Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 1818 ggr
gejsa
0

Gobban har flyttat i kväll!

Vill bara tala om för er som minns oss, att Gobban har flyttat till ett nytt hem. Det går faktist att hitta bra hem även om hästen är gammal. Någon dag innan jul tittade en eqiterapuit på min islänning och när han ändå var hos mig sa jag att han kunde kolla igenom gobban också. Han är född 1985 och vi ska flytta snart från gården och jag har inte råd med två hästar inackorderade. Så jag hade i mina tankar att ta bort gobban. Men han såg inga fel på honom utan sa att han tyckte det var synd att behöva avliva ett sådan frisk häst.

Så jag satte ut annons på honom. Fick inga bra svar. Så jag ändrade lite i annonsen och satte ut den igen för ca 10 dagar sedan. Dom här svarade direkt efter bara en kvart ute som annons. Sedan tog det nästan en vecka eftersom ingen av oss kunde. Och en dag när dom skulle komma sa jag ifrån för det var värsta snöstormen då. Men på fredagen kom dom iaf och flickan som bara är 11 år provred på min ridbana. Allt såg ut att gå bra så vi bestämde att dom skulle komma på lördagen och rida ut med min dotter. Så hon fick känna på hur pigg och snabb han kunde bli. Han är ju 50% fullblod och 50% halvblod.

Min dotter ville ge henne lite instruktioner när dom kom tillbaka så hon gjorde det på ridbanan. Och flickan var riktigt lyhörd och gjorde som min dotter sa. Och till följd av det så blev min dotter också nöjd med henne. :)

På söndagen var vi där och tittade på stall och det lilla man kunde se i hagen. Är ju så mycket snö nu. Men dom sa själva att det mycket sten och hagen låg liksom på en höjd så det var inte så lerigt då. En shettis och en äldre d-ponny ägde dom. Så sagt och gjort. I dag fick dom komma och hämta honom. Men innan dess ringde jag och frågade min hovis om han kunde komma och sko honom. Jag chansade och ringde min veterinär också och han kunde komma inom en timma. Så han gick igenom hans tänder och dom var så fina så han ville inte göra något. Men han tog ändå filen och drog ca 4 drag. :)

Och det roliga på allt var ju att han gick in i transporten på ca 20 minuter. Vi har en gammal transport och den här som dom kom i var nästan ny och en bred boggie. Det var också mycket halm i den. Så han gick in efter lite lock och plock och havre i en hink. Helt otroligt för han har inte åkt transport på över 6 år. Sist jag prövade med min gamla transport totalvägrade han och backade långt bort. Man har inte en chans när han inte själv vill.

Dom har massor av mark och ca 25 ha sommarbete så han kommer nog att må jättebra när han väl har landat och acklimatiserat sig. Dom fick honom inte utan dom är livstidsfodervärdar. Så jag får bestämma när jag tycker det är dags att ta bort honom. Har haft så mycket skit med några hästar som jag sålt direkt så det gör jag aldrig mer om. Så jag är glad samtidigt som jag givetvis är ledsen. Men i morgon ska vi åka och hälsa på honom och se hur han mår. Ville bara berätta detta för jag vet att några tyckte att jag skulle avliva honom fast han är helt frisk. Senast i dag tex red min medryttare ut på honom och hon skriver alltid en lapp och i dag skrev hon att han var pigg och glad och gärna ville galoppera som vanligt. Det var roligt tycker jag. Eller vad tycker ni? Skrattande

Kan tala om för er som orkat läsa allt att jag givetvis skrev kontrakt på honom och hur han ska skötas rätt. hihi det blev två sidor långt. Men min häst blev inriden som 15 åring av mig och innan dess var han vanvårdad. Så jag önskar honom bara ett gott liv resten av hans liv. Har tvekat lite om hur jag skulle göra också eftersom han och jag har ett särskilt band mellan oss pga det. Men så tänkte jag att jag ska inte tacka honom genom att avliva honom när jag själv inte kan ta hand om eftersom han är så levnadsglad än. Busar som en 15 åring i hagen osv. Nej, nu måste jag nog sluta skriva annars blir detta en roman. haha Tjingeling!

