Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3458 ggr
Cilla89a
0

Vänja häst att gå i hage.

Jag har haft Brimad i snart 1,½ år och han har fortfarande inte vant sig att gå i hagen. Innan han kom till mig har han aldrig direkt gått i hage, och jag trodde bara han skulle tycka det vara skönt att få gå i hage, men så är inte fallet.
Han tycker det är helt okej att komma ut i hagen på morgonen, men efter 2-3 timmar i hage så vill han in, och då står han mer eller mindre vid grinden resten av dagen, och rör man så lite som ett dörrhandtag så gnäggar han, och visar man sig utanför dörren så går han efter en. Jag har aldrig gett efter och tagit in honom för att han vill det, mer än de fåtal gånger då han vill in så mycket att han springer i hagen tills att jag hämtar honom, risken för skador är alldeles för stor att låta honom springa rundor i hagen.
Det är inte så att det är en tråkig hage, utan det finns 2 ha yta att röra sig på, fri tillgång på hösilage, grenar och kvistar att pyssla med.
Sommartid är det något bättre när det är gräs i hagen, men han håller sig jämt uppe vid huset och håller ett vakande öga på när han ska få gå in.
Det skär i mitt hjärta varje gång jag går utanför dörren och hör hans gapande efter uppmärksamhet.

Kommer han någonsin finna sig vid att gå i hage? Och vad ska jag göra för att få honom att finna sig vid det?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Maja
0

Bryr han sig inte om när Japp går iväg till andra sidan hagen?

Cilla89a
0

#1 nope, inte det minsta.

[Tovab]
0

Hade han inte gått i en hage innan han kom till dig? annars är det väl att se till att han helt enkelt får vänja sig :) Här hos mig är det tvärtom. Skrållan hatar att stå inne och går på lösdrift nu. Men även fast hon går ute dygnet runt så har hon rymt ut hagen 3 ggr :P

Och den hagen är inte särskilt liten heller ;)

friskus
0

Jag tog över en gammal ridskolehäst en gång och han va likadan
jätteglad att få gå ut men efter någon timma ville han in.
Han va ju ej van att vara ute så ofta.
Fast han vande sig redan efter några månader.
Så jag vet egentligen inte något bra tips.
Är han gammal?
Är han likadan på sommaren med gräs i hagen?

Cilla89a
0

#3 Nope, han har aldrig direkt gått i hage innan.
#4 Han fyller 8 år i Maj, så gammal är han inte.
Sommartid är det lite bättre, men han håller sig uppe vid huset och håller ett vakande öga på när han får gå in.

[Tovab]
0

#5 vad hemskt :S Det som är så viktigt..Vet du varför han inte har fått gått i hage?

Cilla89a
0

#6 värdefull häst, som stått i fint utbildningsstall där hästarna inte direkt går i hagar.

och jag som kände att jag gjorde en riktigt bra gärning som låter han gå i hagen, se vad jag fick för det ;)

[Tovab]
0

#7 Jaha, men även fast hästen är värdefull så borde den få vara ute :)

Tycker att du har gjort det bra att han få gå i hagen. Han kanske vänjer sig med tiden. Han har kanske inte insett hur roligt det är att vara i hagen ;)

halludu
0

#7 Värdefull? Är det pengarna som är viktiga eller hästen? En häst måste ju för sjutton kunna gå ut? Man får ha en bra försäkring!

ThunderClap
0

Jag har hållit på rätt mkt med hästar som inte är vana att gå i hage alls eller bara ett par timmar om dagen, och oftast i mindre "rasthagar" inte hag-hagar.

Och det enda jag kan säga är att se till individen. Funkar det för dig och din häst och inte är direkt ohälsosamt för den så varför inte köra på vad den trivs bäst med?
För jag vet hästar som bara vuxit upp med att inte gå i hage och det verkar ha format de för hela deras liv sedan.

Är svårt när de inte har intresse för något som finns i hagen heller, att man inte kan missleda deras uppmärksamhet till att tänka på något annat, för Brimad har ju uppenbarligen annat som de flesta andra hästar skulle välja att dras till. Är lättare med de som man kan kasta ut en tuss extra mat till och de håller sig lugna en stund till. Enda jag kan komma på att Brimad skulle kunna prova mer är att gå i en hel flock med hästar, men det är ju inte precis lätt ordnat.

Är han lugnare om han står i mer typ rast hage?
Är han lugn att stå inne istället ensam?

