Två hästar i samma box?
Får man ha det? Och hur stor måste boxen vara då?
Läste just på en annan sida och såg lite olika synpunkter och 'anklagelser'. Vad tycker ni? Skulle man kunna göra så eller är det för stor risk med skador osv.?
mvh Linnea, börjar komma igång nu efter semestern. =)

Du får ha två hästar i samma box, det är inga problem om dom trivs med varandra men varje häst ska ha motsvarande yta som i egen box. Exempel två D-ponnys ska ha 7 kvadratmeter var då ska två D-ponny ha 14 kvadratmeter i box yta. Men innan man sätter hästen i gemensam box måste man veta att dom är kompisar och inte den ena tar mat och utrymme från den andra.
Jag köpte en gång en B-ponny som var blodig och ärrig på halsen av att box kompisen bet den. Han hade mått bättre i en egen spilta men……han fick egen box hos mig och ett nytt liv.

Okie, så måtten är som om man skulle ha två boxar fast utan en vägg imellan.
Har inte tänkt att ha två hästar i samma box, ville bara höra lite andra synpunkter.

>Kiara
> Jag köpte en gång en B-ponny som > var blodig och ärrig på halsen av att > box kompisen bet den
Vilken mardröm att bli instängd i en box tillsammans med en galning som biter en i halsen… :(
Bra att du räddade honom därifrån!
// staffan

Ja verkligen därför tycker jag att det är så viktigt med lugn och ro i stallet och att hästarnas boxar är deras hem..och att alla ska kunna få en lugn och trygg plats att dra sig undan på..Det är väll det som är tanken med regler om boxgaller?
mvh Linda

I vårt stall så har vi 4 stora boxar fördelat på 6 hästar, dom går på lösdrift men vi andvänder boxarna när vi vill som efter ett ridpass, boxarna är gjorda så att ska kunna stå minst två i varje box.

Jag hade en gång min fjording Gejsa och hennes 2 åriga föl i samma box några nätter. Men dom var ju sams och åt ung lika fort och lika mycket. Jag har ju en större box som vi kallar för fölbox. Detta pga att vi hade så trångt i stallet just för tillfället. Men jag skulle aldrig ha så jämt. En box är deras hem där dom ska få ha lugn och ro och äta sin egna mat utan stress.
Carola

Håller med andra om at boxen ska vara en tygg plats där de kan få lite lugn och ro. Men har man två hästar som trivs väldigt bra tillsammans och absolut vill vara med varandra kanske det kan vara en bra idé.
Men jag tror aldig jag skulle ha så….

Om hästar står inne varje natt så kan jag tycka att dom ska stå själva i en egen box, just för att dom ska ha lugn o ro hela natten.
Men jag har för mig att man bara islandshästar får dela box..?? Och inga andra raser..?! Men jag kanske är ute och cyklar!??

Varför skulle islandshästar dela box och inte andra?
Finns ingen anledning att låta islandshästar dela box. Det blir trångt och dom får slåss om maten. Boxen är deras hem där dom ska känna trygghet och ro. Var sin box ska alla hästar ha.
Carola

Jag tycker det handlar om vad dom är vana vid, två islandshästar som inte är vana vid varandra säger sig självt att det inte går men unghästar är nog vanligt att dom delar box iaf på större ställen.
Jag tycker inte att det är fel när det gäller hästar som är vana men då ska ju boxarna vara väl tilltagna oxå.

