Sommarbete?
Just nu går jag i sommarbetes tankar x) tanken slog mig att det är mindre än 2 månader innan de kommer ut (1 maj, om vädret och gräset tillåter) När släpper ni ut hästarna på sommarbete och går de ute dygnet runt då? Och hur länge är de ute? :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Min går ute dygnet runt året runt just nu. Men i maj-september går dom på bete.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
släpper så fort vädret tillåter, stödfodrar om gräset inte hunnit upp och de går ute så länge vädret tillåter :) stödfodrar på hösten med vid behov men sist var de lite för tjocka så det behövdes inte då :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
De brukar få gå ute dygnet runt så fort den värsta leran försvunnit, sedan tar vi dom på bete i juni.
Blir oftast inte direkt sommarbete.. mer att vi ''glömmer'' ta in dem vissa nätter när det är bra väder oh mark, eller tar in dem på dagen för att fodra och lufta pälsen från flugtäcken om de behövs, spruta fluggift m.m.
De går över i större hagr när marken tillåter.
Hittils har de aldrig visat några stressymptom över beristen på rutin, de kommer om man kallar oftast, annars går de lugnt i hagen och betar och verkar nöjda. Crow behöver stödfodras med korn på somrarna så han får ju komma in iaf en gång om dagen, eller så får han maten i samband med ridning.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Bete och bete, för mig är väl bete när hästarna går ute dygnet, har semester och äter gräs dagarna i ända.
Jag skulle säga att mina hästar går i gräshage, släpps ut i gräshage mitten utav Maj-början på Juni beroende hur tidig/sen våren varit. Innan dess går dem i grushage med anslutning till liten gräshage så dem vänjer magarna succesivt.
Dem går inte ute dygnet runt p.g.a olika anledningar, dels har vi mycket vilt i skogen som härjar rundor på nätterna vilket inte är bra då hästarna självklart blir livrädda när det brakar rundor inne i skogen och rädda hästar som far rundor i hagen i panik när det är mörkt är inget jag föredrar.
Dels är Japp gammal och behöver komma in och sova.
Och dels så har Brimad gått väldigt lite i hage innan han kom till mig och trotts att jag haft han snart 1,½ år så har han fortfarande inte vant sig, utan tycker att 2-3 timmar räcker gott och väl sedan skriker han och går till grinden varje gång man så mycket som rör ett handtag på någon dörr, eller visar sig utanför huset, och när han vill in riktigt mycket så springer han i hagen, tills jag tar in honom.
Dock njuter han rätt bra av att gå i gräshage för det mesta, men vill inte vara ute hela dagarna.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Vill gärna höra på andras planer och erfarenheter! :) Så puttar upp litet..

jag släpper på bete å tidigt som möjligt, sedan är de ute tills slutet på september om vädret tillåter.
För att förhindra fång släpper vi när det är varmt även på natten. Att släppa tidigt när nätterna inte är speciellt varma är att ta en oerhörd risk ang fång. Mitten av juni brukar vara ganska ok. Detta handlar om fruktanhalten i gräset.
Vi släpper så snart det finns tillräckligt med gräs i hagarna enligt stallägaren och hon har stängslat om det som blivit förstört under vintern.
Så förra året kom de ut i slutet av maj, men jag hoppas på slutet av april i år. eller tidig maj. Men i år ska han inte få så mkt semester som han hade förra året utan han ska ridas 3-4 gånger i veckan så han inte blir för tjock, samt att jag vill fodra med mineraler till honom då jag inte litar på att han slickar tillräckligt på mineralstenen.
vill inte att han blir lika tjock och rastlös som han vart förra året. Vi har dunderbete i våra hagar.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag antar att inga av er tävlar, tänkte ganska mycket på det, hur dom gör :) Vet att vissa har en sk vintervila om man tävlar mycket, men det måste variera ganska mycket va?

#10 Varför skulle ingen av oss tävla? Jag tävlar LA dressyr med Brimad.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Min häst kommer inte gå på "bete". Vi har bara gräshagar(förutom nu när det är snö), några hagar använder vi inte på vintern, utan bara på sommaren. De får växa tillsig och blir då beteshagar.
Men semseter kommer han få i november, inte på sommaren.
kissmekate.blogg.se
#11 Men jag är superseg! Menade inget illa alls
Menade mer att mycket tävlingar är på sommaren och har man dom på bete hela sommaren är det ju svårt. Om man inte har beta nära förstås.