Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4310 ggr
Maja
0

Byta kläder mellan stall?

Jag har alltid lärt mig att man alltid ska ha nytvättade, rena kläder när man går mellan stall 1 och stall 2. Detta för att inte riskera att dra över några sjukdomar eller dylikt mellan de olika stallen. Detta fick jag både höra och läsa när jag var liten och det sitter kvar än idag, så om jag ska besöka olika stall så duschar jag alltid och tar på mig rentvättade kläder.

Hur pass noga är ni med sådant? Är det verkligen superviktigt?

Cilla89a
0

Inte ett dugg noga faktiskt, jag är iväg på så väldigt många olika ställen med Brimad regelbundet.
Men om något stall misstänker något virus eller har drabbats så är jag noga med att byta kläder givetvis och undviker såklart att ta dit Brimad ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

CelsiusT
0

Jag har precis som du fått lära mig det sedan man var liten. Men tyvärr gör jag det absolut inte! Det hade nog varit ohållbart för mig då jag åker mellan olika stall så mkt för att sköta olika hästar. Har ju dels mina egna hästar i ett stall, på vägen mellan stallet och hemma så ligger kompisens stall där jag varit medryttare på en häst, strax bortanför det ligger kompisarnas stall där jag ofta är och hälsar på. Jag rider titt som tätt hem till folk och stannar till och fikar och då ställer jag in hästen i deras box under tiden. Jag kan inte hålla på och gå hem och duscha mellan varje stallbesök. Hade jag haft mitt stall som jag höll till i, bara, och enbart några få gånger om året besökte andra stall hade jag varit mer noga med det. Men som det är nu så är det ju privata stall och vi känner varandra och berättar om någon häst är sjuk.

Dock är det väldigt dumt när stallägaren inte vet om att en viss sjukdom är smittsam och därför inte berättar så smittar det ju direkt till alla andra. Än värre är det med grejjer som kommer smygande, då hinner ofta alla kompisars hästar få det innan man uptäcker att det brutit ut (ibland kan dom ju bär apå ngt och smitta innan man ser det).

Men det är ju som tur var inte så ofta som vuxna normala hästar blir sjuka i smittsamma sjukdommar. Men därremot har jag unghäst och det har en kompis också (ca 2km bort) och där har det ju varit några smittor som har brutit ut och smittat vidare till den andra hästan pga att man inte tvättar sig och sina kläder mellan stallbesöken. Unghästar har ju inte lika bra immunförsvar + att många sjukdommar ger ju immunitet efter man haft dom och dessa sjukdommar får hästar ofta i unga år (typ som vissa barnsjukdommar).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kimpa
0

Man far och flänger mella så många olika stall, så då skulle jag nog bara behöva tvätta kläder jämt…
Vet jag att det däremot finns någon smitta i något stall, typ virus abort, ringorm osv, byter jag kläder och skor samt duschar.

Alex
0

Nej, jag byte inte om jag inte vet att det finns risk för någon smitta.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
0

Inte heller jag byter om det inte finns en känd sjukdom/smitta.

Hakuna matata!

Zadeira
0

Jag byter bara om det är nån smittorisk eller liknande.

sahara86
0

Jag byter alltid mellan olika stall, jag har flera par stallkläder så det är aldrig något problem, för mig är det extremt viktigt oavsett om man tror att det finns risk för smitta eller inte. Tycker det är allmänt vett och etikett.

Zabbio
0

Bytar aldrig om. Har ju bara vårt stall och om jag någon gång hälsar på så är det små privatstall med skogsmullar som inte utsätts för så mycket. Sen har jag oftast ''privatkläder'' när jag inte ska rida, oftast om jag är på annat stall än vårt eget är det för att kompisen behöver mocka eller nåt så jag bara hänger på. Har då inte koll på om jag haft de jeansen i vårt stall innan, tänker inte på det.

Om jag skulle åka mellan större stall med tävlingshästar eller dräktiga ston skulle jag nog tänkt efter mer.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

Jag har oftast med mig hästen om jag är i ett annat stall, då är det liksom ingen vits att byta kläder men jag har renakläder på mig.

Jag håller också ridlektioner ibland i ett stall, där har ja speciella kläder för det stallet men det är mer för att det är lite finare privatstall, hemma går jag i gammalt slitet Cool

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Birke
0

Mellan stora stall där folk ofta kmr och går, som ridskolor.

gotlandsruss
0

byter alltid emellen, lixom in präntat i huvvet på mej :P

Mangis
0

Inte om jag har Stella med mig, men alltid annars. Problemet kvarstår dock ändå ibland eftersom man inte alltid kan låna hjälm eller skor. Men så långt det är möjligt försöker jag minska smittorisker. Det är viktigt för mig.