Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 2446 ggr
LillaLinn
0

Hjalp med bett

Ska kopa ett bett till en ponny som jag rider. Han ar sju ar och rids enbart en gang i veckan av mig, oruttinerad.

Behover lite hjalp med vad jag ska kopa for bett. Vill ha ett valdigt mildt bett, kanske tredelat. Ar det bast med fasta eller lopande ringar?

Sen funderar jag pa om man ska ha ett Happy Moth gummibett? Nagon som har det? Ar det bra? Slits gummibett snabbt och blir vasst?

Hur bra haller gummibetten? Kan man ha dom i flera ar utan att dom blir slitna?

Kanske detta: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500272&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

(Har inte de ter sista bokstaverna pa denna datorn, hoppas att det ar lasbart anda…)

Linnea
0

Tredelat skulle jag ta. Fast eller rörliga ringar är mer en smaksak såvida du inte tar ett eggbett, dom brukar vara lite tjockare.

Skynda långsamt så går det fortare.

Cilla89a
0

Jag skulle ta ett vanligt tredelat.
Men hur ska du kunna hålla igång ponnyn om den bara rids en gång i veckan?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

viktoria91
0

äpplebett beror på hästen, min ponny äter dem,så kan bara ha dem nån månad. har kopparbett och det älskar hon.=)

Betty
0

Min tandläkare som jag hade sa att gummibett inte var så snälla mot hästens mungipor.

kaka1234567
0

jag skulle tagit 3 delat med fastar ringar. Är skönare för hästen och ibland kan de gå och kläma sig. Så för att inte riskera de skulle jag ta med fasta ringar. Och se till att bättet siter presis presis så att de passar.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zabbio
0

3-delat eller rakt tränsbett, med fasta ringar. :) Av de hästar jag provat lösa och fasta ringar på, har de flesta inte brytt sig, men de som har brytt sig har fungerat bättre med fasta. De nyps inte och rasslar inte rundoe heller.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

JoyBysen
0

#3 Såg att du hade kopparbett till en hon, koppar kan göra så att ston blir sterila!
Så du tänker på det menar jag :)

Till trådskaparen hade jag nog tagit ett tredelat med fasta ringar.

viktoria91
0

#7 har också hört det, vissa säger att dem kan bli sterila andra inte.

om man tänker på människor som har kopparspiral "därnere" och dem kan få barn efetr åt, hur mkt påverkar den lilla mängden koppar hästen har i munnen några timmar/vecka fertiliteten?

JoyBysen
0

#8 Jag vet faktiskt inte hur länge det gäller, men jag fattade det som att det va livet ut.

Men det låter mer rimligt att det går ur kroppen precis som med spiralen till människor.

Zabbio
0

Uhm.. skulle ett koppar bett göra ett sto sterilt…? Det har jag extremt svårt att tro. Skicka gärna en artikel eller undersökninfg på de, för det låter som något som någon har hittat på och råkat säga innan de tänkt färdigt, efter att ha hört om kvinnors kopparspiral..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Linnea
0

Då skulle hingstar också bli sterila ju. Vore konstigt annars om det bara gällde ston. Har mycket svårt att tänkta mig nåt sånt.

Skynda långsamt så går det fortare.

elli-kleo
0

De bett jag använder är tredelat gummibett (me äppelsmak), ett tredelat med äggringar och så ska jag köpa ett rakt med äggringar.

Gummibettet tycker jag är extra bra på vintern för då slipper man värma xD och så gillar min häst det oxå.

Tredelat me äggringar tycker jag är jätte bra! Min häst älskar det. Det brukar jag ofta ha när jag hoppar, för då funkar det super :D

Rakt me äggringar verkar vara bra. Tror min häst skulle gilla det för jag tror att det är ett "stadigt" bett som inte är så jätte rörligt i munnen :)

Jag tycker att det är bra att ha flera bett i olika modeller (tex 3 delat och rakt) som man kan variera med. Jag har hört att det är bra att det blir "tryck på olika ställen" om du förstår vad jag menar. Att man inte ska sitta och nöta på samma bett hela tiden.

Det är mkt därför som jag vill ha ett rakt oxå. För att kunna variera mellan 3 delat och rakt ;)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

LinaN
0

#12 förstår hur du resonerar men om hästen bara ska ridas 1 gång i veckan så lär ju den inte få några bekymmer med att det klämmer och trycker något nämnvärt under den 1-2 tim som hästen rids.

Så att köpa en massa olika bett tror jag inte är aktuellt i det här fallet. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

elli-kleo
0

#13 Oj, jag tänkte faktiskt inte på att den bara rids 1 dag/vecka. Förlåt om jag krångla till det. xD

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

LillaLinn
0

Tack for svaren! Blir iallafall ett vanligt tredelat.