Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 377 ggr
Ooanna
0

Vad kan det vara?

Hej! En kompis till mig köpte en varmblodsvalack för snart ett år sen. Har inte varit några problem alls i ridningen fram tills för ca 2 månader sen. Det började lite lätt med att han körde ner huvudet osv. Men nu är han näst intill oridbar när man ska korta upp tyglarna. Han rycker ner huvudet och sparkar bakut hela tiden. Han blir 7 år i juni. Vad kan det bero på? Tänderna är raspade i novemver, så det kan inte vara det. Han rids på delat tränsbett med en remontgrimma. Sadeln är det inget fel på och behöver inte stoppas om. Kan det vara vargtänder som stör honom?

Tack på förhand!

Snuttan2
0

Gör han så här med alla eller bara din kompis?

Kan vara vargtänder, men känns inte som den reaktion jag tycker hästar jag träffat på har haft vid vargtänder… Men det är ju helt klart värt att ta ut tandläkaren och se hur det ser ut där inne egentligen :)

Hur vet ni att det inte är ngt fel på sadeln?

Ooanna
0

Han gör så med alla!

Tänkte om det kunde vara det eftersom att han börjar reagera så när man kortar upp tyglarna.

Jo, det vet vi eftersom vi har haft en här och hjälpt oss att prova ut den sadeln. Det är en toppensadel ;)

Tarek
0

det är inte bara så att han testar? en fundering bara…

Snuttan2
0

När provades sadeln ut? - Finns tyvärr massor med dåliga sadelutprovare! Och hästen kan snabbt ändra sig i ryggen!

Eftersom hästen sparkar skulle jag ärlig tro att det inte sitter i munnen, utan i kroppen. Om det kommer när ni kortar tyglarna och alltså ska börja jobba hästen funderar jag därför på ryggen. Och är det inte sadeln kan det ju vara ryggen i sig…

Vetrinär om inte tandläkaren hittar något!

E_hjo
0

Eller så har hästen fått överhanden?

Tummelisa
0

Inget fel i korset? Många hästar med låsningar och dylikt i korset sparkar bakut och kan bli väldigt svårridna. Givetvis kan sadeln påverka, jag säger som snuttan, det finns många dåliga sadelutprovare! Känn igenom rygg, kors och länd!

Rita-S
0

jo jag med tycker det värkar som att om det är nåt fysisk, så ligger det inte i munnen utan rygg eller länd kanske.. frågan är ju om han protesterar mot att jobba för att han vet det hjälper, eller om han fysisk har ont när han jobbar,(eller bara ubekvämt pga nåt)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mazze
0

Jag skulle ta ut en kiropraktor el equi-terapeut före vet. om jag misstänkte något som ej är synligt men misstänker att något är fel. Efter det så tar jag vet. om problemet kvarstår.

shirley
0

#8 hade gjort som du…. tror me på nåt i ryggen, behöver ju faktiskt inte ha med sadeln att göra heller…..

mazze
0

Det kan räcka med att han har gått omkull el rullat sig på något hårt och lyckats förflytta kotor. Är väldigt vanligt med sådana problem.

shirley
0

#10 japp!

gejsa
0

Ja, håller med dom andra. Det måste vara något fel i ryggen eller nacken.

Ooanna
0

.