Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1790 ggr
Batistini
0

Usch, kolik!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter här och är jätteorolig för min älskade shetlandsponny som har kolik just nu! Hon står precis utanför mitt fönster, ska strax kolla till henne igen, blir inte mkt sömn för mig inatt…

Skulle bara behöva ert stöd och tips! Det är väldigt hemskt, tänk er själva en shettis som inte äter? Det är faktiskt riktigt hemskt .. I alla fall, har gått med henne i lugnt tempo, pratat med veterinär och kollat allmäntillståndet. Någon som vet hut man hittar pulsen på en oklippt shettis i vinterpäls? :S Hon står på lösdrift, har ingen box, men det finns en tjock torvbädd. Vad säger ni, ska man tillåta att hon rullar sig eller inte? Alla säger så olika.

Hennes symptom är att hon då och då sparkar lätt mot magen, lätt apati och ingen matlust. Hon dessutom lagt sig ner en gång. Vi vet inte orsaken till koliken, men troligtvis är det att hon dricker dåligt, vi vet inte hur vi ska få henne och dricka!

Tack för ert stöd, det skulle verkligen behövas ..

//Victoria

Cilla89a
0

Brevid ögat, vid ganaschen finns en pulsåder som är lätt att känna..
Ville inte veterinären komma ut och ta en titt på ponnyn? Väldigt lustigt i såfall. Finns ju många olika varianter av kolik och dessutom om ni tror att koliken beror på att den dricker och ev har vätskebrist borde ju den få dropp.
Har du lyssnat efter tarmljud?
Jag hade sett till att gå med ponnyn, ingen mat och sett till att få ut en veterinär bums.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

sahara86
0

Pulsen går att hitta under ganaschen även om det är tjock vinterpuls, var lugn och låt det ta någon extra minut så hittar du. Jag skulle absolut inte låta ponnyn rulla sig. Jag skulle inte ge annat än halm och vatten ett litet tag, efter att veterinären har varit ute och tittat och ut och promenera så att magen hålls igång (Inte rida). Är det däremot fång, ska de inte ut och motionera.

En fundering bara, finns det ingen box öht? Det måste man ha tillgång till oavsett om hästen går på lösdrift eller ej.

may-britt
0

da min häst hadde kollik kom vet och satte drypp  veske på  henne.

hon sto  på  boks med 2 tekken sen hon skulle holdes varm har du  inte en boks så  du  kan stella henne inn lite.

så  fikk jag gå  med henne 20 minutter vär timme hele natten vet sa hon skulle inte ha noe och  ete de förste 24 timene och  jag skulle inte ge henne kalt vatten

hon fikk  inte legge seg ned och inte rulle seg.

så  jag bodde i  stallen i  24 timer med henne och  det var 18 - ute

men hon klara seg och i  år har hon klart seg jätte bra sammen med mien is men jag ville inte ha häst uten en enda boks jag kunne sette dem inn på viss noen skulle bli  sjuke alt kan jo  hende.

jag forlot henne inte selv på  24 timer sen viss hon la seg ned så  var det itne sikkert jag kunne resa henne upp  selv sa vet

bebbe
0

Tvinga i henne minst ½ liter matolja, håll henne igång hela tiden, hon får absulut inte ligga och rulla sig, då är risken stor för tarmvred, oljan hjälper till att smörja tarmarna så att hon kan skita, sluta inte med promenaderna förrän hon har haft riktig avföring.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Batistini
0

#1 Eftersom koliken bara var så otroligt lätt så (lätt att tänka så nu när hon är bättre, men var de som om hon drabbats av världens alla sjukdomar, för mig alltså .. D:) bedömde jag att det inte behövdes, hon vile bara inte äta och verkade lite irriterad som om det var något som besvärade henne även om faktiskt la sig ner en gång.. hon hade bara vart sån i ca trekvart när ja skrev inlägget, trodde de skulle bli värre :( hade det fortsatt hade jag självklart bett veterinären att komma!

Hinner inte skriva mer nu, måste sova, ska starx upp igen :) tack för era svar, men min ponny är frisk nu i alla fall, hon har druckit vatten och bara förvandlats - helt otroligt! gick på bara en halvtimme, lilla gumsan måste dricka vatten :') dessutom har hon kissat :) gud var jag är lättad och dessutom en erfarenhet rikare; drick vatten på vintern, alla hästar! :D

kanske man ska fodra med ngt foder med mkt vatten? så man "tvingar" i henne vatten?

Läättad :D:D:D

Batistini
0

#3 Oj! Så illa var det inte med min häst, men tack för att du skrev, kan va användbart om de händer igen :S

4# Okej, tack så jättemkt! :)

Elshira
0

Vad skönt att det gick vägen!

Vad det gäller att känna pulsen tycker jag det allra enklaste är att ställa sig på vänster sida och sätta handen(handflatan) bakom frambenet men lite längre in under (mot den högra sidan). Där sitter hjärtat så det brukar vara ganska så enkelt att känna :)

Hakuna matata!

Batistini
0

#7 Ja, kände faktiskt lite puls där igår, men det var omöjligt att räkna, då det kändes så svagt och hästen inte ville stå stilla .. :/ tack :)

Gronstedt
0

Om hästen inte dricker kan du prova med en lite vanligt salt i maten. Många slickar inte på saltsten när det är så kallt och de sällan svettas, och då dricker de kanske inte heller som de borde.

Batistini
0

#9 Okej, tack så mkt för tipset!

Alex
0

Lite betfor med jättemycket vatten brukar vara ett bra sätt att få i dem vatten. Blir ju lite godare då… Ang. rullning så nej, rulla bör de absolut inte göra, då det ökar risken för tarmvred. Ligga ner däremot är det ingen fara att de gör. Men gå ofta och se till att hästen får i sig vatten däremellan är det som brukar hjälpa när det är lättare kolik, då det ofta handlar om gaskolik. Att ha paraffinolja hemma och ge dem vid anfall är väldigt bra, då det hjälper magen. Även B-vitaminsprutor kan vara idé för att sätta igång magfunktionen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cilla89a
0

Skönt att det släppte så fort!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Batistini
0

#11 Okej, tack så mkt, kan va bra å veta, ska shoppa lite "anti-kolik" idag åt plutten ..