tappat vikt - fodertips
min D-ponny går på lösdrift tillsammans med 3 andra hästar/ponnyer.
hon är långsammare än de andra på att äta och nu har jag märkt att hon tappat i vikt hon har heller inte mkt till muskler, hon har inte ridits ordentligt regelbundet på ett par år.
de andra är väldigt runda och fina, alla får i stort sett fri tillgång, men ingen analys finns.
funderar på att börja ge henne ngt kraftfoder + B vitamin för hennes enorma långa inte så vackra päls..
har ni några tips på bra foder att börja med?
Lusern, så hon får i sig ordentligt med protein. Sen kan det ju vara idé att ta träckprov, så det inte handlar om mask. Dock skulle ju jag råda dig att ta analys på höet, så du vet vad som saknas.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#1 tvivlar på att det handlar om mask då hon är avmaskad..
Med träckprov innan, så ni vet vilken typ av mask hon behövde maskas mot? Men är det inte mask så är lusern mitt förslag, alt. ett proteinrikt kraftfoder, men det hade inte jag gett utan analys på höet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#3 nej inte med träck prov..
men tack för tipset om lusern iallafall.
lusern känner jag ju till fördelarna med sen innan..
analys har jag aldrig haft utan fodrat mest på känn på alla hästar jag haft, men denna ponnyn är svår eftersom hon inte hinner äta lika mkt som den glupska fjordningen bland annat och det finns ingen möjlighet att fodra henne ensam varje dag..
nu är det ju inte mitt eget hö, då hon är installad hos en annan, men hur bär man sig åt med analys?
har ju kunnat detta då jag pluggat foderlära *suck* men minnet är inte det bästa..
dessutom verkar det finnas så mkt nya foder så att man blir helt snurrig..
jag ska ju börja rida henne om ett par månader tänkte jag så jag tänkte att ngn kanske hade ngt tips på fullfoder åt henne…
Hade jag vart som dig så hade jag inte köpt färdigfoder. Utan pytsat själv.
Jag ger min just nu Potatisprotein och linklipellets för att få upp proteinet till min häst. och han har hållt sig fint.
Annars så har vi ju klassikern sojaprotein som ska ges försiktigt så de inte får nässelutslag. dvs försiktig upptrappning. dock minns ajg inte om det var 1dl per 100kg häst eller hur det var…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
I denna kyla kan man ge lite olja, det ger lätt tillgänglig energi som hjälper dem att hålla värmen och därmed hålla hullet uppe.
Lusern är ett bra komplement till grovfodret, lite olja i maten är ok nu med på vintern. Ska du ha färdig foder rekomenderar jag hippos foder som jag är super nöjd med eller ett musli foder som är smaskens för hästarna. Finns färdigfoder med extra proteiner.
Sojaproteiner är jag inte glad för och har bara använt det i extrema fall med väldigt undernärda hästar.
lycka till!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#6 potatis protein.. det låter spännande, ger du din häst annat kraft foder med?
soja protein vågar jag mig inte på, hon är rätt känslig så kan de få nässelutslag så får hon det med största sannolikhet..
#7 vad ger du för olja?
#8 det är nog de här musli fodren som jag sett, de ser så goda ut ;)
Jag hade ju inte gett hästen kraftfoder när det handlar om att hon får i sig för lite grovfoder (så tolkar i alla fall jag "hon hinner inte äta lika mycket som de andra", men jag kanske har fel?) utan se till att hästen får i sig det grovfoder hon behöver innan man tillägger en massa annat.
För att skicka hö på analys ska du ta en tuss från några olika balar och skicka in till något analysställe (som jag inte har koll på exakt vad de heter, men det finns trådar om sånt).
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#5 Jag skulle nog också rek. lusern. att ge energi (vilket är det primära i kraftfoder) ger inte hull så som proteinfodermedel gör.
Väljer du ändå kraftfoder, så var försiktig med snabba ökningar av korn (som ofta väljs i såna här lägen). Korn kan rel. lätt rubba tarmfloran, vilket förstås inte är så jättekul.
Tycker dock att du bör prova att fodra på hästen med lusern först, då bör du se resultat relativt snabbt; annars får man gå andra vägar.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#9: Jag ger olivolja, men det vore för dyrt om det inte var speciella omständigheter. Annars kan man ge majsolja eller sojaolja. Foderolja som man köper speciellt till hästar brukar vara sojaolja.
jag tror att det kan vara att hon får i sig för lite grovfoder då övriga hästar i hagen nästan har för mkt hull..
tyvärr har jag inte möjlighet att åka dit varje dag och fodra henne separat, men när jag är där ska jag börja ge henne extra hö för sig själv + lusern så får vi se vad som händer..
kraftfoder tänkte jag mest att hon kanske behöver när hon ska sättas igång igen..
#12 hur mkt olja ska man ge?
#14 jag gav när jag fodra med olja 1 dl per måltid.
#14: 1 dl per måltid skulle jag säga är max., om man ger 3-4 mål per dag. Jag ger min stora svårfödda häst cirka 1 dl per dag nu i kylan. Börja med någon matsked per mål och öka dosen under några dagar, annars kan magen reagera på det ovana fettet.
Som grönstedst säger, ta en dl o dela på 3 mål i en vecka, ta sedan 2 dl o dela på tre mål i en vecka, osv tills du är uppe i 1dl per mål.
så hinner magen vänja sig också
ok, tack för tipsen :) nu ska vi se om fröken häst blir lite bättre i hull och päls! återkommer med uppdatering om hur det går..
Fri tillgång är inte alltid optimalt. Jag ska förklara. Har man ett grovfoder med usla värden och ger fri tillgång, då får man tillslut en häst med proteinbrist. Vet man inte värdena på sitt grovfoder så backar man upp med Lusern i första hand. Detta för att säkerhetsställa att dom inte får proteinbrist bla. Lusern kan man ge mycket av, obegränsat om man så vill. Nacdelen är att det är dyrt. Man ska heller INTE förlita sig på att man: avmaskat sin häst och på så vis tro att allt är ok. ´Många maskar på helt konstiga tidpunkter, använder fel substans samt följer inte intervallerna. Vad använde du för medel och när gjordes maskningen ? Har hästen täcke på sig ute ? Om inte bör du slänga på den ett så den kan spara på sina energireserver.
Lab som gör höanalyser är b la dessa.
hon avmaskades efter sommarbetet kan inte minnas med vad, så det blir nog träckprov med.. är det det de har på apoteket (kolla masken) som ni menar?
#19 tack för tipset om lab!
ska ta tag i den saken med.
men kommer inte att slänga på täcke då hon har 10 cm lång tjock päls och blir svettig vid plusgrader..
funderar på att raka henne mellan frambenen där hon blir mest svettig, men vet inte om det är ngn bra idé då hon inte jobbar så mkt
--------------------
nästa vecka ska vi ha ut en vet & kolla tänder med för säkerhets skull, tycker att hon även äter lusernet långsamt, till och med för att vara hon..