Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5488 ggr
CelsiusT
0

Ta av täcke?

Ni som har era hästar täckade helt och hållet (alltså inte bara lägger på vid extremt väder) under vintern, när börjar ni ta av täcket?

Jag har haft 150g vintertäcke på under vintern och nu när det varit plusgrader och strålande solsken har han fått gå utan. Det verkar inte som han fryser det minsta utan han gillar att få vara utan. Men till helgen ska det komma mer snö och kyla så då får han nog ha täcke iaf. Han har ju trots allt ingen vinterpäls.

Medarbetare på westernridning.ifokus

jsca
0

jag har haft 300grams täcke.. plus fleece under.. Har dock tagit av fleecet nu, eftersom det är lite varmare.. Men när tempen ligger på 3-4-5-6 plusgrader stabilt så blir det väl antingen ett annat täcke,  ett lite tunnare :)

viktoria91
0

har 400grams, klippt o inget fett på kroppen, dock en massa muskler som jag inte vill ska bli kalla. bytar till tunnare ju varmare dte blir vid 12 plus o solsken åker dte oftast av=)

viktoria91
0

har 400grams, klippt o inget fett på kroppen, dock en massa muskler som jag inte vill ska bli kalla. bytar till tunnare ju varmare dte blir vid 12 plus o solsken åker dte oftast av=)

Zaphix
0

Våra går utan täcke när det är över -5. Så nu har de fått vara nakna ett tag. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

velepa1986
0

Min är utan när de är väder för de, ingen blåst och inte allt för kallt. Vid 0 och uppåt. Han har ju vinterpäls och skulle bli svettig om han skulle ha täcke nu. Dom andra i hagen som har täcke blir de och dom rinner de av :S

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Cilla89a
0

Oj, det kommer dröja ett bra tag till innan Brimad får gå utan täcke, vi har fortfarande vinter här, ligger väl på dryga +1 dagtid och ett par minus nattetid. Brimad är helklippt och har ingen päls, så han går fortfarande med tjockt vintertäcke på 370 g, dock har det varit en hel del fina dagar då det krypit uppåt +5 och solen värmt ordentligt och då har han gått med 100 g. Han fick dessutom stå utan täcke någon timme mitt på dagen när solen värde redigt gott, och gud så han njöt :D

Medarbetare på Dressyr.ifokus

CelsiusT
0

Ja vi har väl fortfarande vinter här med. Men vi har ju iaf +5 på dagtid och runt -2 till 0-gradigt nattetid nu. Men dom dagar som solen värmer och det är stilla ute så är det härligt för dom att gå utan täcke =)

BeatriceHolmberg
0

Besse har börjat få gå naken nu när solen kommer fram och det är runt +5 .
Daffy däremot har gått naken hela vintern , men så är han shettis och har björnpäls också .

Peppe
0

stallägaren plockar av täckena senare i vår under dagarna om det är riktigt soligt. dock aldrig under +15 grader!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Elshira
0

Det beror ju på hur tjocka täcken de haft innan. På ponnyerna som haft endast ett lite mindre fodrat vintertäcke så åker täckena av så fort det är sol och plussgrader.

De som annars haft (ett) tjockt vintertäcke får på sig ett tynnre täcke runt nollan med sol och blir utan vid runt +10 och sol.

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#9 Oj, inte förren vid +15 grader. Men då har ni bytt ner till mkt tunnare täcken innan? Kanske är dom rakade? Lät väldigt sent. Då går man ju nästan själv i t-shirt..

Peppe
0

#11 ja tunnare går dom med… men aldrig helt utan täcke vid så låga temperaturer. knappt det ens, endast om solen ligger på!

Blacky går med fleecefodrat upp till 15 grader, ibland 16-17 om det är mulet/blåsigt eller på annat sätt inte känns lika varmt.

CelsiusT
0

#12 Varför?

Peppe
0

#13 för att det är ett gäng fryslortar till hästar

de som klarar det blir av med täcket permanent när våren kommer, men det är bara ca 5 st av 22. upp till ägarna att bestämma

Peppe
0

och ja alla är helrakade =)

CelsiusT
0

Låter konstigt.. Härstar brukar ju inte frysa.. förstår om några hade gjort det, men låter lustigt att så många fryser..

