Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4052 ggr
JenD
0

Travsele vs bröstsele

Ja jag hade tänkt börja med inkörningen av min ponny och sitter och kollar selar och vagnar. Problemet är att jag kommer från travet och tycker att det här med bröstsele och baksele eller vad det heter ser krångligt ut.. Vad ska man med den till? Bakselen dvs Obestämd

Vad är liksom skillnaden från en travsele och sist men inte minst man kan väl ha en travsele + vagn även om man inte kör trav eller? Vad tycker ni som kan detta med andra selar och annan körning?

Hjälp en konfundersam inbiten/insnöad travtjej Skrikandes

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Zahara
0

kan inte mycket om detta men "bakselen" är till för inbromsningen om jag inte har fel för mig. en sulky väger ju oftast mindre än en vagn eller en rockard. Klart du kan köra sulky fast det inte är trav. Det är doch bekvämare att sitta i en rockard :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Elshira
0

Bakselen är väll inte direkt nödvändigt om du bara ska travköra då man har så lätt vagn bakom, men då brukar man använda svanskappa istället. Men kör man mycket i backar, övar halter  eller har tänkt lite mer "vanlig" körning i framtiden är det baksele som gäller då den ska fungera som broms istället för att selen ska sjuutas fram (eller att svanskappan ska dra under svansen) varje gång man bromsar in :) Så något form av "stopp" måste man ha.

Travselen kan man givetvis ha ändå, men jag skulle nog föredra att köpa den "vanliga" bröstan istället om du inte ska köra trav. Hansbo (har jag för mig) har en helt ok sele för den som bara vill pröva på lite, som brukar finnas att köpa på granngården eller liknande om du har någon sådan i närheten för runt tusenlappen, då ingår ett huvudlag med.

Hoppas du förstod min krångliga Foten i munnen

Hakuna matata!

JenD
0

Okokej ja jag vet såpass mycket att bakselen bromsar upp men jag fattade inte att det var för att "hjälpa" svanskappan men då förstår jag!

Jag hade absolut tänkt köra i rockard, det var mer selen jag tänkte på eller i annat fall en långvagn.. Man kör ju travare i rockard oxå med bara svanskappa men det är väl som du säger Elshira då är det mer rakt fram i högre tempon och inte så mycket precisionskörning med halter osv. Ska ta mig en titt på den selen, tack för tipset och bra förklaringSkrattande

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Elshira
0

Det var så lite så =)

Hakuna matata!

entill
0

Det finns en hel del skrivet im detta med selar, och kan diskuteras i det eviga. Jag har skrivit en artikel om olika selar på gotlandsruss.ifokus http://gotlandsruss.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=6bc75e3d-5dc0-4a75-9128-2e8c480f819b&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup&ThreadListPage=3#threadlist-anchor

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

JenD
0

#5 Tack för länken, mycket informativ! Fick svar på mina frågor Skrattande

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

thilda-
0

jag tycker helt klart travselen! med tanke på att du redan vet hur man remmar osv så blir det ju betydligt enklare för dig än att köpa en sån där konstig bröstsele som man inte förstår sig på :P iaf för min del :P
och sen så tycker jag att det känns betydligt säkrare att köra med travsele än bröstsele just för att man snurrar ju fast selen i skalmarna och vagnen åker inte fram o tillbaka lika mkt som me bröstsele :)

JenD
0

#7 Var inne på samma linje som dig där Tungan ute

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Elshira
0

#7 Jag hängde inte med där nu… Är det bröstan eller själva selen (som går runt magen) du menar? :P Det går ju snabbare (och enklare) att sätta fast en vakn med vanligt sele än om man bara har den som man surrar fast (travselen) det är ju inget krångligt (eller jo travselen om man inte vet hur man ska surra). Och inte åker de fram och tillbaka om du inte gör halter stup i ett o.O Men det är ju bara några få cm, det kommer ju trycka lika mycket i selen oavsett hur mycket skacklarna/vagnen rör sig.

Hakuna matata!

viktoria91
0

går alldeles utmärkt med travsele till rockard, har det till min, en remsele då. har även baksele och en brösta som är gjord till trav, bredbrösta heter det tror jag? ser ut som en vanlig körsbösta som man lätt kan spänna fast i vagnen .=)

thilda-
0

#9 själva selen i sig…
har provat köra en gång med bröst sele och det gör jag aldrig mer om igen då vagnen åkte stort sett fram o tillbaka hela tiden spec skritten tyckte jag… jag tycker personligen att travselen är mycket säkrare, men smaken är som baken!
Sen så sitter ju vagnen fast i en selsticka när man har en bröstsele och det finns ingen rem som håller fast vagnen om den skulle lossna.. kul om man sitter o kör en häst som vägrar att stanna.. not,. och sen om det går fortare att få på en bröstsele än travspele kvittar för mig då det finns en QH sele om man inte vill remma.. tycker ändå att travselarna är överlägset bäst