Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1706 ggr
Juniflickan
0

Snabb häst som drar

hej!

Jag rider en välldigt stor häst nu, så han tar väldigt stora kliv. Problemet är att han går för snabbt. Ju mer man tar och försöker bromsa in desto mer drar han tillbaka. han blir då oxkså stressad. Skulle ni vilja hjälpa mig med vad jag kan göra? :)

ebengtssson
0

gör små förhållningar :) ett annat sätt är att driva på mer faktiskt, Tungan ute

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Lorita
0

Om du är den Juniflickan jag tror så ta hjälp av den "flicka" jag tar hjälp av Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Strumpan
0

#0 Hur är han när du rider på lång tygel, är han stressad då oxå? Ett tips är att rida i skogen där det är lite snårigt, då måste han koncentrera sig på vart han sätter fötterna. Det kan vara en övning för er

Mvh Jenny

Zabbio
0

Prova att svänga istället?

Eller fokusera på något annat än bara att bromsa; gå igenom hur du sitter och rätta till det du märker så att du sitter rakt, upprätt har händer osv rätt (även om det tar ett par ögonblick som hästen fortsätter dra vid så är det ju bättre änatt försöka stanna de sekunderna utan att komma nånvart). Ta ett djupt andetag och slappna av.

Nu är du redo att ta tag i problemet igen, väldigt ofta spänner man sig utan att ens märka det själv, när man märker att hästen stövlar på eller man får problem. För min del, när jag kommer ihåg att göra såhär, så är problemet redan löst i många fall.

Men det du kan göra nu när du gått igenom din sits en gång, och en vanlig halvhalt inte fungerar, börja med att tex be honom flytta bogen och böja sig lätt genom kroppen (även på rakt spår). En hjälp i taget; vinkla in ytter ben/knä så att foten är paralell med hästens sida och du känner att knä och lår ger inverkan. Ta lätt men trygg kontakt i ytter tygeln. Lägg till inner vad för att böja hästen, kittle lite om han inte reagerar (gör halvhalt om han börjar rusa men håll kvar hjälperna) och har han inte böjt sig (inte mycket böjning om du rider på rakt spår nu, men bara en lätt böjning genom hela kroppen och med hästen på hjälperna. Går han igenom en hjälp så förstärk den tills han reagerar och släpp sen, och försök igen. )och kommit ihop då så ta lätt i innertygeln tills han gör det. Egentligen ber du honom inte att sakta av, men för att kunna göra det här rätt måste de flesta hästarna tänka till och sakta ner lite och lyssna på dig.

Eller gör likadant fast i en skänkelvikning, öppna, sluta, flytta sidledes osv Gärna något ni båda behärskar ok men fortfarande behöver tänka lite på.

Sånt här fungerar bra för mig iaf, speciellt att backa ett steg och gå igenom min egen sits innan jag fortsätter med hästen - för sitter jag och spänner mig så kan ju inte han slappna av och lyssna :)

Funkar inte detta får du prova något annat. ;) Men först och fgrämst så kolla hur du själv reagerar, sitter och andas. Är du bara helt lugn och sansad och konsekvent så brukar hästen också sansa sig även om det kan ta ett tag.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Cilla89a
0

Har haft samma problem med Brimad som bara älgat på i sitt egna tempo och sprungit i sin egna lilla värld. Och i början fick jag helt enkelt sätta han på röven ett antal gånger för att övht få någon fokus, blev bara värre att sitta och små pilla honom i munnen med förhållningar hela tiden, kändes som han bara blev ännu starkare och gav sig iväg ännu mer då. Men att sätta honom på röven ordentligt var effektivt. Och sedan var det bara till att hålla honom sysselsatt HELA tiden, halvhalter, övergångar, svänga, flytta m.m, annars så hamnade han gärna i sin bubbla igen och älgade på.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

#3 min ponny blir tvärt om superstressad av att gå i skogen. nu för tiden är han lite coolare men när jag precis fått hem honom blev han helhispig och försökte springa ifrån alla rötter/stenar/buskar osv. ingen koll hade han på benen heller Tungan ute

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gronstedt
0

Jag säger som #5. BEGÄR att han ska stanna. Att förhålla och förhålla utan att det hjälper gör bara att hästen struntar mer och mer i dina hjälper och lär sig att de inte betyder något. Om han inte minskar på förhållning, så tvärnita rejält, även om det blir en sliding stop med hopp och studs och protester. Ge genast tydlig eftergift och sitt "långsamt" så han går fram i avspänt tempo. Prata gärna lugnt och tryggt, klia lite på manken (men se upp så du inte lutar dig framåt!). Jobba på att sitta lugnt och avspänt även om han börjar stressa på och gör en skarp, tydlig förhållning med snabb tydlig eftergift igen när det börjar gå för fort. Vänta inte tills han redan ångar på och har glömt vem som kör. Du kan till och med behöva ta en vägg eller ett staket till hjälp för att stanna, om det inte går på annat sätt, men stanna SKA han. Begär dock inte att han ska stå stilla någon längre stund i början, det får komma så småningom.

Och förstås jobba mycket i skritt med tempoväxlingar och alla sorters lösgörande övningar, samt tömkör med mera för att bygga muskler så han orkar bära sig utan att älga iväg.