[Angel88]
0

Men gud vad härligt det låter!! Bra gjort av dig, tänk om det fanns fler som du. Som värkligen ger sin gammla häst en sista chans….

bell
0

Vad skönt att du har hittat någon som vill ha honom. Som du har så nära till att du kan åka o se till honom när du vill, känner behovet av det.

lisette
0

skönt att det lösts sig för dig! hoppas nu det går bra för dem då. :)

bebbe
0

Bra gjort Carola

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Rita-S
0

Underbart! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Alex
0

Men åh, vad skönt att höra! Skrattande Bra gjort att lyckas hitta såna bra fodervärdar till en så gammal häst, det är väl inte alltid det enklaste har jag förstått. Men är glad för både din och Gobbans skull, att han får fortsätta ha ett trevligt pensionärsliv ett tag till. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

Tack ska ni ha. Trodde ärligt talat att jag skulle få skit här bara. Eftersom jag minns hur det hettade till när någon hittade en gammal annons på en gammal häst som skulle säljas.

Ja, ärligt talat så trodde jag det inte själv. Jag hade ju mer och mer börjat intala mig själv att om några veckor finns inte Gobban mer. För snart ska vi flytta ifrån gården. Och så hände det här. Skrattande

I eftermiddag ska vi åka och titta till honom.

Förresten vet ni att vissa hästar älskar potatis. Gobban gör det upptäckte jag för någon månad sedan. När jag lägger potatis skal vid sidan och hans vanliga mat som är krafft groov och betfor så äter han potatisskalen först. I går fick han hela potatisar. Det älskade han, han t om tiggde för att få mer. Det är rätt ovanligt för att vara han. :)

Lorita
0

#7 mina får alltid potaisskal och skal från morot om vi äter det, jag gillar soja bönor och hästarna får skidan. Vikål, sallad, kålrot mm står också på deras meny, dom får alla rester som inte katter äter i stort…..kaffesumpren hannar i komposten direkt Flört

Skönt när man hittar bra hem till sina kära Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

gejsa
0

#8# Ja, det är skönt att han fått ett nytt hem. Men vilken Åhgren jag hade natten innan han åkte och även i natt. Låg och tänkte på att han var rädd och osäker där borta nu i natt osv. Suck! Jag är ju så mån om att dom ska få det bäst jämt. Tror eg att det bara är jag som kan sköta dom. Fast vi har ju ett särskilt band han och jag pga allt som hänt honom.

Nu har jag bara min islänning kvar och han flyttar till en islänningsgård bara  4 km härifrån. Han gillar inte potatis iaf. :)

Cilla89a
0

Åh, det var kul att höra Gejsa :D All heder åt dig.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

#7 min ponny gillar inte potatis så stora hästen får alla skal när vi käkat potatis… gissa om hon glatt slafsar i sig det? ;)

Lorita
0

En sak vill jag bara skriva groddar på potatisen dom får man inte ge hästen, det är kaffesump = kompost

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AusaBausa
0

Glad Härligt att höra Gejsa!!!

gejsa
0

Har varit och hälsat på Gobban i dag. Och han stod där och åt med dom andra två som om han inte gjort annat. Shettisen gick nästan under hans mage och ställde sig också och stoet som är en d-ponny var lite tjurig och skrek som bara ston kan men det var inte så mycket. Jag sa vänta bara, snart så brunstar hon säkert och då älskar hon Gobban. haha

Surviver
0

Kul att höra! Hoppas det går bra i fortsättningen också! Jag har inte varit så jätteaktiv här på ett tag nu men vad hände med Sorro? Visst hette han så? Eftersom du skriver att du bara har islänningen kvar.

Thorsson
0

åh vad skönt att det löste sig! :D haha, fodervärdskontraktet blev 4 sidor långt till Lord! ^^

gejsa
0

#15# Sorro är såld till en ridskola för nästan exakt 1 år sedan.

Surviver
0

# 17 Ok, det hade jag missat ;o)

LinneaG
0

Låter helt underbart som ett sista hem! Du hade nog inte kunnat hitta något bättre!

gejsa
0

#19# Nej, man får väl hoppas att det fortsätter så här. Fast det blev lite fel i går. När vi kom dit hade han svettäcket på sig alltså det i flecce ute. Och det hade jag tagit på honom innan han åkte ifall han blev väldigt nervös och svettig i transporten. Sedan var det ju meningen att han skulle ta av honom det när dom kom fram. Men det fick han visst sova i.  Han hade ju tagit av broddarna innan han släppte ut honom för första gången. Så han hade inte kunnat stå stilla nästan reste sig i gången sa han. Inte så konstigt eg. För det första gick han ut först här och då var kl 6.30. Här kom han ner till stallet kl 9 och släppte först ut dom andra och gav hösilage och så trodde han att Gobban skulle stå stilla. Jag sa att han måste få gå ut först och sist in. Så det tog honom visst en timma att ta bort broddarna. Annars sa dom att det var utsläpp ca 7.30 innan han åkte iväg på jobb. Vet inte varför det blev senare i går. Inget vatten i hagen heller. Det trodde jag dom skulle få. Sa att gobban dricker mycket. Nu när han är borta så dricker nästan ingen av hinken märker jag här hemma. Så det var han som drack det mesta. Så då blir jag lite orolig så han inte får kolik eller ngt.