Molla
0

Han kanske vill ha en tjej ju… =P

Peppe
0

vi har en drös sånna hästar i vårat stall också, dom flesta från tyskland. dom kör lite olika metoder, 2 hoppar staketet, en springer igenom staketet istället, en springer tills skorna flyger, en annan springer tills benen är fulla av sår, andra bara står vid grinden eller springer runt och skriker. sen finns det dom som helt vägrar gå in och andra som inte bryr sig =)

Dom som riskerar skada sig åker in tidigare. många av dom har boots och den som får sår har även benskydd/lindor

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zadeira
0

Min fundering är ju lite över hur trygg han är i sig själv? Att han känner sig trygg i boxen för att han är "skyddad" där men är osäker ute eftersom han aldrig riktigt lärt sig gå ute hela dagarna. Och kan det vara så att han inte lärt sig sysselsätta sig själv?

Om han inte har erfarenhet av att gå ute, själv eller med andra hästar, kan det mycket väl vara så att han blir rastlös när han inte vet vad en normal häst gör ute all denna tiden. Han kanske känner sig osäker och otrygg med att äta hösilage eller leka eftersom han inte gjort det förr. Då är det väl inte mer än träning som kan hjälpa det.

Men gör det inte till ett större problem än vad det är. Om han inte kan slappna av i hagen så låt honom bara vara ute den tiden då han tycker det känns bra ifall det funkar för dig. En del hästar som är uppväxta så lär sig aldrig att uppskatta långa dagar i hagen, precis som vissa hästar aldrig lär sig trivas med att stå i box nån längre tid.

viktoria91
0

vet en som hade en "värdefull" häst, fick inte alls gå i hage och stod inne ca en vecka utan motion. första gången den nya ägaren skulle rida i ridhuset och hon satte foten i stigbyglen så stegra den, slog över bröt benet och fick avlivas på plats. hellere en vrickning i hagen iså fall ;)

Cilla89a
0

#9 Jo, jag håller med om att hästarna borde få gå ute ändå.

#10 I rasthage är det ingen större skillnad, utan han står för det mesta på samma ställe och spanar mot huset.
Han kan delvis stå inne själv, om man tar in han själv ifrån hage kan han stå inne själv, men om både står inne och man tar ut Japp så blir han VÄLDIGT orolig, vandrar i box, gnäggar m.m tills att Japp kommer in igen.
Funderar på om han kanske tycker Japp är tråkig, visst dem står och pillar och kliar varandra o.s.v, men Japp är överlag ganska asocial, han går gärna och filosoferar för sig själv. Och Brimad är raka motsattsen, han älskar sällskap och uppmärksamhet.
Så han kanske står och väntar tills jag kommer, så han får den uppmärksamhet han vill.

Det är inte så att han är orolig, utan visst ser jag han stå och käka hösilage, röra sig i hagen men för det mesta står han på samma ställe uppe vid huset och spanar på huset, igår stod han där mer eller mindre hela tiden mellan 12-18.

#11 haha, ja, kanske det ;)

#12 Usch, låter jobbigt :P Har några vänner som köpt hästar ifrån Tyskland där dem aldrig gått i hage, och vissa var lite äldre 10+, men det har inte varit några större beskymmer att vänja dem vid hage, några månader så skule man inte kunna tro annat än att dem gått i hage hela sitt liv.

#13 Men han tar ändå ganska lätt på nya saker, han hade ju aldrig blivit riden i skogen heller när jag fick honom, men det var inga större problem att vänja honom att ridas i skogen, det tog väl c:a ½ år, och nu rider vi ut själv utan problem för det mesta. Så han har inte svårt för omställningar o.s.v, utan han finner sig vid det mesta.
Och visst, har jag sett han leka i hagen med Japp, och jag ser han röra sig i hagen, äta sitt hösilage o.s.v, men större delen skulle säga 75% av tiden i hagen så står han på samma ställe upp vid huset, och spanar, och blir alldeles själaglad när någon går ut genom dörren.
Funderar nu på om det är hans sällskap i hagen, att det är där det brister.

Zadeira
0

#15, att det är "fel på" sällskapet är inte heller omöjligt som du säger, om de nu är så olika varandra. Han kanske behöver någon som vill socialicera mycket och ge honom mycket uppmärksamhet.

