Tvätta ridkläder?
Hur ofta tvättar du dina ridkläder?
Givetvis beror det på hur ofta du är i stallet, så säg gärna om du är där en gång i veckan eller varje dag.
Jag tvättar alltid mina kläder efter varje gång. Detta eftersom jag bor i en liten lägenhet utan möjlighet att "lägga undan" ridkläder och inte vill att det ska lukta häst i hela lägenheten.
Är i stallet drygt två gånger i veckan.
Ytterkläder och "utanpåtröjor" tvättar jag när de är synligt skitiga så att säga, T-shirtar tvättar jag då jag använt dem 2-3 dagar (eller rättare sagt ridturer).
När jag bara gör de vanliga sysslorna i stallet har jag mina vanliga kläder och en overall på det ^^ Smidigt och varmt, har dock en tunn på sommaren.
Hakuna matata!
Beror helt på hur smutsig/svettig man blir osv. Jag är i stallet ca 10h dagligen (jobbar med hästar) och tvättar "innersta" kläderna (linnen tshirts mm) efter 1 högst 2 dgr. Men yttertröjor - jeans etc tvättar jag när det behövs. Har flera att skifta mellan så var 3-4 dag kanske 
Jacka och termobyxor tvättas efter behov 

Beror på, har 3 par ridbyxor och jag tvättar dom kanske en gång i månaden. Tröjor tvättar jag mycket oftare.
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

vinter kläderna vid behov (termobyxor + jacka) jag har pannrum att hänga kläderna.
På sommaren då blir det oftare 1-2 gånger i veckan tror jag det blir lite efter väder.
jag har hästarna hemma = flera gånger om dagen i stallet
Det beror på säsong, hur skitig och svettig man blir osv. Jag jobbar i stall tre förmiddagar i veckan, och är väl en sån som inte bryr mig hur skitiga kläderna blir.
Jag går efter näsan helt enkelt, eftersom jag tycker lukten är värre än smutsen. Ibland tvättas de efter en vecka, ibland tre.
Sen beror det på vilket plagg, ytterplagg och byxor tvättas mer sällan, tröjor tvättas oftare då de lättare blir svettiga.
Renlighet är överskattat 
tvättar efter hur smutsiga dem är på utsidan(ridbyxor o jacka) undertröja efter varje gång nästan..har mina ridkläder när jag rider, mockar..klär inte om för o vattna eller slänga t dem mat om det skulle va så..
jobbkläderna tvättar jag i stortsätt varje dag,dom blir ganska skitiga och stinker både av häst och ko
mina "privata" ridkläder tvättar jag en gång i veckan

Mina ytterkläder brukar kunna stå själva innan jag tvättar dem ;)
Anledningen är helt enkelt att jag inte vill slita på funktionsmaterialen som håller mig torr både inifrån och utifrån. Brukar tvätta dem när de ser för bedrövliga ut och när de luktar så illa att man inte kan ha dem i hallen! Denna vintern har varit bra, har varken blivit skitig eller luktat illa förrän nu när det börjat töa ute.
Under ytterkläderna (jacka o termobyxor) har jag underställsbyxor och t-shirt + fleecetröja. T-shirten är samma jag haft på jobbet, och när jag haft den under stallkläderna åker den i tvätten. Underställsbyxorna tvättas när det behövs sas. Fleecetröjan samma sak med den.
Ungefär 1 gång/vecka, jackan blir mer sällan. Är i stallet varje dag och om jag skulle besöka något annat stall så tvättas kläderna direkt oavsett hur länge jag var där eller hur smutsiga de blivit.

