Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 5431 ggr
Courage.C
0

Hingst!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hittat en drömhäst som jag vill betäcka mitt sto med nästa gång. Han är så himla vacker. JAG tycker han har allt! Vad tycker ni? läcker va?

Maja
0

Mmmm.. Snygging!! :) Gillar färgen!! Hur ser stoet ut? :)

Snuttan
0

Vad är han för ras?

Tycker personligen inte han var särskilt tilltalande, varken estetiskt eller rent extriört…

Alex
0

Tycker att ryggen och manken ser lite konstiga ut.. Men det kanske bara är jag som inte har koll på hur de där långbeningarna ska se ut. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Qabang
0

Vilket skönhet! Jag tycker han såg otroligt bra ut, lite svårt att bedömma exteriör när man inte vet vad det är för ras. Men han föll mig i smaken, absolut.

Maja
0

Han står i en backe desutom!! ;)

steffy
0

så vacker hingst.

Alex
0

#5 Jo, och det gör att ryggen blir ännu mer sluttande i verkligheten..:P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#7 - Ville bara påpeka det.. XD

Snuttan
0

Man undrar ju hur hästen ser ut när den inte står i backe..? Är den överbygd? Har den en total-svank?

Är hingsten gamal? Är den över 20 så skulle det ju förklara lite varför den är dåligt musklad, svankig, har gamel-häst-ben  osv…

Courage.C
0

#2 joooo det är han visste. Liten snygging ju. Allt sitter på sin rätta plats ju. Han var billig att betäcka med. Har inte råd med nå bättre. Det bästa jag kunde hitta för dom pengarna. Han har nått som jag ser iaf.=)

korsning mellan fullblod och nått jag inte minns..

Courage.C
0

#9 vad gör det om den är lite svankig då? Finns så många hästar som är det. Det är ju ingen cortez eller maraton som är starka favoriter. Men han är fin. Vad gillar du för typ av hingstar då?=)

Courage.C
0

såhär ser han ut på plan mark. Hur jag en vrider och vänder på det kan jag inte se att han är svankig.

steffy
0

12# det var en fin bild

Courage.C
0

#12 Ja jag föll direkt när jag så den.

Maja
0

Hur gammal är han? :)

Snuttan
0

En svankig rygg är svagare om den är bygd svankig. Hästar med svankig rygg har svårare att arbeta korrekt. Hästar med naturligt svankiga ryggar får oftare skador på ryggen eftersom den är svag.

Är alltså inte bra ridmässigt. Inte bra hållbarhetsmässigt. Och det är klart svårare att hitta sadlar till (=kostar alltså mer pengar, tid, ebsvär och är risk att man måste kompromissa och rida i sadlar som inte är helt bra, och eftersom hästen redan är svag i ryggen kommer det slita desto mer).

Lägg märke till att eftersom hästen har svårare att arbeta korrekt genom ryggen så gör de som den här hästen redan gör på bilden: kopplar loss bakdelen = sliter på bakbenen med.

Yey för svagt bygda hästar… 

Såg att den desutom är rätt rakhasig: bra kombination… eller inte.

Jag gillar korrekt bygda hingstar för hållbarhet.

Alex
0

#12 Han såg muskligare ut på den bilden. Tycker han påminner mer om ett fullblod där faktiskt. Det var inget som tilltalade mig direkt hos honom, men exteriört ska jag väl inte uttala mig för mycket om honom då jag inte har lite bättre koll på andra typer av hästar. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Snuttan
0

Han ser inte vidare svankig ut på andra bilden, håller med om det. Där ser han ut att ha väldigt rak rygg. Haha.

Men; andra bilden är inte helt rak. Skulle han stå korrekt uppställd på den och om de inte hade vridit på bilden/kameran skulle han se mer svankig ut.