Det är fel att låta islandshästar dela box. Finns ingen anledning att göra så. Även om boxen är stor. Skulle tex aldrig ha två halvblod i samma box även om boxen är stor nog.
Bara för att islandshästar för det mesta är godmodiga och snälla mot varandra så får dom lida många ggr och dela box.
En islanshäst ska behandlas precis som vilken annan häst som helst.
Jag vet ett ställe där dom står två och två i samma box. "Bara för att dom är så snälla".
Carola

Nu är du tjurig carola! alla har sina synpunkte oftast så står inte islandhästar installad på samma sätt som halvblod tex som halvblod eller varmblod skulle jag alldrig ha i samma box för dom har inte samma flock känsla som islandhästar har.
Islandhästar har en helt annan flock känsla dom är vana att alltid vara tillsammans iaf i större flockar o då är det vanligt att dom kan få dela box när det behövs, eftersom dom oftast går på lösdrift det är inte så vanligt att det blir bråk alla har sin platts i flocken o det följs dom är vana vid det, men däremot så skulla jag inte ställa ihop två hästar som ska dela box varje natt som då kanske står inne 10-11 timmar det är inte så många som har det så.
Vi har nu 4 stora boxar på 6 hästar därav 2 flockar skulle det nu bli att dom skulle stå inne så får unghästarna dela dela box det är inget konstigt dom är vana att alltid ha varann nära o det blir alldrig bråk, men det skulle inte gå med tex min häst o nån annan för dom är inte vana vid varann än.
Islandshästar är snälla o är det någon som blir utmobbad så pratar den inte deras språk eller helt enkelt inte beter sig normalt o det säger sig självt att en sån häst ställer man inte in i samma box som en annan, faktiskt så ser jag sällan hästar som är utmobbade min häst betede sig fel o därför fick lära sig vet hut o det är bara normalt.

På vilket sätt tycker du att jag är tjurig? Jag talar bara om min ståndpunkt. Och så som du skrev så lät det som du menade att det var ok att ha 2 hästar i samma box varje natt.
Jag vet att din häst går på utedrift nu och att det inte fanns boxar åt alla osv. Men dom står ju på utedrift mest. Det är en viss skillnad.
Men andra kan tro att du menade så som inte vet.
Jag måste väl få skriva vad jag tycker också. Jag har skött min islänning som om det vore vilken häst som helst. Han är en typisk "trädgårdsuppfödning" men är väldigt snäll och foglig. Har en egen box osv…
Handen på hjärtat alla ni med islänningar!
Varför tror ni att just islänningar behöver gå på utedrift eller gå i stor flock eg?
Varför inte alla andra raser?

Glömde skriva i mitt inlägg nr 12 att jag ju menade varje natt.
Hade själv min islänning och sorro i ett par timmar i samma box häromdagen när det spöregnade för att slippa mocka 2 boxar. Men en hel natt eller varje natt är fel.
Carola

Vi har missförstått varann! inlägget lät lite tjurig men jag menade inget ont
Nu klarlägger jag vad jag menar om jag har varit otydlig förut, alltså jag tycker INTE att två hästar ska stå i samma box varje natt om dom är installade. Men jag tycker inte att det är fel om dom står i samma box då o då om hästarna är vana vid varann i en stor box.
Ok jag får nog stå för oss islandsmänniskor på det här forumet eftersom vi inte är så många det är naturligt för dom, i alla år så har dom gjort det, men däremot så säger jag inte att man kan ha dom installade eftersom jag själv har haft det .
Jag tycker personligen att fler ska ha det jag ser på min häst att hon är mycket gladare o piggare av att gå på lösdrift, men just med islänningar så är det mest naturligt för dom eftersom dom är byggda för det.
Med islandshästar får man mycket gratis av att dom går i flock dom ska inte vara buffliga o ta över därför går oftast unghästar i flock o får lära sig av flocken, sen gör man oftast inte så mycket med dom tills det är dags för inridning eller markarbete på så sätt får du en häst som har lärt sig respekt.
Om det är nån mer islandsmänniska här så får ni gärna tycka till!