Zahara
0

kanske ett vindskjul med tre väggar och tak uppe vid grinden som han kan gå in och "gömma" sig i?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Elshira
0

Alla våra hästar har gått på hagar sedan de var små och de går väll ute i hagen en stund i början (och betar då det finns gräs då) men efter ett par timmar står alla vid grindarna/hörnet mot stallet och bara väntar på att få komma in. Hör de att en dörr öppnas/stängs eller någon rör sig så gnäggar ALLA. Man kan väll säga att de inte är några som skulle uppskatta att gå på lösdrift då boxen och att kunna ligga ner och sova betyder allt :P

Så att det bara beror på att han inte gått i hage innan behöver det inte vara även om det säkerligen förstärker det hela.

Hakuna matata!

SitaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har jobbat i flera olika stall utomlands, kom precis hem från Tyskland,ett stort välkännt stall,med välkända hästar.(Vet inte om jag får skriva ut namn). Där fanns 360 hästar i träning och alla står inne 23 timmar/dygn, hingstar,ston,valackar. I det stallet jag jobbade fanns ett ex antal ston med föl som oxå stod inne 24 timmar/dygn. Det är väldigt vanligt med "dyrbara" hästar,speciellt utomlands. Hemskt att se, värker i hjärtat! Man vill bara ta hem dom allihopa :). Man får väl hoppas att dom är lyckliga i deras lilla värld!

Har ingen bra ide´ tyvärr till din lille! kanske som #17 skrev, eller sällskapet som inte duger. :P Hoppas det löser sig för er.

MillaJ
0

Alltså, nu kanske detta låter konstigt tänkt men man kanske inte ska dra alla hästar över en kam och bestämma att nu SKA han gå i hage hela dagen -för att det är det hästar ska göra.
Han har inte vant sig vid hage på 1,5 år.. Frågan är ju om han kommer vänja sig eller om man ska fortsätta med den rutinen han uppenbarligen känner sig trygg med.
Det kan ju funka med ett annat sällskap som är mer socialt, så att den lockar honom att vara ute, men om det inte bättrar sig så kanske man som sagt ska låta honom få vara ute lite kortare tid -istället för att han ska stressa och börja springa som en tok.

Jag är inte för att hålla hästarna inne, men om en häst inte trivs med att gå ute hela dagen och har fått en ordentlig chans att vänja sig och fortfarande inte vant sig så kanske man kan minska utetiden lite -alla är ju individer.
I vårt stall finns det värdefulla hästar, alla får gå ut men de är inte ute hela dagen. Kan ta en av hästarna som exempel: Han har "stövlar" på alla fyra benen (såna där hela skor liksom) och stallägaren är väldigt petig med honom och springer han i hagen ska han in direkt för han får inte tappa några skor eller skada sig på nåt sätt. I början när han var nyinköpt satt ägaren utanför hagen 4 timmar varje dag och passade honom…… Detta för att han har så fruktansvärt dåliga hovar -drar han av en sko gör han sönder hovarna så mycket att man inte kan sätta på en ny sko och han blir blockhalt.

Jag har också varit en tur i ett stort stall i Tyskland -där var tävlingshästarna ute 45-60min per dag, unghästarna var däremot ute i JÄTTEHAGAR hela dagen.

CelsiusT
0

Jag är lite inne på samma spår som #20.

Kanske man ska låta en sådan häst vara ute bara några timmar och sedan ta in den? Kanske man kan öka tiden ute succesivt? Säg att hästen är van att vara ute 2-3 timmar, då börjar man där. Men man ser till att aldrig ha fasta tider som man tar in hästen (hästar är vanedjur och fastnar snabbt i en rutin och mår då dåligt om den bryts). Varje dag kanske man skjuter på insläppet ca 10 min, men helst inte samma tid utan att man varierar. Ena dagen skjuter man på det 5 min, nästa dag 15 min, nästa dan 10 min. Då vet hästen på ett ungefär när dne ska få komma in och vet att den inte måste vara ute länge. Den kan då slappna av den tiden den väl är ute för den vet att den snart kommer in. Samtidigt vet den att det inte är på sekunden samma tid varje dag och behöver inte oroa sig om man kommer 5 min senare. När man ökar så lite varje dag så är man snart uppe i en timme extra, kanske hästen är lugn med det då för att den inte riktigt "märkt" att tiden blivit längre?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lindbygarden
0

Det är nog lite så som tidigare varit inne på att man får anpassa efter individen.

Kan tänkas bli lite mer hagkär med lite större flock alt kompis som är lite mer på..

har själv tagit över en häst från ridskola och det fungerade inte alls, hon föll ur enormt då hon var mkt van vid rutinerna från ridskolan plus att stå inne väldigt mkt..

Att gå ute gjorde henne stressadRynkar på näsan