Alex
0

Skulle vara intressant att veta hur gammal han är.. Och när bilderna togs. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Courage.C
0

#tack för din förklaring om hästar med svankig rygg. Jag har ett halvblod med svankig rygg. en superhopphäst. Slitig att rida dressyr på och har en sadel specialutprovad för 16000. Så jag vet vad det innebär. hahaha. Hingsten på bilden är 14. Min är 17 och visst är det mycket dressyr för att han inte ska få ont. Men en del hästar får man kämpa på=) Det är som att sitta och rida två hästar. En framdel och en bakdel=) fast han har inte så fruktansvärt svankig rygg nu. men det är ju bara för jag är så himla duktig på att ridaFlört

Snuttan
0

Hur liten budget har du för betäckningen? vad kostar det att betäcka med hingsten vi sett?

Har du ett sto som desutom är svankigt och inte så bra extriört bygd kanske du ska satsa på att hitta en hingst som är väldigt korrekt bygd…

Letat bilder på hästar jag tycker ser trevligt bygda ut…

Denna häst (tror det är Donnerhall) tycker jag ser trevligt/hållbart bygd ut.

Och jämförelsevis, en fullblodshingst som jag tycker ser vettigt bygd ut. 

Courage.C
0

#21 det kostar ca 4500 att betäcka med honom. Quite easy var dyr. men kan ju hålla med om att han är bättre byggd=) Stoet är inte svankigt. det där var ett kort på min gamla valack.

Courage.C
0

#21 är du spydig mot mig?

Alex
0

#23 Tror att Snuttan bara försöker vara snäll, då hon trodde att det var ditt sto på bilden som var svankryggig så hade det ju vart smart att betäcka med en hingst med väldigt bra rygg..

Är ju tyvärr väldigt lätt att missuppfatta varandra på internet. :(

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Courage.C
0

#24 ja tyvärr så är det så. Känner att jag får taggarna utåt med en gång. Bara blir så. Man tror att alla vill en illa såfort det blir minsta lilla=(

Lorita
0

#23 han är väll bara avelsvärderad och inte premierad, eller har jag fel för mig. Hästen är rakt i korset och hänger lite knäna (framförallt bild #0) annars är han av en ganska lätt och trevlig typ. Men varför inte betäcka med en premierad hingst, språnget är ändå en ganska liten del i kostnaden för fölet?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Qabang
0

Jag tycker då inte han såg det minsta svankryggad ut. Mycket fin var han. Kanske önskade man sig att han var lite mer grövre i typen, dock såg halsen mycket fin ut redan.

Lorita
0

#21 fullblodet är överbyggd bak och alldeles för rak i kotorna bak och något svagt kors sen tycker jag halsen är för kort och hästen saknar hingstkaraktär, den var jag inte förtjust i.

Häst nummer 1 var läcker Skrattande

geea
0

Jag tyckte han var läcker!! Go for it Flört

Courage.C
0

Glad

Kratern
0

Jag känner att jag måste vara en glädjedödare i det här fallet.

Ser inga fördelar med den hingsten förutom färgen. Vill man avla bara för färgens skull så säger jag också "go for it", men vill man ha chans till en snygg (och korrekt) avkomma säger jag "låt bli".

Courage.C
0

Inte kan man avla efter färgen. Tyckte han var snygg. Men man kanske lurar sig lite på han. Får väl ringa till askö och höra om dom har några strån kvar efter Cortez.

kemikal
0

"språnget är ändå en ganska liten del i kostnaden för fölet"

Håller med, och det är nog värt att lägga på minnet.

Snuttan
0

Men var det inte som så att du inte ville betala särskilt mkt? Cortez är ju ändå en dyr hingst. Och för att få några strån ifrån Cortez har jag för mig att stoet måste ha prestrerat något, har hon det?

Snuttan
0

Lorita, bortset ifrån de raka kotorna som jag missade att se och det raka korset så tycker jag att de andra felen är okej på den här hästen, just för att det är ett fullblod.
Hade jag haft ett sto som var tydligt bygd i uppförbacke och ville ha lite fullblod på henne skulle inte jag avskräckas allt för mkt ifrån det, även om jag nog skulle se mig om lite mer efter en som inte var överbygd.
Halsen tycker jag är ok i korthet, jag skulle isfall klaga mer på att den är rak och inte naturlitg böjd.
Hingstkaraktären prioriterar inte jag så högt :p Tycker häst nr 1 hade för mkt det och nästan ingenting annat.