Ok! Det var det jag menade med att folk tycker att dom ska gå i flock. Min har ju inte gått i flock. Utan blivit uppfostrad av min Gobban som är 20 årigt halvblod. Dom två leker som bara den och Sorro är ju med på ett hörn också.
Min Fille (islänningen) är inte bufflig eller så. Jag låter mina gå ute i 12 timmar tillsammans och dom leker mycket. När jag går ut och går med Fille (vilket inte händer så förskräckligt ofta tyvärr) så går han som en hund med mig. Fast han är trädgårdsuppfödd.
Detta är inte något illa mot någon utan jag vill väl mera starta en debatt om detta.
Carola

Jag ser inge fel i att dom är trädgårdsuppfödda förutom att vissa då håller på för mycket med unghästen, vilket kan göra att dom blir buffliga men självklart så ska dom bli uppfostrade av nån annan häst.
Det är inge måste att dom ska gå i flock har ett föl blivit uppväxt i en mindre hage med inte så många hästar så blir den inte förstörd för det, men många anser att man får så mycket gratis av att dom går i flock just för att dom blir uppfostrad av flocken o då som ägare gör man bäst att inte hantera fölet för mycket, man ska kunna ta i fölet o fölet ska veta att man är en kompis inte så mycket mer förän hästen ska ridas in.
dom här hästarna har så starka psyken så har man väl fått en ouppfostrad o bufflig häst så är det svårt att få ur dom det.

Jo jag vet. Men det är just det där med trädgårdsuppfödning som jag reagerar mot. Det skrivs ju ofta på islänningssidan på buke tex. Och min är så uppväxt. Ser ju inte något fel på honom. För jag hanterar honom som vilken annan häst som helst. Många som har islänningar säger att islänningar kan inte gå med andra raser. Då förstår dom inte varandra tex. Eller dom måste gå i flock fram till minst 4 års ålder. Hantera dom knappt förrens vid 3 års ålder. Precis som om det vore en häst som kom från en annan planet. Förstår du mig varför jag reagerar när tex silvertail skrev att hon hade för sig att just bara islänningar fick stå i samma box. Varför skulle just dom bara få stå tillsammans? Jo, för att dom oftast är så snälla.
Därför skrev jag som jag skrev förut. Debattera gärna för och emot. Det gör inget om det går lite hett till. Vi måste ju få ha olika åsikter. Man kan ju inte säga ja, och amen till allt. 
Carola

Som sagt jag har ju inget emot trädgårdsuppfödningar MEN islandshästar som har gått med andra hästar TRO DET ELLER EJ men skulle en sån häst komma ut i en islands flock skulle med sanolikhet bli utmobbad
, (jag säger inte alltid men många gånger) för islandshästarna pratar den hästen grekiska eller nått, det är just därför många andra raser inte kan stå med islandshästar ( dom gulliga små raggsockorna är näst intill rasister)
Jag förstår precis att du reagerade ,ser man att just sin egen häst fungerar hur bra som helst så vill man ju inte höra av annat folk att man gör fel, jag TYCKER att om man är nöjd över sin egen häst den fungerar bra o man är nöjd då tycker jag att man inte ska lyssna på vad andra säger, så länge hästen trivs o allt är frid o fröjd, då finns det ingen anledning o oroa sig.
Men däremot så tror jag att om min häst hade stått i flock från början så hade hon vetat vad som gälde, men för flocken så pratade hon verkligen grekiska därav så blev det konflikter men hon blev accepterad efter ca två veckor o nu är hon ett in flocken dom kan knappt vara ifrån varann, hon blev accepterad o allt är frid o fröjd

Tycker iaf det verkar lustigt det du skriver. Att dom inte kan prata med varandra olika raser.
Jag hade ju i vintras en inackorderad islänning på 20 år. Han gick inte så bra med ett par andra hästar i hagen. Så han fick komma in i mina hästars hage. Där står alltså Fille (islänningen) Gobban, (halvblod) och Sorro (halvblod).
Då blev det liv i luckan må ni tro. Snacka om att Fille och Sparv som den andra islänningen hette lekte. Dom höll på och bet och reste sig så det blev tussar i hagen. Dom bet så mycket i varandras päls så att det blev blodigt i munnen. Sparv är ju vit så ni kan ju förstå hur han såg ut. bläää
Men dom lekte bra iaf. Sorro var också med på ett hörn. Men det konstiga var att Gobban blev som en gammal gubbe då. Han lekte nästan ingenting med dom. Annars är det han som busar omkring och livar upp stämningen.
Men jag märkte aldrig att dom inte förstod varandra.
Carola
tycker det är väldigt inressant detta. Undrar varför inte fler blandar sig in och berättar om vad dom vet?