Jag är i stallet i stort sätt varje dag, och tvättar så fort det blir smutsigt, vilket är ganska ofta. Minst 1 gång/vecka.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag är i stallet mer eller mindre varje dag. Ibland är jag bara där och slänger till dom hö och vatten + kraft och då kan jag lika gärna åka dit i mina hemmakläder, dock aldrig "finkläder" (alltså sånt som jag har när jag åker till kompisar, går på stan osv). Oftast är jag där och pysslar, grejjar, kanske rider m.m. och då har jag ju stallkläder. Vad man gör påverkar ju hur skitigt det blir och hur mkt lukt det drar till sig. Jag har ju lösdrift så det blir ju inte lukt på samma sätt.
Tvättar när det behövs. Sådant som är närmast kroppen, ffa t-shirt tvättas efter varje gång. Tröjor som inte är nära kroppen och inte nära hästen (under jacka) tvättas inte alltid varje vecka (beror på hur det luktar, det får inte lukta svett eller sunkigt). Jeans tvättas efter ca 5-7 ggr i stallet, har ju flera par så altinerar ju så det blir ju längre mellan gångerna än varje vecka, men jag går nog mest på lukt och utseende på dom. Jag är inte så rädd för hästlukt på kläderna (har ju speciella hästkläder) därremot får det inte lukta svett eller se/lukta sunkigt.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Är i staller minst 5 gånger/veckan. Ridbyxor och ridjackan tvättas när de är smuttsiga, samma med thermobyxorna.
Övrig klädsel som tröjor används max 2 dagar innan tvättning.
kissmekate.blogg.se
Nu är jag ju lite "hästledig" men när jag var i stallet varje dag så brukade ridbyxorna bli tvättade ett par gånger under våren och hösten främst (leriga perioderna…), hade några par att variera mellan så. Jackor och tröjor brukade tvättas efter behov, jackor mer sällan än tröjor (när de blev för skitiga
) och t-shirtar/linnen och sånt efter 1-2 användningar.
Vinteroverallen brukade tvättas två gånger om året ungefär, en gång efter hösten (när det började frysa på så leran försvann) och en gång när säsongen var över och det var dags för mindre varma kläder.
Kan ju tillägga att jag då bodde i hus hos mina föräldrar, med garage där hästkläderna hängde.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Usch vad sunkig jag låter bland alla som tvättar sina kläder jätteofta
Det beror väl lite på vad man är i för stall kanske… Jag håller till i ett privatstall och i princip alltid är jag själv i stallet, så ingen ser mig o mina smutsiga ytterkläder, ser därför ingen anledning till att tvätta dem oftare än jag gör eftersom det bara är jag själv som har ont av dem ;P Prioriterar att hålla mig torr och vindtät istället för att tvätta sönder materialen

Typ jätte sällan (ytterkläder, ridbyxor).
T-shirt och tröja tvättar jag dagligen i stort då jag svettas mkt. Mjukisbyxor tvättar jag också direkt efter eftersom jag annars råkar sitta hemma med dem.
Är i stallet varje dag, brukar dock inte skita ner mig så mkt.
#15 Ja men jag tvättar mina väääldigt sällan..är ju själv i mitt stall o struntar i hur jag ser ut..slösar inte tvättar för att alltid vara ren på stallklderna..men ska man iväg på utställningar o så så är man ju väldigt noga med hur man ser ut;-)
SÅ det behöver du inte känna att du är själv för det är du inte:-))

tvättar när det behövs..
#15 Jag tvättar inte heller "ytterkläder" så ofta. Jackan tvättar jag mer eller mindre bara om innan jag hänger undan den för sesongen. Det jag bryr mig om är inte smuts eller hästlukt. Jag bryr mig bara om att inte lukta sunkigt eller svett. Så jag tvättar inte heller så ofta som det låter som många gör här.
Medarbetare på westernridning.ifokus
jag tvettar mine kleder vär gang jag har värt i stallen sen jag har allergi så alt jag har hatt på i stallen blir tvetta mine ride stövelr med
Jag håller med om jacka, den tvättas bara en gång under säsongen och sen när den hängs undan för att skydda materialen.
Skorna är faktiskt de jag sköter bäst. Under vintersäsongen sköljer jag av dem efter varje gång, samt rengör extra och smörjer ofta. Vill absolut hålla mina arbetskängor i fint skick då torr och varm om fötterna är värt mycket. Sommarsäsongen är jag inte lika petig med skorna, då putsas de bara av vid behov.
Tvättar efter varje gång, då min pappa är hästallergiker.
tvättar när dom blir skitiga alltså synligt, bryr mig inte så mkt om det är skitiga de blir dom endå nästa dag, är 1-2 ggr per dag i stallet och jag har mina ridkläder i stallet och byter om där. så blir väll 2 ggr i månaden jag tvättar, inte t-shirt dom byter jag ganske ofta