Snuttan
0

CourageC, vart utläser du att jag försöker vara spydig eller otrevlig emot dig? Jag försöker hjälpa dig ju!

Lorita
0

Hingstkaraktär = reslighet, nacke och utstrålning en hingst som inte har det skulle inte komma i närheten av mina ston.

Om du har ett sto som är byggt i uppförsbacke så kan du inte välja en överbyggd hingst för att få någon form av mellanläge, avel fungerar inte så. Man väljer en hingst med stoets bästa sidor för att hoppas på att det kommer igen och förstärks hos fölet, sto och hingst ska vara lika i karaktär och därigenom föra vidare bra egenskaper. Ett sto byggt i uppförsbacke ska inte gå i avel det kan inte kompenseras bort och framförallt så avlar man för nästa och för nästa och för näst generation, bra gener bra hästar leder till bättre och bättre föl och ingen kedja är starkare än den svagaste länken Flört

Snuttan
0

Fast jag ser inte överbygdhet som så pass farligt om man kollar på hopphästar. Jag skulle absolut inte vilja ha det på en dressyrhäst, så det beror ju på vad man avlar för att få…

Jag skulle hellre ta en mer korrekt hingst som saknade hingstkarraktär än en som var svagt bygd. Flashighet skulle inte vara lika högt på min prioriteringslista som en bra bygd häst…

Jag skulle inte säga att man ska välja en hingst efter sitt stos bättre egenskaper, utan se till hennes svagheter och hitta en hingst som inte har de samma svagheter… Låter mkt vettigare för mig, men jag avlar heller inte.

Lorita
0

#38 Jag avlar Skrattande om man nu har som regel att alltid använda premierade hingstar då är dom korrekt byggda då kan man kosta på sig en hingst med karaktär och utstrålning så man får det där lilla extra. Stoet som är vagt byggt så att man vill ha en hingst kom kompenserar svagheterna ska inte användas i avel. Då är det enkelt ett bra korrekt sto med en premierad hingst, då letar man efter det som är bäst och ser till att hingst och sto häst det, då är också möjligheterna stört att fölet ärver föräldrarnas starka sidor.

Låter man en svaghet hos stoet kompenseras med en svaghet hos hingsten då kan man ge sig sjutton på att fölet ärver föräldrarnas svagheter eller att det dyker upp i senare generationer, det är inte avelFlört

Snuttan
0

Alla har väll någon svagehet i sin extriört, är väll få hästar som inte har det. Eller något som är mindre bra som man vill förbättra. Jag ser det som om att man framförallt vill höja de sämsta sidorna hos hästen så att medelstandarden blir bättre…

Att en hingst är premierad betyder inte att den INTE har svagheter, tom jag som är nybörjare på extriör och hållbarhet kan se det.

Tror du missförstod mig eller att jag skrev fel, vad jag menar är att man ska se på stoets svagheter, tex har man ett sto med lite veka kotor, ska man se till att välja en hingst med riktigt bra starka ben.

Courage.C
0

#36 jag vill inte ha hjälp. Ville visa en snygg hingst. Stoet som skulle betäckas med cortez har blivit betäckt med honom förut. Och det blev en liten fölis som hette Courage.C. Så fin häst som kunde blivit vad som helst. Långa ben, lätt kropp. Bygd i uppförsbacke med ett naturligt tramp under sig. Även min valack har cortez som morfar. Men är mest lik sin far romeo. Gillar den typen av hästar. Har inte planerat att betäcka alls. Eftersom att det ligger en i magen på mitt sto nu. Tyckte bara att hingsten jag visa var väldigt snygg.

Och du har så rätt. man ska inte ta en hingst med samma svageter som stoet. Stoet som isf skulle betäckas med cortez har gått msv dressyr och msv hoppning. Stoet som jag har dräcktig med quite easy har inte gjort något alls. Ska rida in henne efter hon fölat.

Snuttan
0

CourageC, så bra för dig att du absolut inte behöver hjälp eller vill höra andras åsikter.

Undrar om det inte är du som nu är spydig?