Ja! tänk om jag kunde förklara varför, när Rökkvadis kom till mitt stall så skulle hon gå ihop med Thokki gammelhästen, det blev inte alls samma konflikter dom kraft mätte ett par gånger sen gav hon sig men thokki motade alltid på henne, men när hon står i flock så blev det agresivt ibörjan eftersom Rökkvadis inte förstod dom, men hon har lärt sig o nu är dom bästisar.
Faktiskt så tror jag att med just din inackordering, så handlade det om du har en bland flock, låt säga att man ska släppa in en annan häst ras i en samman svettsad islandsflock visst skulle det gå i slut änden hästen skulle bli accepterad tillslut men skulle troligtvis bli utmobbad o tyvär så kan dom vara ganska elaka mot en sån häst, men släpper du in en annan islandshäst i en samman svettsad flock som kan språket så händer stort sett ingenting……. det är lustigt men sant jag har sett det flera gånger.
Jag har stått många timmar o studerat olika flockar o jag ser faktiskt att det är skillnad mellan flockar…….. varför det är så kan jag inte förklara

Ja, kan vara så. Har ju alltid blandat olika hästar i hagen.
Men ibland har det absolut inte gått oavsett ras.
Som min Gobban tex. Han tycker inte om den här hästen som är utdömd. Ett halvblodssto men däremot gillar han ett annat halvblodssto som står här jättemycket. Och ändå är han själv en valack.
Hästar äro konstiga varelser.
Carola

javisst är dom! nu måste jag nästan ta reda på hur dom kan ha såna olika beteenden.
Alla hästar går ju inte ihop, det man måste komma ihåg är ju att vi faktiskt bestämmer åt hästarna vilka dom ska gå ihop med, därför är det ju viktigt att man tänker till en gång xtra vilka hästar som släpps ihop.
Jag har sett i min systers stall där kommer hästar o går hela tiden mycket varmblod har dom där, dom släpper ihop dom utan att dom får kolla in varann först o till följd av det får den ena hästen nästan benet avsparkat o en sprang rakt igenom tråden, dom släpper in en nykastrerad hingst som klättrade så mycket på det stoet som är lägst ragn att hon fick sår o ont i benen och dom funderar på hur det kunde hända.
Näh! det bäst man kan ha är en trygg sammansvettsad flock som tar hand om varann o vilka hästar det ingår i flocken tycker jag inte spelar nån roll.

Herregud ja. Lugn och ro även i hagen ska det vara.
En ny häst hemma hos mig får alltid gå ett par dagar i egen hage för att liksom "lukta in sig" så att dom luktar hemma. Sedan ser jag ju då också hur hästen beter sig och vem den kan tänkas kunna gå ihop med.
Carola

Hemma hos oss är det blandning i hagen. Ett varmblod, en korsningsponny och en shettis. Fungerar super bra. Inget snack om vem som är ledare där inte.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hej! Jag e ny här och såg eran diskution om 2 hästar i samma box. Jag vet att i ett islandsstall en bit bort från mig där har dom två hästar i samma box men boxen är bara stor nog åt en häst
Tycker det är väldigt mycke för lite för en häst som står inne mer än vad den är ute. Dom går ut vid 8 på morgonen och in igen vid 15.
// Emma

Jag har 15 kvadrat box till mitt varmblod och 10,5 kvadrat till min korsningsponny. Shettisen står för tillfället i en liten box (laglig visserligen) men ska få större efter sommarbetet.
Tycker inte att man oavsett box storlek sätter in två hästar i samma box.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars