förstår lite anledningen till vf när ni har läst mitt inlägg!!!

Jag önskar dig all lycka till med hästen jees94, men försök att komma fram till en lösning med de andra som rider den och som funkar för dig, dem och hästen, för gör ni alla samma sak för att lösa problemen så kommer det nog att gå snabbare =)

Mvh LinaGlad

Birke
0

#34 Håller med dig.

Liiniz
0

#35 Tack =)

Mvh LinaGlad

TovaHult
0

#34 Man kan inte dra alla hästar över en kam och snöa in sig på att det alltid ska vara på ett visst sätt. Jag har också ridigt många hästar som jag stött på problem/olater/fasoner med som jag löst från ryggen. Men ibland får man ta till andra saker för att som jag skrev, bryta mönster. Handlar inte om att "vinna" eller "förlora" egentligen, utan mer att lösa problemen.

Tillit och förtroende har hästen till mig och jag till henne, har ridit in henne själv och haft henne sedan -97, men hon har tack och lov ändå egen personlighet och vilja och problem kan uppstå. Detta var första gången jag behövde göra på det viset och det fungerade ju över förväntan! Det är några år sedan och något liknande har hon aldrig provat på igen. Efter bara några gånger så var allt som vanligt igen, mönstret var brutet, problemet löst och allt är frid och fröjd, hon är lugn och stabil :)

Och en sak till: jag undvek inte problemet. Jag löste det.

Liiniz
0

#37 Grattis till att du klarade det på det viset men jag drar inte alla hästar över en kam då alla hästar har sina individuella problem, men efter som de uppstår oftast när det sitter ngn på ryggen så vill jag helst lösa det från ryggen också! Och jag löser inte olika problem på samma sätt! Enda som jag egentligen gör likadant var gång är att jag sitter på ryggen, men det är bra att du kunde RIDA förbi där sen! Men man ska inte behöva hoppa av sin häst varje gång den gör något!

Du må säga att jag inte bör dra hästar över en kam och snöa in mig på ett sätt, nu kanske du förstår lite att jag inte gör det! Men du har inte direkt skrivit att du inte drar alla hästar över en kam då det har låtit lite innan som om det vore så, må kanske ha låtit så på mig men jag är inte den enda!

Menar inget orespektfullt med nåt, ville mest förklara men verkar inte gå ngt vidare!!!

Mvh LinaGlad

Liiniz
0

#37 Btw jag vill lösa problemen tillsammans med hästen så att vi båda kan vinna tillsammans, sa inget om att den ene vinner eller förlorar! Var iaf så jag menade det om jag hade skrivit det otydligt!

Mvh LinaGlad

TovaHult
0

#38 Jodå, jag förstår nog hur du tänker, grundinställningen att lösa problemet från ryggen har även jag och säkert de flesta andra också. Självklart ska man inte hoppa av så fort det är nåt. Samtidigt som det är svårt att säga att "det är rätt och det är fel" allt beror ju på situation och häst. Ville bara dela med mig av hur jag gjorde den gången och hur det gick med det. :)

Liiniz
0

#40 det kan jag förstå och jag berättade sj innan också att jag har hoppat av en gång då jag inte hade något annat val, fick byta häst med en annan tjej då hästen var för jobbig för henne, hade ridit hästen förr men den kändes som en helt annan häst under den gången, den var väldigt uppskruvad precis som om det hade hänt något och den bara ville fly. Jag satt kvar ett tag men hästen tryckte mitt ben som jag där jag då hade en spricka i knäet, så för att jag inte skulle skada knäet ännu mer igen och för att jag inte ville stressa upp hästen mer, jag red hästen dagen efter igen och då var han som vanligt. Men det jag mest menar att man bör försöka klara av situationen ryggen i första hand, det borde vara första valet på en lösning och sen får man klart hitta ett annat eget sätt som passar sig själv och hästen. Finns inget rätt eller fel men man får alltid tänka sig för när det gäller djur för vi strävar ju för att våra djur ska vara lyckliga att djuren ska tillit för en och vi ska ha tillit för våra hästar.

Klart att du ska dela med dig av vad du har gjort för att lösa det problemet men jag har kanske misstolkat lite innan att fått för mig att det kan vara en super första problemlösningsmetod. =P Tror dock inte att jag är den enda som misstolkat från båda sidor då =P Alla har ju sina egna metoder men jag tycker iaf att man bör försöka hitta en lösning som man kan göra från ryggen först och främst, funkar inte det så är det klart att man får hitta en annan lösning. =)huvudsaken är att man försöker hjälpa sin häst och sig sj att övervinna problemen tillsammans, hästar förstår oss mkt bättre än vad man kan tro =)

Mvh LinaGlad

Gronstedt
0

Jag tycker det är olika i olika situationer. Om hästen till exempel har EN hangup, kanske en viss grind där de alltid är rädd, så kan man acceptera det och leda den förbi just där. Men om den bråkar både här och där, på olika ställen och i olika situationer, så är problemet större och med djupgående, och då kan man inte bara sitta av och leda den så fort det händer, för då förstärker man beteendet. Då måste man ta "striden" och vara smartare och envisare än hästen, annars lär den sig fort bästa sättet att få av ryttaren och slippa jobba.

Säger jag som måste ta den "striden" med min pålla när istiden släpper och vi kan börja försöka rida ut. Jag har det hela planerat, en vi får se hur hästen ser på det …

kamp-border
0

#8 håller med totalt! :D

jees94
0

ojsan har inte varit inne här på 100 år!
han håller fortfarande på, jag tror inte han har ont av sadeln för han gör exakt samma sak när man rider barbacka.
Han håller inte på och bråkar bara med mig utan med alla som rider honnom.

det har hänt att jag har hoppat av några gånger men det är om han står och stegrar och bråkar i typ 15 min och han vägrar att gå länge bort..