Men jag ringde i dag och i dag hade det gått bra och lugnt. Han tog först gobban och sist dom andra och så hade han täcket på sig. Skönt!

LinneaG
0

#20 - Bor de långt ifrån dig? Men det är ju lite oroligt med en ny häst och man vet ju inte riktigt hur den är van att bli skött. Men jag håller tummarna på att det går bra!

gejsa
0

#21# Nej, jag kan åka dit ofta om jag vill. :) Ungefär 3 mil just nu.

Maja
0

Härligt! =)

Hur går det förresten med Fille? :) Längesedan man hörde något!

gejsa
0

#23# Det går bra. Ska flytta honom nästa vecka till ett islänningsstall här i närheten. Bara min inackordering hittar ett stall. Hon ska kolla i dag och på ett annat i morgon.

Jag har en medryttare som är 53 år och som är duktig och hon rider honom en gång i veckan. Sedan så gick min medryttare till Gobban över till Fille i dag. Hon har alltså ridit ut i dag för första gången. Ska gå ner och se vad hon skrivit. Hon var förresten medryttare till Gejsa först och när jag sedan sålde Gejsa gick hon över till Gobban och nu Fille. :)

Rita-S
0

Återvinning får man säga ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

gejsa
0

#25# Ha, ha ja, precis det kan man kanske kalla det. Skrattande

gejsa
0

Suck! Så var Gobban i min ägo igen då. Han kom i går. Fick titta efter stall här i Kungsör åt honom. Fodervärden prövade bara att rida ut på honom EN gång på en hel månad och gav upp när det inte gick. Fast jag sa att flickan inte skulle/kunde rida ut ensam på honom. Bara efter en vecka prövade dom och det gick förstås inte. Så då tog jag tillbaka honom givetvis. Så i går eftermiddag kom han till sitt nya stall. Det är ett litet stall på 6 boxar med stora hagar. I morse prövade vi att sätta ihop dom. Det gick relativt bra. Ska dit kl 18 och hjälpa till att släppa in honom och se om han fått några skador. Så nu har vi flyttat från hästgården och har två hästar på två olika ställen. Tur att mockning ingår där Fille står. Annars hade jag inte orkat. Har ju även mina två medryttare till Fille. Det är bara 3.4 km till stallet där Gobban står så det är inte så långt att åka iaf. :)

Alex
0

#27 Men vad trist att det inte funkade! Hur gör du nu då, tänker du leta vidare eller behålla honom?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cilla89a
0

#27 himmla tråkigt att det inte funkade :( familjen verkade ju vara kanon annars.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

gejsa
0

#28#  Jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra. Har ju eg inte råd med två hästar. Hade också tänkt lägga av med tiden. Nu sitter man här igen med två hästar. Kanske ska fundera på att hitta någon medryttare åt honom. Så han får gå lite mer. Nu har han ju inte blivit riden på en månad stackaren. Är tunnare på ryggen och ser inte alls lika fräsch ut som när jag lämnade honom. Tänk vad fort en hel vinters omskötsel kan spoileras snabbt.

gejsa
0

#29# Verkade bra ja. Och visst var det tråkigt att det inte fungerade. Men det hade nog gjort det om dom hade följt mina råd. Men det var inte många råd dom följde utan körde sitt egna rejs ändå. Suck! Bla gav dom gamla mineraler som inte var pelleterat fast jag sa nej.

Lindbygarden
0

Men nej va trist att det inte fungerade! Blev så glad när jag läste att du hittat ett hem åt honom, som sagt all heder till dig!

Hoppas nu att det ska kunna lösa sig på ett bra sätt för er.

Kram

gejsa
0

#32# Tack!  Glad Just nu haltar han pga en ev spark i hagen. Syns inget så det kan lika gärna vara en sträckning. Vi tog ju bort broddarna första dagarna. Så han kan ju ha halkat till någonstans. Vi får avvakta och se.