Snuttan
0

Hittade för övrigt vart du tagit bilderna ifrån: http://www.palomino.se

Kan inte precis vara någon vidare ansvarsfull hingsthållare när de har Mackay…. Går heller inte att usläsa vad Ragyogo (hingsten som visats i tråden) är av för ras eller vad för stambok det är han gjort bruksprov för och skulle ge godkända avkommor hos… Är en korsning mellan fullblod och akhal teké…

Courage.C
0

#42 jag vill iaf inte vara spydig. Vill höra åsikter om hingsten som den här tråden skulle handla om. Tack för hjälpen snuttan. Har varit så mycket bråk här i andra trådar. känner att man vill försvara sig så fort minsta lilla. Fel av mig. Jag vill inte någon nå illa och tror inte du heller vill det. Så kanske är bäst att sluta småtjaffsa va? Onödigt att lägga enerigi på.

Kännde mig bara så dumförklarad när du berättade om vilka problem man kan få med en häst med lång rygg när jag själv har haft en sen jag lärde mig rida. Men det kunde inte du veta. Allt okej nu? Vill ABSOLUT inte bråka med någon. Men har blivit påhoppad här ett par gånger och sett andra bli det. Så taggarna är utåt. MEN inte mot dig!

Snuttan
0

Vi menade båda väll, blev bara lite fel :)

Courage.C
0

#45 japp det blev så=) Skiter i den där hästen nu. Jag är så impulsiv. Kommer säkert se 1000 hästar till och säga samma sak. men sen när man granskar och hör andras åsikter kan man ändra uppfattning. MEN jag tycker han är fin vilket fall=) Lovar att inte betäcka med han=) här är en liten bild på mitt fullblodst som ska ha quite easy ungen=) Det tror jag blir en bra komination iaf=) observera att hon står i en konsig backe=) haha

Lorita
0

mmmmmmSkrattande trevligt helhetsintryck Flört

Courage.C
0

#47 Tyckte hon hade nåt litet extra när jag var och titta på henne=)Flört

julia93
0

han var verkligen en snygging kandu skika en bild på stoet till mig+

Courage.C
0

Finns en bild på henne på inlägg nr #46

Lorita
0

#48 Det är svårt att se på ett foto och som inte är från sidan och framifrån, men rumpan var fin och bogen och hopsättningen också, såg klart trevlig ut. Är hon lätt utåt tåad bak eller är det backen, svårt att se men det var det ända jag skulle vilja se fler kort för att kunna bedöma

Tarek
0

Ville bara slänga in en komentar om Quite easy.. Grannen har ett sto efter han och snacka om trevligt temprament… Super trevlig häst, har även hört av andra med avkommor efter Quite easy och alla har varit super nöjda.. väldigt trevliga avkommor med jätte bra temprament… ha det gött

Courage.C
0

#52 ja jag har också hört det. det blir kloka hästar. Grannen har en efter quite easy och den är jätte trevlig. Jag är så nyfiken på hur den lilla ser ut=)

Peppe
0

jag har kollat på den hingsten många gånger och har vekrligen försökt gilla den för jag älskar isabeller men enligt mig är han FUL som attan! min åsikt och jag skulle aldrig betäcka mitt sto med honom.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Courage.C
0

#54 okej. alla tycker vi olika. Men jag själv skulle nog inte tycka att någon häat är ful som attan. Alla är fina på sitt sätt. Men jag är en enorm hästälskare.

gejsa
0

#55# Håller med dig. Alla hästar är fina och vackra på något sätt. Denna häst som du visade tyckte jag var jättefin. Lite tunn över revbenen bara. *ler* Men sånt går ju att fixa. På det första fotot som visades såg han ju lite konstig ut men på det andra fotot så såg man ju att han var fin.

Han är rätt så stor va? Typ 175 cm eller mer? Väldigt fin färg. På andra bilden glimrar han som om han vore av guld. Men det är väl inte äkta isabell iaf. Tyckte inte att svans om man var så vita som dom ska vara då?

