Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 16979 ggr
Cilla89a
20

Blöta loppfrön?

Inte behöver man väl ändå blöta loppfrön? Blev paff när jag läste artikel idag angående mag-tarm system på häst i tidningen ridsport, och b.la om sandförstoppning, att loppfrö ska blötas. Men jag har varken hörtalas om, läst eller vet någon som blöter loppfrön. Det är väl ändå bara linfrön som behöver blötas? Eller har jag missat något helt?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[trollduva]
0

jag har fått lära mig att loppfrön ska blötas,men det behövs kanske inte?

fridak
0

har itne jag heller hört. vet att stallägaren sa tvärtom när några hästar fick det, att det skulle blandas i sist med de övriga fodret för att rensa ut så mkt som möjligt eller ngt…

friskus
1

Jag blöter alltid loppfröna.
Dock hört att det inte behövs om man blandar de i annat fuktigt foder.
Får dock inte ge olja i samma giva då blir loppfröna overksamma.

sahara86
0

Jag har fått lära mig att loppfrön ska ligga i blöt i Minst 1-2 timmar innan det ges och det har jag alltid följt, det ska bli en lite fastare/geleaktig konsistens.

NettanLindholm
2

jag har lärt mig att de ska blötas när de ges bara. behöver inte ligga i blöt innan, utan bara precis när det ges till hästarna. så ger vi iallafall tävlingshästarna där jag jobbar, och har inte hört nått annat..

BeatriceHolmberg
1

Min kära mor dricker psylliumfröskal/loppfrön (1 msk blandat med minst 2 dl vätska) , och då står det på förpackningen att det är "viktigt att inta mycket vätska eftersom psylliumfröskal sväller i magtarmkanalen".
Kan det kanske vara därför en del lägger det i blöt en tid innan det ska utfodras ?

sahara86
0

#6 Det stämmer. Har alltid gett fröna när de har svällt själva och blivit mer geléaktiga.

Zabbio
2

Borde inte sånt här stå på förpackningen?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BeatriceHolmberg
1

Läser man HÄR så står det att det inte behöver blötläggas ..

Elshira
0

Om de nu blir geléaktiga när man lägger dem i blöt så måste det bästa vara att blötlägga dem innan - annars sväller de ju i magen på hästen, och ordentligt med vätska vill man ju alltid ha så det inte blir förstoppning.

Hakuna matata!

Cilla89a
0

Extremt skumt, när jag gick ut och letade reda på den gammla lappen med instruktioner jag fick med när jag köpte loppfrön sist så står där att man inte behöver blötlägga, och dem ska inte blötläggas långt innan fodring då dem tappar endel av sin funktion, utan dem ska ges torra då det är meningen att dem ska klibba fast i hästens tarm för att suga åt sig sand, blöter man innan så har dem redan sugit åt sig och kommer inte klibba fast på samma sätt och dra åt sig sand.

Hm, rejält delade meningar.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
0

Tja ger man det torrt kan de säkert dra med sig sand, men å andra sidan tror jag det ökar risken för förstoppning (hur mycket vet jag inte och så beror det väll givetvis på mängden) men jag gillar inte tanken att något sväller väl nere i tarmarna.

Hakuna matata!

jennyliljedahl
1

Jag har aldrig gett blöta loppför och det har fungerat hur bra som helst :)

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

Peppe
0

#11 har lärt mig exakt samma, med samma anledning!

gav loppfrön torra förra våren. gav alltid linfrö innan men bytte för att man just kunde ge loppfröna torra, mycket smidigare

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

palomia
3

#11 Har också hört samma sak. Och loppfröna sväller ju inte utan klibbar bara. Det är ju inga mängder dom skall ha åt gången heller.

Zadeira
0

På Loppfröpåsen i stallet står specifikt att "loppfröna bör blötläggas en stund innan fordring". Det står dock inte hur länge eller varför.

sahara86
0

#16 Så står det på mina lopp/psylliumfrön också.

pluttanna
1

Det är ju slemmet som bildas av dom man vill åt, så gör att grus och skit följer med ut. Inte det att dom sväller elle rmåste bli mjuk som linfrö.

Om det sedan har samma inverkan om man ger dom oblöta ska jag inte säga men själv tycker jag att det borde vara svårt för slemmet att bildas i magen innan själva matsmältningen och utrensningen börjar.

Jag har oxå lärt mej att dom skall läggas i blöt så att det bildats slemm. Och gör det på grund av anledningen här uppe.

palomia
1

#18 Har gett mina utan att blöta upp dom, medans dom slickar i sig fröna har dom hunnit bli slemmiga så det går fort och behövs inte speciellt mycket vätska förrän dom intar den koncistensen.

pluttanna
0

#19 så mycket vätska behövs inte men det tog ett tag för mina att bli slemmiga i koppen jag blötte dom i iaf.

sahara86
0

#19 De loppfrön jag ger blir inte geleaktiga förrän efter minst 1 timma, jag låter de vara i blöt i 2 timmar för det mesta.

På förpackningen står det att det ska blötläggas i rikligt med vatten, tex 1 msk frön bör ha minst 1 dl vatten.

fridak
0

http://www.eclipsebiofarmab.se/images/stories/pdf_filer/pbloppfr.pdf

det var detta loppfröet vi använde oss av och det står inte att det ska blötläggas däremot blandas i blött foder.