Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 3900 ggr
Zabbio
0

Buga till ligg - stegvis?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte be om lite ''brainstorming'' med er :)

Jag håller ju på att lära min häst ''ligg''. Första steget - buga (bild 1) kan han utmärkt. Idag tex provade vi i ridhuset när han var helt lös och hade fått rula sig och springa av sig; jag tog upp benet, klappade honom på manken och han gick ner direkt. Så det sitter.  (efter bara 2-3 dagars övning, utspridda över några månader :P)

Men tanken är att utveckla det till att ligga ner. Bugningen kunde jag få fram redan första tillfället, han var lite stressad först (är hanalltid när det är något nytt) men efter att ha gjort det en gång och fått beröm så var det lugnt igen. Däremot har jag fått inse att från buga och till ligg måste jag dela in det i steg, för det är för mycket på en gång, visade han idag. Och här tänkte jag fråga om era tankar.

Så här var det, i eftermiddags bestämde jag mig för att förska ta bugningen steget längre. Efter lite övertalning och några försök fick jag faktiskt ner honom så att han låg litegrann på ena bogen (bild 3). Dum som jag var hade jag tanken att få allt på en gång, så istället för att avbryta när det var som bäst och släppa upp honom med massor av beröm, tänkte jag ''lite till bara! :D'' och det slutade med massiv protest där han galloperade runt mig på tre ben.. :/ Han stannade och jag släppte ner hans ben som jag hållt upp (även om det var jag som gick för långt vill jag inte riktigt ge eftergift när han gör tvärt emot vad jag vill så jag höll kvar tills han stannat.) Men han är helt fantastisk, trots min tabbe så valde han att stanna kvar och sänkte ner huvudet i min famn medans jag kelade, trots att han kunde sprungit iväg (vid sånt här håller jag bara grimskaftet när jag ber om något, resten av tiden hänger det över hans rygg, så han var helt lös) Vid kelade nog i en kvart, mot slutet tryckte han in huvudet under min arm så jag ''hängde/stod'' över halsen och kunde klia bogen på båda sidor halsen :3 Sen provade jag igen och efter några försök där han gått ner så att han ''låg'' på själva frambenet, med det vikt under sig (bild 2), så avslutade vi och lekte lite löst istället, följa John osv.

Nu är frågan hur många och vilka steg jag ska dela in det i… Det känns lite långt mellan steg 3 och 4? Som jag tänkte, så tänker jag öva på att vika in benet som nr 2 först, när det funkar bra så försöka få till bild 3 så att han ligger över lite på sidan, som han gjoerde idag innan det blev för mycket.. men sen är jag inte riktigt säker.. just att få ner rumpan verkar svårt.. men det kanske löser sig när vi väl kommit till steg 3? :3

Ursäkta kvaliteten på ritningen, lite slarvig men jag hoppas ni ser.

(för övrigt var han helt underbar idag :) Red på förmiddagen och övade detta på kvällewn. Har ju tillgång till ridhus nu, så eftersom det var tomt och han blivit svettig efter allt sitt hårda jobb när jag riddit, släppte jag honom lös så han fick rulla sig. Och lekte lite med honm, löslongering osv. Vid ett tillfälle brakade det till när han var en bit bort, då sprang han genast över till mig..xD sötnos! Jag älskar den hästen :) )

Saknar en kategori för trickträning…eller har jag missat den?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

Jag tycker det stora steget är från steg 1 till steg 2, sen kommer ju resten på köpet (när hästen är trygg i situationen, så det tar ibland några repetitioner), alltså att hästen självmant lägger sig ner när den är redo. Men det är min erfarenhet och den är inte särskilt stor i ämnet.

Jag tycker därremot att steg 3 känns lustigt. Kanke bara att vi ser och iaktar olika saker, men jag kan inte påminna mig om att jag ser steg 3 (på din illustration) vid läggande. Varken när man lägger hästen eller när den lägger sig självmant. Jag tycker det ser väldigt pressat och tvingat ut.

Enligt mig så går hästen från steg 2 till att sänka rumpan och ev rulla över till steg 4.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Jo, jag blev också förvånad när jag lade märke till steg 3, men han gjorde så..jag drog inte i honom åt något håll, höll bara lätt kontakt i grimman (med huvud och hals framåt) för att ''hindra'' att han reste sig och be honom stanna kvar. Eller ''höll'' var det väl inte, mer lite lätta ryckningar/tag när han tog sats för att resa sig, annars hände grimskaftet löst. Men han rullade över med bogen utan att lägga ner rumpan först ändå. Kanske därför han blev stressad och ville upp igen? Kände att det blev fel?

Sen kom han upp innan jag hann förstärka ''stanna'' signalen (han gick alltså mot den lätta stanna, och de lika svaga ''lite mer'' signalerna) och när jag inte släppte benet utan bad honom gå ner strax innan han var hellt uppe (mer eller mindre instinktivt från mig) igen började den trebenta galoppen. Kanske borde ha släppt direkt men det hände så snabbt så jag hann inte riktig med.

Men om hjag bara fortsätter öva på steg två då, försöker få fram det lättare och hålla det längre och längre, så lägger han sig till slut?

Bilden är första dagen vi övade buga :) Idag gjorde han det som sagt utan grimma, blev så glad att han gick ner så lätt och villigt med öronen framåt och såg helt nöjd ut :) Var lite tveksam när jag började eftersom jag använde ett rep första gången för att hålla upp hoven utan att belasta min rygg för mycket, och rep för mig betyder egentligen tvång. Men Crow verkar iaf ha accepterat det som ett hjälpmedel vilket som helst, inte alls ovillig att lyfta hoven fast jag står med huvet mot honom (buga position) lite för ivrig nästan :P Är tur att hovslagaren alltid står med rumpan mot huvudet, annars hade jag haft problem..>_>

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

LinaN
0

TR+ickträning finns det gott om på både dressyr.ifokus och på NH.ifokus :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

CelsiusT
0

Jag kan tänka mig att antingen kom steg 3 för att han blev stressad, eller så blev han stressad när han hamnade i steg 3. Jag tror du gick för fort fram helt enkelt. Träna på steg 1 och 2 ett tag till så kommer nog steg 4 av sig själv, det är min erfarenhet iaf.

Medarbetare på westernridning.ifokus

emeliekarlssoonn
0

Börja med att lära in kompliment, alltså att hästen står med båda frambenen inböjda. Sedan är det bara "putta" till baken så hästen lägger sig ner. I den takt som känns bra för en själv och hästen förstås.
Eftersom ligga är ett under-dominanstrick (finns bättre ord men får inte fram det just nu) så kan det vara svårt för hästen att lägga sig och ligga kvar mer psykiskt alltså.
Men som sagt, det gäller ju att ge det ordentligt med tid. :)

sahara86
0

#1 Håller med.