Courage.C
0

#56 då tycker vi lika=) vet faktiskt inte så mycket om hästen mer en vad man ser på bilden. ingen aning om hur stor han ärGlad

Lorita
0

#56 han är isabell = fux med ett gulanlag Flört

Courage.C
0

#58 tackGlad

Snuttan
0

Gejsa, han är 165cm.

Han glimrar så mkt eftersom han är delvis Akhal Teké, en ras som brukar se ut på det viset… Jag skulle gissa på att det beror på samma anlag som finns hos marsvin, kallas där satin.

gejsa
0

Ok, tack för svar. Jag hade gärna haft en sådan häst hemma i mitt stall. Men var lite för stor för mig. *ler*

Har haft en isabellfärgad häst inackorderad och det var en helt annan färg på den hästen.

Alex
0

#61 Isabell är ju en rätt "bred" färg, precis som många andra (fux bl.a..). De kan ju vara allt från ljust "smutsgula" till mörk guldfärg. :) I mitt fotoalbum har jag en isabell som inte ser ut som den där, Snædis, min medryttarpålle. Där har hon visserligen vinterpäls, och är lite ljusare än hon är på sommaren.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Wanilj
0

Jag tycker att om du vill hålla ned budgeten ngt så finns det flera godkända hingstar som är mkt mkt bättre!!

Majim G tex. (43 poäng) .. kostar inte mkt mer… står på naturlig strax norr om Kalmar.. då kan du komma förbi oss på öland och ta en kopp kaffe..

Magini.. behöver ju ingen närmare presentation.. också naturlig så blir inte så förfärligt dyr..

Det finns massor av trevliga godkända hingstar som inte kostar en förmögenhet om du kan tänka dig att åka lite!!

CarCar
0

#63 Jag har en fyraåring efter Majim G =D

kacka
0

#0 enligt hemsidan http://www.palomino.se/palomino-mackay.html  så betäcker han bara ägarens egna ston pga åldern… "Mackay är världens bästa allround häst." *fniss*

http://www.palomino.se/bildar/Mackay27.JPG

kacka
0

#65… ursäkta läste på FEL hingst…. Det var MACKAY som inte betäckte annat än deras egna ston…

Ragyogo tar ju emot andra ston… Där är mycket fullblod och morfadern är Akal thekelhäst så därför hans fina färg och smäckra utseende. Han har gått 100dagarstest i Ungarn och är därför EU godkänd. Ska visas på premiering till våren i DPA. Betäckning kostar 1500kr i språng och 3000kr vid levande föl. Moms och stoavgift tillkommer. Uppstallning 50r pr dag + moms

Lorita
0

Konstig, det är många hingstar som inte är premierade som är "värdens bästa" och bättre än alla andra, dom kanske blir sämre bara för att en domare tycker att dom är korrekta och riktiga.

Snuttan
0

Lorita, jag har lagt märke till det med Oskyldig

kacka
0

visades som 3 åring inom halvblodsaveln. Han blev avvisad för han hade för små runda knä och inte tog ut skritten. Han blev visad på kvalitets bedömningen året efter och fick mycket bra point och kom som 5. bästa dressyrhäst av 56 deltagere och som nr. 12 inom hopp. Han följde med till Danmark och blev som 17 åring godkänd inom palominoaveln och när Anne och Jens åter flyttade till Sverige, blev han avelsvärderad för at kunna betäcka i Sverige.

Snuttan
0

Kacka, du är medveten om att han fick 32-33p när han visades på avelsbedömning för ASVH…? Det är lååååångt ifrån något man borde avla på, då är det rätt många fel på hästen, inte bara knäna…

Och vad blev hans bedömning på kvalitets som 5-åring..? Varför har de valt att inte skriva ut det? Alla andra med godkända hästar gör nomralt det eftersom man vill se berömet och nackdelarna med varje hingst… Kanske det var för lite bra sidor och för många dåliga :p

Vet att du kopierar ifrån deras hemsida nu, men jag förstår ärligt talat inte varför du gör det för det ser ut som om du lägger fram poäng till varför han skulle vara något att ha i avel.

kacka
0

#70 ursäkta… missade att länka till sidan… Tyvärr kan jag inte redigera inläggget… http://www.palomino.se/palomino-mackay.html