Peppe
0

#16 vältrimmade tävlingshästar utan extrakilon som inte får bli spända. har det gått så långt att dom verkligen börjar frysa och skaka har det gått för långt…vid blåst blir dom spända väldigt lätt.

så gör vi iaf =)

CelsiusT
0

#17 Jo jag förstår. Men jag tycker iaf det låter lustigt =)

thilda-
0

för mänsklade hästar….

min ponny har fått börja gå naken i hagen!.. när det har varit kallare än -10 så har hon haft vintertäcke.. varmare än - 10 så har hon haft vår/höst täcke på sig.. och nu när det är +grader ute och solen ligger på så är hon näck..

viktoria91
0

#19 visst kan man tycka dte men alla kan inte gå utan täcke så mkt, ex min som är helklippt o inga extra kilon plus en massa muskler som måste hållas varma.

thilda-
0

hästarna äter för att hålla värmen.. har du studerat en hästflock nån gång? när det blåser och är kallt ute så trängs alla hästar ihop och dom får värme av varandra tex.

viktoria91
0

då hon lätt går upp i hull kan hon inte ha fri tillgång till mat, hon är konvalicent nu och går i en liten hage själv. går själv i vanliga fall också då hon helt enkelt inte gillar andra hästar, utom när hon är brunstig.

Cilla89a
0

#21 Hästar är individer precis som oss människor, vissa håller värmen lättare än andra. Man kan inte dra alla över en kam.
Jag tror man som hästägare känner sin häst bäst och gör vad som är bäst för sin häst. 
Sen att vissa tycker det låter som ett rent vansinne att ha hästen täckad till det är +15 är antagligen för deras häst inte är klippt, håller värmen lättare eller av någon annan anledning.
Jag skulle aldrig låta Brimad går otäckad en dag om det är under +15. Och Japp går i princip aldrig med täcke.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

velepa1986
0

#14 låter konstigt, jag har hört att en rakad häst ska klara 10 minus utan att frysa.. de är säkert väldigt individuellt. Men man kan ju se till sej själv, när de är + 7 grader går jag i en tjockare hood, då har jag inte täcke på hästen..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

friskus
0

#19 Är din häst rakad eller ej?

ThunderClap
0

Jag går långsamt ner med hur mkt stoppning det är i täckena, hur mkt och när hästen går med rent regntäcke eller naken beror på häst, väder och andra omständigheter.

Sedan så är jag sådan som inte vill ha skitig häst, så täcker rätt långt in emot sommaren utav den anledningen sedan.

viktoria91
0

min häst går inte utan täcke många månader om året pga flugor på sommaren också har hon flugtäcke.

Kimpa
0

Våra har haft vinteräcke hela vintern, men den här veckan med sol och plusgrader har de fått vara nakna, och oj va de ha njutit av att snöbada och stå och sola :-)

Ingen är rakad.

MillaJ
0

Nu är jag inte helt säker på tjockleken/grammen i täckena men har ett par olika jag skiftar mellan beroende på temperatur:
-10 och kallare: det gröna, tjockaste täcket jag har.
mellan nån plusgrad ner till -10: det svarta med avtagbar helhals
mellan nån plusgrad upp till +10: brunt med avtagbar helhals
+10 och uppåt: lila regntäcke, framförallt om det är regn då… har även ett helt ofodrat regntäcke som bara har nät inuti som hon har på sommaren när det regnar. Annars flugtäcke.

Nu på vintern är hon helklippt och står (tyvärr) i rasthage -därför alltid täckad.

Peppe
0

min PONNY stod och skakade av köld en sommarkväll i juni vid 18-tiden, det var över 20 grader varmt och hade endast kommit ett lätt sommarregn, han var oklippt och i högre hull än min welsh (som stod bredvid utan att bekommas). ja han fryser lätt

Minetta
0

nu på dagarna då det är +5 får hästarna vara utan täcke. dock får ponnyn som har lite mindre vinterpäls på sig ett tunnare täcke då solen gått ner. :)

[Tovab]
0

Skrållan går utan täcke året om. Hon går på lösdrift och jag har aldrig sett henne frysa (:

ebengtssson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mina hästar går med regntäcke på morgonen och på eftermiddagen om det är sol och plusgrader så får de gå utan täcke Glad vilket de tycker är väldigt skönt Skrattande

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

HannaT
0

Kalle som är helrakad går med fodrat regntäcke från och med idag. Vi har ca +5 grader om dagarna. Han blev så varm under det tjockare täcket kände jag.

Jag tycker inte det ska daltas för mycket med hästarna. Så länge det inte regnar eller blåser klarar sig de klippta hästarna med tunnare täcken när det är plusgrader, med vissa undantag. Glad

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.